Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Volvo Car Group sopimukseen akkutoimituksista CATL:n ja LG Chemin kanssa

Volvo XC40 pistokehybridin akku asennettuna Volvon Ghentin tehtaalla.

Volvo Car Group on allekirjoittanut johtavien akkuvalmistajien CATL:n ja LG Chemin kanssa pitkä-aikaiset sopimukset, jotka varmistavat litiumioniakkujen toimitukset tulevan vuosikymmenen aikana. Akut on tarkoitettu tulevan sukupolven Volvo- ja Polestar-autojen käyttöön.

Sopimuksilla varmistetaan akkujen saatavuus Volvon kaikkiin malleihin, jotka käyttävät tulevaa SPA2- ja nykyistä CMA-alustaa. Ne ovat merkittävä askel Volvo Carsin kunnianhimoisen sähköistämisstrategian toteuttamisessa. Vuonna 2017 Volvo Cars sitoutui kaikkien uusien autojensa sähköistämiseen vuodesta 2019 lähtien. Sen jälkeen yhtiö on täsmentänyt strategiaansa toteamalla, että 50 prosenttia yhtiön myynnistä vuonna 2025 tulee olla sähköautoja.

– Volvo Carsin tulevaisuus on sähköinen ja olemme vakaasti sitoutuneita siirtymään polttomoottorin jälkeiseen aikaan. Sopimukset CATL:n ja LG Chemin kanssa osoittavat miten aiomme saavuttaa kunnianhimoiset tavoitteemme sähköistämisessä, sanoo Volvo Carsin pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Kiinalainen CATL ja eteläkorealainen LG Chem ovat tunnettuja akkuvalmistajia, jotka ovat menestyksellä toimittaneet litiumioniakkuja autotuotantoon maailmanlaajuisesti. Ne täyttävät Volvon tiukat vaatimukset liittyen johtavaan teknologiaan, vastuullisiin toimitusketjuihin ja kilpailukykyisiin kustannusrakenteisiin. Kiinassa akkutoimitukset tulevat hyötymään laajemmasta Geely Group -rakenteesta.

– Sopimuksilla varmistimme tehokkaasti tarpeemme tulevalle vuosikymmenelle, sanoo Volvo Carsin hankinnoista vastaava johtaja Martina Buchhauser.

– Kaksi käytettävissä olevaa toimittajaa jokaisella alueella varmistaa liikkumavaramme omassa toimitusketjussamme, jatkaa Buchhauser.

Volvo Carsin ensimmäistä akkujen kokoonpanolinjaa rakennetaan parhaillaan Ghentin -tehtaalla, Belgiassa. Linja valmistuu tämän vuoden lopussa ja Volvon ensimmäinen täyssähköauto, sähköinen versio palkitusta kompaktista katumaasturista Volvo XC40, valmistetaan Ghentissä. XC40-lataushybridiversion tuotanto tapahtuu samassa paikassa.

Kompaktia CMA –alustaa käyttävät XC40-malli, kuin myös täyssähköinen Polestar 2 sekä useat Volvon ja Geelyn yhteisomistuksessa olevan sisaryhtiön LYNK & CO:n valmistavat mallit.

Tästä vuodesta lähtien edellä mainittuja valmistetaan Volvon tehtaassa Luqiaossa, Kiinassa.

Tuleva SPA2-alusta on seuraava sukupolvi Volvon kehittämästä skaalautuvasta alustasta, ja se otetaan käyttöön ensi vuosikymmenen alussa. Nyt käytössä oleva SPA on yksi automaailman kehittyneimmistä alustoista, joille rakennetaan kaikki Volvon nykyiset 90- ja 60-sarjan autot. Ensimmäinen auto uudella SPA2-alustalla tulee olemaan seuraavan sukupolven iso katumaasturi XC90.

Aikaisemmin tänä vuonna Volvo on tuonut myyntiin useita päivitettyjä ja uusia sähköistettyjä moottorivaihtoehtoja, jotka tulevaisuudessa tulevat tarjolle koko mallistoon. Nykyisiä T8- ja T6- voimansiirtoja on kehitetty ja lataushybridivaihtoehto on pian saatavilla kaikkiin malleihin.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi