Mercedes-Benz vahvasti esillä joulukuun Avatar-elokuvassa
Yksi joulukuun odotetuista ensi-iltaelokuvista pääsee Suomessa teattereihin 14.12. alkaen. Kyseessä on Oscar-palkitun James Cameronin ohjaama Avatar: The Way of Water, jonka on tuottanut 20th Century Studios. Elokuvan pääviesti on ”Maapallo on Pandoran lippaamme”, ja Mercedes-Benz on vahvasti mukana filmin kestävyyttä, luonnon kunnioittamista ja luonnonvarojen säilyttämistä koskevan viestin muotoilussa ja välittämisessä katsojille niin TV:ssä, elokuvissa, digitaalisissa viestimissä sekä sosiaalisessa mediassa.
Kampanjamateriaali ja mainokset näkyvät näillä alustoilla kaikkialla maailmassa 10–30 sekunnin mittaisina spotteina.
Avatar-teema on osa Mercedes-Benzin strategisia tavoitteita ja yhteistyösopimuksia, jotka liittyvät tähtimerkin sähköistämiseen vuoteen 2030 mennessä valikoiduilla markkina-alueilla sekä vielä pidemmälle ulottuvan Ambition 2039 -strategian toteuttamiseen. Elokuvassa ja sen viestinnässä hyödynnetään Mercedes-EQ-sähköautoja, mukaan lukien uusi EQE SUV sekä Vision AVTR -konseptimalli. Mercedes-Benzin EQ-mallistossa on jo kahdeksan sähköautovaihtoehtoa sekä neljä Mercedes-AMG-versiota. Käytännössä Mercedes voi jo nyt tarjota asiakkailleen sähköautovaihtoehdon jokaisessa valmistamassaan henkilöautojen kokoluokassa.
Mercedes-AMG ONE vakuutti perinteisen Dewar Trophy -palkinnon myöntäjät
Mercedes-AMG ONE -urheiluauton F1-hybriditeknologia saavutti loka-marraskuun vaihteessa kaksi merkittävää virstanpylvästä. Ensiksi autolla rikottiin Nürburgring-Nordschleifen rataennätys, kun DTM-kuljettaja Maro Engel kellotti ajan 6:35.183 minuuttia 20,832 kilometrin mittaisella ratakierroksella. Entinen rataennätys parani kahdeksan sekuntia sääoloissa, jotka olivat kaikkea muuta kuin ihanteelliset ennätysyritykselle. Kaiken lisäksi ennätyskierros käynnistyi ainoastaan 29 sekuntia ennen radan sulkemista kello 17:15 lokakuun 28. päivänä.
Toinen merkkipaalu oli British Royal Automobile Clubin perinteinen ja hyvin arvostettu Dewar Trophy -palkinto, joka on jaettu vuodesta 1957 lähtien. Tänä vuonna palkinto myönnettiin ennätysauton F1-maailmasta peräisin olevalle hybriditeknologialle. Se koostuu 1,6 litran V6-turbomoottorista, nestejäähdytteisestä akusta, neljästä sähkömoottorista ja järjestelmän ohjauselektroniikasta. Järjestelmä tuottaa 782 kW:n (1063 hv) kokonaistehon. ”Mercedes-AMG ONE on yksi kunnianhimoisimmista vastaavista projekteista koskaan. Sen on tehnyt mahdolliseksi vain tinkimätön yhteistyö niin teknologian tuotekehityksessä kuin tuotannossa”, Mercedes-AMG:n tekninen johtaja Jochen Hermann määrittää.
Ensimmäiset Mercedes-Benzin C-sarjalaiset museoajoneuvoikään vuonna 2023
Mercedes-Benzin 190-malli (W 201) sai 30 vuotta sitten seuraajan, josta tuli välitön maailmanmenestys. Vuoden 1993 toukokuussa esiteltiin täysin uusi C-sarja (202), josta sittemmin kehittyi valmistajansa eniten myyty yksittäinen automalli. Ensimmäiset C-sarjalaiset voidaan siis ensi vuoden aikana katsastaa museoajoneuvoiksi Saksassa, jossa ennestään on museoajoneuvorekisterissä noin 650000 erilaista ajoneuvoa. Suomessa museoajoneuvoja on noin 60000, ja määrä kasvaa vuosittain 2500:lla. Meillä rekisteriin pääsyn ehtona on, että auton valmistusvuoden päättymisestä on kulunut 30 vuotta ja auto on alkuperäistä vastaavassa kunnossa.
Tuleva eSprinter tarjoaa 475 kilometrin toimintamatkan
Uusi Mercedes-Benz eSprinter on viimeistelytesteissä ennen ensi vuoden toisella puoliskolla alkavaa sarjatuotantoa. Sarjatuotanto alkaa ensin USA:ssa ja myöhemmin Saksassa Euroopan markkinoita varten. Mercedes-Benz suoritti Saksassa uuden täyssähköisen eSprinter toimintamatkatestin normaalissa liikenteessä Stuttgartin ja Münchenin välillä. Toimintamatka yhdellä latauksella oli 475 km, joka tarkoittaa 21.9 kWh:n kulutusta 100 km kohden.
Maailman ensimmäinen täysin autonominen pysäköinti hyväksytty Saksassa
Maailman ensimmäinen täysin autonomiseen pysäköintiin perustuva pysäköintipalvelu on avattu Stuttgartin lentokentän pysäköintitalossa P6. Pitkälle automatisoitu ja kuljettajaton pysäköintijärjestelmä kerää ja palauttaa ajoneuvon täysin itsenäisesti.
Tämä Mercedes-Benzin ja Boschin yhdessä kehittämä automaattinen pysäköintipalvelu on maailman ensimmäinen pitkälle automatisoitu kuljettajaton (SAE Level 4) pysäköintitoiminto, jolle on myönnetty virallinen hyväksyntä kaupalliseen käyttöön Saksassa.
Toiminto saatavilla pian tietyille S-Class- ja EQS-versioille, jotka on varustettu INTELLIGENT PARK PILOT -järjestelmällä. Myöhemmin autonomisen pysäköinnin mahdollistama järjestelmä tulee mahdolliseksi myös muihin Mercedes-Benz -malleihin.
Lisätietoa: mercedes-benz.fi/avatar