Kuljetus ja Logistiikka

 

Mercedes-Benz esittelee Actrosin entistä täydellisempänä ja uuden suorituskykyisen akkuratkaisun linja-autoihin

Mercedes-Benz Actros Edition 2 -erikoismalli on suunniteltu innovaatioista innostuneille ammattikuljettajille ja yksinyrittäjille, joille työpaikka on toinen koti ja jotka arvostavat yksilöllistä laatua ja huippuluokan mukavuutta. Autoja valmistetaan vain 400 kappaleen rajoitettu sarja, ja tilaukset käynnistyvät tammikuussa 2021. Aikaisemmasta vastaavasta 400 kappaleen Edition 1 -sarjasta peräti 3 autoa saatiin myös Suomeen.

Mercedes-Benz Actros Edition 2

Actros Edition 2 on todellinen vau! -auto, jossa mukavuutta lisäävät muun muassa nappanahkaiset kojelauta ja ovenkahva sekä katon tunnelmavalaistus. Ohjaamon vuoteen leveys on ylelliset 900 milliä, ja kaikki ikkunapinnat voi peittää pimennysverhoilla yksityisyyden takaamiseksi. Sisustuksessa erottuvat Edition 2-tekstit, neljä yleisvalaistusta luovaa led-spottivaloa ja kolme työskentelyä helpottavaa suunnattavaa led-spottia. Malli on saatavana 2- ja 3-akselisina versioina sekä GigaSpace- ja BigSpace-ohjaamoratkaisuilla.

Edition 2 -autoissa on vakiona kuusi kattavaa varustepakettia: Safety-turvapaketti (monipuoliset ajoavustimet), Comfort-mukavuuspaketti (mm. led-tunnelmavalaistus ja jääkaappi), Driving-kuljettajapaketti (mm. nahkapäällysteinen ohjauspyörä), Sight-näkyvyyspaketti (mm. bi-ksenon-ajovalot ja led-takavalot), Mediapaketti (mm. äänentoisto ja ylimääräinen 12/15 V pistorasia) sekä Extra Line (mm. MirrorCam ja tervetuloa-valotoiminto). Auton vakiovarusteluun kuuluvat myös ABA 5 -hätäjarrutusavustin, katveavustin sekä ennakoiva PPC-vakionopeussäädin. Lisävarusteena autoon on saatavissa aktiivinen ajoavustin ADA, joka mahdollistaa osittain automaattisen SAE 2 -tason ajamisen.

Järjestelmäpuolella erottuu täysin automaattinen Mercedes-Benz Uptime -telediagnostiikka. Se seuraa jatkuvasti yli 40 ajoneuvojärjestelmän ”terveydentilaa” yli 1200 eri parametrin perusteella. Järjestelmä ennakoi ja auttaa estämään teknisiä murheita ja ajon keskeytyksiä ja voi jopa puolittaa ennakoimattomien korjaamokäyntien osuuden auton käyttöaikana.

Toinen syksyn uutuus on Mercedes-Benz Actros F. joka on Actros5-mallia pelkistyneempi ja on suunniteltu erityisesti asiakkaille, jotka eivät välttämättä vielä arvosta kaikkia Actros5:n uusimpia turvallisuus- ja mukavuusinnovaatioita.

eActros: sarjatuotanto käynnistyy Mercedes-Benzin CO2-neutraalilla autotehtaalla Wörthissä

Vuonna 2016 Daimler Trucks esitteli ensimmäisenä hyötyajoneuvovalmistajana sähkökäyttöisen raskaan kuorma-auton. Edelleen kehitetty Mercedes-Benz eActros näki päivänvalon 2018, ja asiakastestit käynnistyivät samana syksynä. Käyttötesteistä saadut tulokset ovat siirtyneet suoraan tuotekehitykseen ja sarjatuotantomallin suunnitteluun. Testeissä on osoitettu, että sähkökäyttöinen kuorma-auto sopii erinomaisesti päivittäisen raskaan jakeluliikenteen tarpeisiin. eActros on saanut erityiskiitosta miellyttävästä ja äänettömästä ajotuntumastaan, ja sen energiataloutta parantaa tehokas hidastuvuusenergian talteenotto.

Sarjatuotantoon yltävän eActrosin toimintamatka, voimalinja ja turvallisuus ovat nousseet uudelle tasolle käyttötesteissä saatujen kokemusten perusteella. Sarjatuotantomallin hyötykuorma on yhtä suuri kuin perinteisissä Actros-malleissa, ja toimintamatka latauksella on jopa yli 200 kilometriä. Autoa valmistetaan kaksi- ja kolmeakselisina versioina Mercedes-Benzin tehtaalla Wörthissä. Tuotantoprosessi on joustava niin, että samalla linjalla voidaan koota sekä perinteisiä että sähköisiä Actros-versioita. Vain sähköisten voimalinjojen asennukset on keskitetty erilliseen tuotantohalliin.

Wörthin tehdas on toiminut vuodesta 1963 lähtien ja valmistaa Actrosin lisäksi Arocs-, Atego-, Econic-, Unimog- ja Zetros-kuorma-autoja. Päivittäin valmistuu noin 470 autoa, ja tehdas työllistää 10 300 ihmistä. eActrosin myötä koko Wörthin tehdas muuttuu vihreäksi tuotantolaitokseksi ja tavoittelee CO2-neutraalia autonvalmistusta vuoteen 2022 mennessä. Samana vuonna käynnistyy myös uuden eEconicin sarjatuotanto. Muutos on osa prosessia, jolla kaikkia Daimler Trucks & Buses -divisioonan autotehtaat Saksassa ja Euroopassa siirtyvät käyttämään uusiutuvia energialähteitä ja muuttuvat CO2-neutraaleiksi vuodesta 2022 lähtien.

eCitaro G: esittelyssä uusi kiinteäelektrolyyttinen akkujärjestelmä

Mercedes-Benz esittelee uuden täyssähköisen eCitaro G –nivellinja-auton, jossa ensimmäisenä hyödynnetään innovatiivista kiinteäelektrolyyttistä akkua (solid-state battery). Se eroaa rakenteeltaan nykyisistä litiumioniakuista, joissa anodin ja katodin välissä akkukennossa oleva massa on hyytelömäistä. Uudessa rakenteessa tuo elektrolyytti on kiinteää. Ratkaisulla saavutetaan noin 25 prosenttia suurempi energiatiheys ja tässä kokoonpanossa akuston 441 kWh:n kapasiteetti. Tämä takaa eCitaro G:lle suotuisissa oloissa noin 220 kilometrin ja talvioloissakin (lämmitys päällä) jopa 170 kilometrin toimintamatkan. Toinen etu on pitkä toiminta-aika, ja teknologialle annetaankin 10 vuoden/280 MWh:n takuu.

Uuden eCitaro G ja eCitaron normaali latausteho on 150 kW, mutta teho voidaan kaksinkertaistaa katolle sijoitettavilla virrankeräimellä/pantografilla 300 kW:iin. Molemmissa malleissa hyödynnetään sähköistä XF AVE 130 -taka-akselia, joita nivellinja-autoon voidaan asentaa jopa kaksi kappaletta. Akselille sijoitetut sähkömoottorit tuottavat 2 x 125 kW tehon ja 2 x 485 Nm:n väännön. Sekä uusi eCitaro G että lyhyempi eCitaro ovat saatavilla joko kiinteäelektrolyyttisillä akuilla tai entistä tehokkaammilla, uuden sukupolven NMC-litiumioniakuilla.

ABA 5 -jarruavustin: ensimmäinen yleisesi saatavilla oleva hätäjarrutusjärjestelmä linja-autoihin

Uusi Mercedes-Benz Intouro -linja-auto on varustettu turvajärjestelmillä, jotka parantavat huomattavasti muiden liikkujien turvallisuutta kaupunkiympäristössä. Intouroon saa valinnaisvarusteena aktiivisen ABA 5 -hätäjarruavustimen sekä Sideguard Assist -katveavustimen.

ABA 5 on ensimmäinen vastaava järjestelmä, joka on maailmanlaajuisesti tarjolla linja-autokalustoon. Avustin suorittaa automaattisen hätäjarrutuksen ja pysäyttää auton, mikäli järjestelmä havaitsee auton edessä tien ylittäjän tai jalankulkijan vaaravyöhykkeellä. Järjestelmä pysäyttää linja-auton myös, mikäli uhkana on törmäys edellä ajavan tai eteen pysähtyneen ajoneuvon perään.

Katveavustin helpottaa auton kääntymisiä ahtaassa kaupunkiympäristössä ja risteyksissä. Tutkaperusteinen järjestelmä havaitsee auton sivulle katveeseen jäävät kävelijät, pyöräilijät sekä kiinteät esteet. Yhdessä vakiovarusteisen ESP-ajonvakautuksen ja muiden turvajärjestelmien kanssa Intouro tarjoaa linja-autoluokassa ennen kokemattoman turvallisuustason. Polttoainetehokkuutta puolestaan parantavat optimoitu aerodynamiikka sekä entistä keveämpi korirakenne.

 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi