Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Sähköautotarjonta laajenee odotetuilla EQE- ja EQB-malleilla, Mercedes-AMG siirtyy vauhdikkaasti sähköiseen maailmaan

Mercedes-Benz täydentää määrätietoisesti täyssähköisten ja ladattavien hybridimalliensa valikoimaa 8.9. avautuvassa IAA-autonäyttelyssä Münchenissä. Tähtimerkin tärkeimmät tuoteuutuudet ovat EQE, EQB, Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ sekä Mercedes-AMG GT 63 S E Performance.

EQE: Käänteentekevän EQS:n pikkuveli 660 kilometrin toimintamatkalla

Mercedes-Benz EQE on vastikään ensiesitellyn EQS:n jälkeen jo toinen automalli, joka perustuu Daimlerin premium-luokkaa varten kehittämään EVA2-perusrakenteeseen. EQE:n myynti alkaa vuoden 2022 puolivälissä, ja autot valmistetaan Bremenissä sekä Kiinan kotimarkkinoita varten Beijingissä.

Esikuvaansa kompaktimman EQE:n akseliväli on 3120 milliä eli 90 milliä lyhyempi kuin EQS:ssä. Ulko- ja sisämitoiltaan sen läheisin vertailukohta on nykyinen CLS. Sisämitoiltaan uutuus on ylellisempi kuin nykyinen E-sarja; esimerkiksi hartiatilaa on +27 milliä, ja matkustamo on 80 milliä pidempi. Autossa istutaan 65 milliä E-sarjaa korkeammalla. Uusi EQE on yksi ensimmäisiä automalleja, joiden rakenteissa on käytetty kierrätysterästä. Ratkaisu pienentää valmistukseen tarvittavan teräksen tuotannon CO2-päästöjä yli 60 prosenttia.

EQE:ssä on 90 kWh:n akku, ja auton toimintamatka latauksella on jopa 660 kilometriä (WLTP). Ensimmäisenä julkistettavan EQE 350 -mallin energiankulutus on 15,7–19,3 kWh/100 km, CO2-päästöt 0 g/km ja teho 215 kW (292 hv).

EQE:n varusteratkaisut pohjautuvat suoraan EQS:n määrittämiin suuntaviivoihin. Valinnaisvarusteina saatavissa ovat esimerkiksi peräti 1410 milliä leveä MBUX Hyperscreen -näyttö- ja käyttöjärjestelmä, automaattisesti avautuvat etuovet sekä taka-akseliohjaus (pyörien kääntymiskulma joko 4,5 tai 10 astetta). Digital Light -valojen sekä älykkään navigointijärjestelmän langattomat OTA-päivitykset takaavat, että auton mukavuus- ja turvallisuusominaisuudet pysyvät aina ajan tasalla. Matkustamon sisäilman puhtaudesta huolehtii Energizing Air Control Plus -ilmanlaatujärjestelmä, joka sisältää hepa-hiukkassuodattimen. Vireystila-avustimeen on liitetty uusi kuljettajan mikrounesta varoittava ominaisuus, joka perustuu silmänripsien liikkeen seurantaan kojelautakameran avulla.

EQE 350 -mallin tärkeimmät tekniset ominaisuudet:

Sähkömoottorin teho215 kW (292 hv)
Vääntö530 Nm
Sisäänrakennettu laturi (vakio/valinnaisvaruste)11/22 kW
Akku90 kWh
Latausaika (11/22 kW), AC-vaihtovirta8,25/4,25 h
DC-tasavirtalatauksen huipputeho170 kW
DC-latausaika pikalatauksessa32 min
DC-lataus: kilometrit/15 minuutin lataus250
WLTP-kulutus15,7–19,3 kWh/100 km
Pituus/leveys/korkeus4946/1961/1512 mm
Akseliväli3120 mm
Tavaratila430 litraa

EQB: Kompaktiluokan tilaihme kahtena täyssähköisenä versiona

Mercedes-EQ-mallisto laajenee Münchenissä myös kuudella EQB-mallilla. Kyseessä on toinen kompaktiluokan täyssähkömalli EQA:n jälkeen ja jo neljäs EQ-sähköautoperheen jäsen. EQB lanseerataan Euroopan ja Kiinan markkinoilla vielä loppuvuoden aikana ja Yhdysvalloissa ensi vuonna. Malli valmistetaan Kecskemétin tehtaalla Unkarissa. Mercedes-Benz ennakoi plug-in- ja täyssähkömallien osuuden nousevan 13 prosenttiin kaikista myymistään henkilöautoista vuonna 2021.

EQB on saatavana joko 5- paikkaisena vakiomallina tai 7-paikkaisena versiona. Takaosan kahdelle erillisistuimelle mahtuvat jopa 165 senttiä pitkät matkustajat. Matkustamon väljyyden takaa EQB:n perusrakenne, joka perustuu pitkään 2829 millin akseliväliin. Keskimmäisen istuinrivin selkänojien kaltevuutta voi säätää vapaasti, ja lisävarusteena istuimet myös liikkuvat kiskoilla 140 milliä eteen tai taakse.

Asiakkaille on tarjolla alkuvaiheessa kaksi nelivetoista versiota: EQB 300 4Matic (168 kW/228 hv) sekä EQB 350 4Matic (215 kW/292 hv). Mallisto täydentyy myöhemmin sekä etuvetomallilla että long-range-versiolla.  Molempien nyt julkistettavien mallien toimintamatka on 419 kilometriä (WLTP). DC-latauksen huipputeho on 100 kW, jolloin akku täyttyy 10–80 prosentin varaustasoon 30 minuutissa. Auton ilmanvastuskertoimen Cd-arvo on 0.28.

EQB:ssä on vakiovarusteena älykäs navigointijärjestelmä, joka helpottaa auton käyttöä ja jokapäiväisten ajomatkojen suunnittelua. Järjestelmä laskee nopeimman reitin kohteeseen ottaen huomioon akun varaustason ja mahdollisten lataustaukojen keston. Lisäksi järjestelmä varmistaa, että korkeajänniteakun lämpötila on aina optimaalinen ennen suunniteltua lataustaukoa.

EQB-malliston tekniset tiedot:

EQB 300 4MaticEQB 350 4Matic
Sähkömoottoreiden teho (yht.)168 kW (228 hv)215 kW (292 hv)
Vääntö390 Nm520 Nm
Kiihtyvyys 0–100 km/h8,06,2
Huippunopeus160 km/h160 km/h
Akkukapasit. (käytettävissä oleva)66,5 kWh66,5 kWh
Kulutus (NEDC)16,2 kWh/100 km16,2 kWh/100 km
Toimintamatka (WLTP)419 km419 km
Latausaika (AC)5.45 h5:45 h
Latausaika (DC-pikalataus)32 min32 min
Pituus/leveys/korkeus4684/1834/1667 mm4684/1834/1667 mm
Akseliväli2829 mm2829 mm
Tavaratila (5/7-paikkaisena)495–1710/465–1620 l495–1710/465–1620 l

Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+: Ensimmäinen täyssähkömalli Affalterbachista

Mercedes-AMG astuu uuteen sähköiseen aikaan EQS 53 4Matic+ -mallillaan. Se on lajissaan ensimmäinen AMG:n kehittämä täyssähköauto ja perustuu yhtiöön omaan AMG.EA-alustaratkaisuun. Tarjolla ovat sekä perusmall että AMG Dynamic Plus -paketilla ryyditetty erityisen suorituskykyinen versio. Teholukemat kirjoitetaan vastaavasti 484 kW (658 hv) tai 560 kW (761 hv). Jälkimmäisessä varustetukseen kuuluu Race start -käynnistys erityisellä boost-toiminnolla.

Akun kapasiteetti on 107,8 kWh ja pikalatausteho 200 kW. Näin autoon voidaan nopeimmillaan ladata energiaa jopa 300 ajokilometrille vain 15 minuutissa. Jarrutuksissa ja hidastuksissa saavutettava suurin rekuperaatioteho on jopa 300 kW. Akkutakuu on 10 vuotta/250 000 kilometriä.

EQS 53 4Matic+ on varustettu kahdella sähkömoottorilla, joista toinen on sijoitettu etu- ja toinen taka-akselille. Etuakseli on nelipistejousitettu, taka-akselilla puolestaan on monipistejousitus. Vakiovarusteena on AMG Ride Control+ -alusta eli ilmajousitus, johon on yhdistetty mukautuva ja sähköisesti ohjattu iskunvaimennus sekä taka-akseliohjaus. Alle 60 km/h nopeuksissa takapyörät kääntyvät eri suuntaan kuin etupyörät. Jopa 9 asteen ohjauskulma helpottaa oleellisesti isokokoisen auton käsittelyä ja pienentää kääntösäteen kompaktimallien tasolle.

Mercedes-AMG:n sähköisen uutuusmallin ääni on erityisen tunnistettava, sillä sekä matkustamoon että auton ulkopuolelle voidaan kaiuttimien kautta luoda Authentic- tai Performance-henkinen äänimaailma.

Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ -mallin tekniset tiedot

Teho (AMG Dynamic Plus -varustepaketilla*)484 kW/658 hv (560 kW/761 hv)
Vääntö *950 Nm (1020 Nm)
Kiihtyvyys 0–100 km/h *3,8 s (3,4 s)
Huippunopeus *220 km/h (250 km/h)
Akku (WLTP)107,8 kWh
Sisäinen laturi (vakio/valinnainen)11/22 kW
DC-latausteho200 kW
Kulutus (WLTP)21,5–23,9 kWh/100 km
Toimintamatka (WLTP)526–580 km
Paino2655 kg
Cd-arvo0.23

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance: huipputehokas lataushybridi F1-teknologialla

Mercedes-AMG astuu suoraan suorituskyisimpien plug-in-hybridimallien kärkeen uudella GT 63 S E Performance -mallillaan. Uusi neliovinen coupé-malli perustuu taka-akselille sijoitettuun 150 kW (204 hv) tehon tuottavaan sähkömoottoriin ja Mercedes-AMG:n itse kehittämään litium-ioniakkuun. Akun jatkuva teho on 70 kW ja hetkellinen huipputeho 150 kW. F1-autojen tapaan akku on suunniteltu nopeaan energianvarastointiin ja luovutukseen. Sähköllä voi ajaa noin 12 kilometriä, mikä riittää liikkumiseen esimerkiksi asuinalueilla ja kaupunkien keskustoissa. 4-litraisen V8-biturbomoottorin ja sähkömoottorin yhteisteho on 620 kW (843 hv) ja kokonaisvääntö yli 1400 newtonmetriä.

Polttomoottorin sijoittaminen etuakselille ja sähköisen voimayksikön paikka taka-akselilla varmistaa autolle optimaalisen painonjakauman, parhaat mahdollisuudet vääntöominaisuuksien hyödyntämiseen sekä ensiluokkaisen ajomukavuuden ja -dynamiikan. Vakiovarusteita ovat AMG Ride Control + -alusta, keraamiset AMG-komposiittijarrut sekä MBUX-multimediajärjestelmä.

AMG:n 400-volttisessa akussa hyödynnetään innovatiivista suorajäähdytystä. Jäähdytysneste kiertää kaikkien 560 akkukennon ympärillä ja jäähdyttää niitä yksitellen. Jäähdytysnesteen tilavuus on 14 litraa. Sähköpumpun ylläpitämä nestekierto takaa, että akku säilyy koko ajan noin 45 asteen optimaalisessa käyttölämpötilassa. Kompakti akku painaa vain 89 kiloa, ja törmäysturvallisuuden takaamiseksi se on ympäröity lujalla alumiinikehikolla.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance -mallin tekniset tiedot:

Teho620 kW (843 hv)
Vääntö1010–1470 Nm
Polttomoottori4-litrainen V8 biturbo
Iskutilavuus3982 cm3
Polttomoottorin teho470 kW (639 hv)/5500–6500 r/min
Polttomoottorin vääntö900 Nm/2500–4500 r/min
Sähkömoottorin teho150 kW (204 hv)
Sähkömoottorin vääntö320 Nm
VaihteistoAMG Speedshift MCT 9G
Kulutus (WLTP)8,6 l/100 km
CO2-päästöt196 g/km
Sähkönkulutus10,3 kWh/100 km
Akku6,1 kWh
Toimintamatka sähköllä12 km
Kiihtyvyys 0–100 km/h2,9 s
Huippunopeus316 km/h

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi