Tankkaus vain 3 minuutissa – Onko Opel Vivaro-e Vetyauto 2030-luvulla Suomen suosituin tavara-auto?
Mietittäessä tieliikenteen ympäristötavoitteita on keskustelu vetyautoista ollut hämmästyttävän vähäistä. Syynä tähän on ainakin Suomen osalta tankkausasemien totaalinen puute. Tarvitsemme maahamme laaja-alaista keskustelua myös vetyautoilusta ja sen mahdollisuuksista edistää ympäristöystävällistä autoilua.
Uusi Vivaro-e Vetyauto on plug-in polttokennoinen sähköajoneuvo (FCEV) perustuen olemassa olevaan täyssähköiseen Opel Vivaro-e:hen — vuoden 2021 kansainväliseen pakettiautoon. Vivaro-e Vetyauton periaate on yksinkertainen: polttokenno tuottaa vedystä ja ilmasta sähköä sähkömoottorin käyttämiseksi. Tämän reaktion päästö on vain puhdasta vettä. Mielenkiintoiseksi uutuuden tekee Vivaro-e Vetyautoon liitetty ladattava ajoakku, jolloin pelkästään sähköllä voi ajaa 50 kilometriä. Sähköakku mahdollistaa huipputehon sitä tarvittaessa ja huolehtii polttokennon toimimisesta optimaalisessa käyttöolosuhteessa.
Opel Special Vehicles (OSV) on aloittanut Vivaro-e Vetyauton valmistuksen rajoitetusti Saksassa ja ensimmäiset asiakastilaukset toimitetaan jo loppuvuoden aikana Saksaan ja Ranskaan.
”Päämiehemme Stellantisin maailmanlaajuinen vetyautojen kehityskeskus sijaitsee Opelin kotikaupungissa Rüsselsheimissa ja meillä on jo yli 20 vuoden kokemus polttokennoteknologioista. Tällä hetkellä vetyautoilukeskustelu käy vilkkaana useissa Euroopan maissa ja lisääntyy varmasti myös Suomessa hiilineutraalisuustavoitteen määränpään lähestyessä. Tulevaisuuden fossiilivapaisiin polttoaineisiin perustuvassa energiajärjestelmissä vety onkin varmasti yksi mielenkiintoisimmista keskustelunaiheista”, toteaa Opel Suomen maajohtaja Tomi Mäkinen.
Tankkaus kestää vain kolme minuuttia
Vivaro-e Vetuauton polttokennojärjestelmä on integroitu konepellin alla olevaan vetomoottoriin. Täyssähkökäyttöjärjestelmän akut on korvattu kolmella 700 baarin vetysäiliöllä. Hiilikuitusylinterit voidaan täyttää vain kolmessa minuutissa ja kantama on yli 400 km. Maailmassa tuskin on toista järjestelmää, joka tarjoaa yhdistelmän nollapäästöistä, pitkästä ajomatkasta ja kolmen minuutin tankkausajasta. Vetysäiliöiden älykkään sijoittelun ansiosta Vivaro-e Vetyauton runkoon ei ole tarvinnut tehdä muutoksia, jolloin tavaratila säilyy samana kuin muissa Opel Vivaro -malleissa 5,3–6,1 m3. Opel tarjoaa Vivaro-e Vetyautoa perusmallisena tai pitkänä, jolloin autojen mitat ovat 4,95m – 5,30m.
Opel Vivaro-e Vetyauton 45 kW: n polttokenno tuottaa tarpeeksi tehoa jatkuvaan maantieajoon ja etuistuimien alla oleva 10,5 kWh: n litiumioniakku tarjoaa dynaamisen huipputehon esimerkiksi käynnistyksen yhteydessä ja voimakkaan kiihdytyksen aikana. Koska akku kattaa virran tarpeen näissä tilanteissa, polttokenno voi toimia optimaalisissa käyttöolosuhteissa. Akku mahdollistaa myös regeneratiivisen jarrutuksen.