Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Uudenlainen kotimainen liikkumisen väline hyväksytty tieliikennekäyttöön

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tyyppihyväksynyt tieliikennekäyttöön sähkökäyttöisen, kotimaisen ja kaksipaikkaisen ajoneuvon. Scouter edustaa uutta tapaa liikkua ilman haitallisia lähipäästöjä.

Tällä nelipyöräisellä L1e-A-luokan ajoneuvolla voi ajaa siellä missä polkupyörälläkin – pyöräilyn liikennesäännöillä. Kuskilla ei tarvitse olla ajokorttia, mutta liikennevakuutus siihen pitää muistaa hankkia. Scouterin maksiminopeus on 25 km/h.

Kuva: Scouter Mobility Oy

”Tieliikenteestä puuttui kevyt ratkaisu, joka on suunniteltu lyhyiden matkojen tekemiseen tavaroiden ja matkustajan kanssa. ” kertoo Scouterin idean synnystä Scouter Mobility Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Petri Pitkänen. ”Päästöttömyyden ohella yksinkertaisuus, turvallisuus ja hauskuus ovat olleet keskeisiä suunnittelukriteereitämme. Kun ensimmäisenä tekee jotain sellaista, mitä kukaan ei ole tullut ajatelleeksi, on matka väistämättä jännittävä. Tavanomaisesta poikkeavat ratkaisut haastavat vanhaan ajatteluun pohjaavan maailman. Kaupunkien ja lomakeskusten hiilineutraalisuustavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan Scouterin tyyppisiä ratkaisuja, jotta liikenteen päästöt vähenevät”, Pitkänen jatkaa.

Tyyppihyväksyntä onnistuu nyt kotimaisin voimin uudenlaisille ajoneuvoille

Scouter on ensimmäinen sähkökäyttöinen L-luokan ajoneuvo, joka on saanut Suomessa EU-tyyppihyväksynnän. ”Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että ajoneuvo pystytään hyväksymään tieliikenteeseen myös muualla Euroopassa suomalaisen hyväksynnän perusteella”, kertoo Traficomin asiantuntija Jukka Juhola.

Ajoneuvoluokka L1e-A, mihin Scouterkin kuuluu, on harvinainen, joten sen tekniset vaatimukset ovat etenkin 4-pyöräiselle ajoneuvolle vaatineet uuden soveltamista.

Lisäksi hyväksyntään liittyvät testausmenetelmät ovat vaatineet tutkimuslaitoksilta panostuksia. ”On hienoa, että suomalaiset tutkimuslaitokset ottivat tämän haasteen vastaan, ja lähtivät aktiivisesti kehittämään omaa osaamistaan ja edellytyksiä testauksille. Erityisen hienoa tässä on se, että nyt tällaisen uudenlaisen liikkumisvälineen tyyppihyväksynnän hankkiminen kotimaisin voimin on mahdollista myös muille toimijoille”, toteaa Juhola.

Päävastuu Scouterin hyväksyntätestauksessa on ollut suomalaisella Testmillillä. ”Me Testmillillä haluamme palvella suomalaista ajoneuvoteollisuutta levein hartein niin, että ajoneuvojen hyväksynnöissä tarvittavat testauspalvelut ovat mahdollisimman laajasti saatavilla Suomesta. Kun suomalainen ajoneuvoteollisuus tuottaa uudenlaisia tuotteita, täytyy myös meidän pystyä tuottamaan niiden tarvitsemia testauspalveluita. Tätä johtoajatusta olemme toteuttaneet koko yrityksemme historian ajan ja olimme alusta saakka innolla mukana myös Scouterin hankkeessa. Toivotamme Scouterille menestystä matkallaan!”, sanoo Testmillin toimitusjohtaja Teemu Lindfors.

VTT teki ajoneuvoon sähköiseen voimansiirtoon liittyvät testit. ”Jotta testit saatiin toteutettua, vaati se VTT:ltä erityistä innovatiivisuutta Espoon ajoneuvotestauslaitteistonsa muokkauksen suhteen, koska kyseessä ei ole aivan tavanomainen mittausjärjestely. VTT laati Scouterin tapaisille uusille kevyille ajoneuvotyypeille kokonaan uuden mittausmenetelmän, jolle FINAS myönsi akkreditoinnin tämän vuoden alkupuolella. Muutos fossiilisista polttoaineista sähköön tuo markkinoille voimalinjaltaan täysin uudenlaisia ajoneuvoja. Meillä VTT:llä on vahvaa osaamista tähän muutokseen liittyen”, taustoittaa VTT:n erikoistutkija Jenni Pippuri-Mäkeläinen.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi