Kuljetus ja Logistiikka

 

Volvo teki vuonna 2018 uuden maailmanlaajuisen myyntiennätyksensä. Yhtiö rikkoi 600.000 myydyn auton rajapyykin ensimmäistä kertaa vuonna 1927 alkaneen historiansa aikana. Volvon myynti kasvoi vuonna 2018 edellisvuoteen verrattuna peräti 12,4 prosenttia 642.253 autoon. Kyseessä on jo viides perättäinen vuosimyyntiennätys Volvolle. Yhtiö myi vuonna 2017 yhteensä 571.577 autoa.

Vuoden 2018 uusi myyntiennätys alleviivaa Volvon uusitun malliston vetovoimaisuutta yhtiön ydinmarkkinoilla USA:ssa, Kiinassa ja Euroopassa. Tuotevalikoiman keihäänkärkinä ovat palkitut SUV-mallit. Volvo myi joulukuussa yhteensä 60.157 autoa, mikä oli 2,8 prosenttia enemmän kuin samana ajanjaksona edellisenä vuonna.

 Myynti USA:ssa kasvoi tammi- ja joulukuun välisenä aikana 20,6 prosenttia 98.263 autoon. Vahva suoritus nojasi XC60:n johtaman SUV-malliston kasvavaan kysyntään. USA:ssa valmistetut S60-autot ovat nekin alkaneet löytää tiensä jälleenmyyjille, ja mallin odotetaan vaikuttavan myönteisesti vuoden 2019 myyntilukuihin. Volvon myynti joulukuussa USA:n markkinoilla oli 8.826 autoa.

 Myynti Kiinassa kasvoi 14,1 prosenttia 130.593 autoon vuoden 2018 aikana. Eniten kysyntää oli paikallisesti kootuille XC60- ja S90-malleille. Joulukuussa kokonaismyynti alueella oli 11.868 autoa (kasvua 17,9 prosenttia).

Myös Euroopassa raportoitiin vahvasta tuloksesta. Myynti kasvoi vuoteen 2017 verrattuna 6,4 prosenttia 317.838 autoon. Menestyksen vetureina olivat uudet V60- ja XC40-mallit. Joulukuussa Volvo myi alueella yhteensä 29.469 autoa.

XC60 oli vuonna 2018 Volvon suosituin malli 189.459 kappaleen myynnillä (2017: 184.966 kappaletta), ja sitä seurasivat XC90 yhteensä 94.182 kappaleen myynnillä (2017: 87.518 kappaletta) ja Volvo V40/V40 Cross Country 77.587 kappaleen myynnillä (2017: 95.370 kappaletta). XC40-mallia myytiin ensimmäisen 12 kuukauden aikana yhteensä 75.828 kappaletta, ja S90:n myyntivolyymi oli 57.142 kappaletta (2017: 46.602 kappaletta).

Suomessa Volvo myi 9.200 autoa vuonna 2018. Kasvua edellisvuoteen tuli 3,3 prosenttia. Volvo oli Suomen neljänneksi myydyin auto 7,6 prosentin markkinaosuudella. Suomen suosituin Volvo -malli oli XC60 (2.703 kpl) ennen V40 (1.515 kpl) ja V90 (1.512 kpl).

 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi