Nissan Juke: uusi hybridivoimalinja yhdistää innovaatiot, hauskan ajamisen ja taloudellisuuden
Nissanin ikoninen kompakti crossover, Juke, toivottaa pian tervetulleeksi uuden hybridivoimalinjan, joka täydentää Juke-valikoimaa ja tarjoaa reagoivan suorituskyvyn yhdistettynä pienempiin päästöihin sekä kulutukseen.
”Nissanin sähköistetty tuotestrategia on saamassa vauhtia, ja myöhemmin tänä vuonna tuotantoon tuleva Juke Hybrid on seuraava virstanpylväs strategisessa tavoitteessamme saada täysin sähköistetty valikoima vuoteen 2023 mennessä”, sanoo Guillaume Cartier, Chairperson, Nissan AMIEO.
Juke Hybrid esittelee monimuotoisen hybridivoimalinjan, mikä tuo asiakkaalle mm. seuraavia hyötyjä:
• Ajon aloitus täysin sähköinen
• Nautinnollinen ajettavuus
•Erinomainen polttoainetaloudellisuus älykkään monitoimivaihteiston, tehokkaan energian talteenoton (regeneroinnin) ja tehokkaan akun ansiosta
Taloudellinen ja tehokas Allianssi-moottori
Uusi hybridimoottori hyödyntää Renault-Nissan-Mitsubishi -Allianssin teknisiä vahvuuksia.
Juke-hybridivoimalinja koostuu uuden sukupolven Nissan-polttomoottorista, joka on kehitetty erityisesti hybridisovelluksiin. Se tuottaa tehoa 69 kW (94hp) ja vääntöä 148Nm.
Juke Hybridissä käytetty sähkömoottori tuottaa lisäksi 36 kW (49hp) tehoa ja 205 Nm vääntömomenttia. Tuloksena on voimalinja, joka tarjoaa 25 % enemmän tehoa kuin nykyinen bensiinimoottorivaihtoehto, mutta huomattavasti pienemmällä polttoaineenkulutuksella. Kulutus on tippunut kaupunkiajossa jopa 40 % ja yhdistetyssäkin 20 %. (lopulliset arvot vahvistuvat tyyppihyväksynnässä)
Älykäs automaattivaihteisto
Nissan Juke Hybridin ajonautinnon ydin on edistyksellinen matalakitkainen monitoimivaihteisto.
Vaihteisto pystyy sujuvasti siirtymään sähköisestä ajamisesta polttomoottoriajoon tuottaen saumattoman ajokokemuksen. Kitkan vähentämiseksi vaihteisto käyttää suorakytkentää tavanomaisten synkronirenkaiden sijasta kytkiessään neljää perinteistä, sekä kahta sähköistä vaihdetta.
Kitkaa pienennetään myös sillä, ettei vaihteistossa ole perinteistä kytkintä. Ajoon lähtö tapahtuu aina sähkömoottorilla, jota käytetään avuksi myös vaihteiden vaihtamisessa, mikä tuottaa tasaisen ja miellyttävän kiihtyvyyden.
Sähköautomainen ajokokemus
Juke Hybridin älykäs käyttöjärjestelmä ohjaa voimansiirtoa. Sen tavoitteena on optimoida ja maksimoida aika, jolloin käytetään sähkömoottoria. Jopa 80 % kaupunkiajosta pystytään hyödyntämään sähkömoottoria, ja hybriditilaa hyödynnetään lyhyesti akun lataamiseksi ennen sähkötilaan palaamista. Juke Hybridissä ajo alkaa aina sähkötilassa, jossa se pysyy 55 km/h nopeuteen asti.
Järjestelmä maksimoi automaattisesti sähkömoottorin käytön, mutta Juke Hybridissä on myös erillinen katkaisija sähköistä ajoa varten, kun kuljettaja ei halua polttomoottorin käynnistyvän, esimerkiksi ajettaessa asuinalueilla tai liikenneruuhkissa.
Energian talteenotto
Hidastettaessa sähkömoottori toimii generaattorina ja varastoi kineettistä energiaa muuttamalla sen sähköksi, joka varastoidaan hybridikäyttövoima-akkuun.
Juke Hybridissä on myös ajotilan valitsin, joka mahdollistaa Eco/Normal/Sport-tilan valitsemisen. Ajotila muuttaa ohjaustuntua, ilmastoinnin toimintaa ja kaasupolkimen vastetta. Se muuttaa myös energian talteenoton käyttäytymistä ja akun lataustilaa.
Ulkoiset muutokset
Juken urheilullinen crossover-muotoilu säilyy uudessa Hybrid-versiossa. Jokaiseen yksityiskohtaan on kiinnitetty erityistä huomiota, ja sen aerodynaamisen tehokkuuden optimoimiseksi on tehty joukko pieniä muutoksia.
Juke Hybridin etusäleikössä on nyt päivitetty Nissan-logo ja sen muotoilua on uudistettu hybridiversion alhaisempien jäähdytysvaatimusten ansiosta, mikä mahdollistaa paremman aerodynamiikan.
Korin muotoilua on myös muutettu etupuskurin alapuolelta ilmavirtauksen parantamiseksi, ja malliin on lisätty jäähdyttimen säleikköluukku, jonka avulla ilmavirtaa voidaan säätää automaattisesti jäähdytystarpeiden mukaan ja näin vähentää ilmanvastusta.
Juke Hybridiin on saatavissa myös täysin uudet kaksiväriset 17 tuuman vanteet (saatavana myös polttomoottoriversioissa) sekä Nissan ARIYAsta inspiraationsa saaneet kaksiväriset 19″ aerovanteet, jotka sekä näyttävät hyvältä että mahdollistavat erittäin pienen ilmanvastuksen.
Sisätilojen päivitykset
Tavaratilan koko on 354 litraa, mikä on hieman vähemmän kuin bensiiniversiossa 1,2 kWh:n akun sijoituksen takia. Kun takaistuimet on taitettu, tavaratila pysyy luokassaan erittäin kilpailukykyisenä 1237 litralla. Takamatkustajien jalkatila pysyy muuttumattomana 553 mm:ssä.
TEKNISET TIEDOT*
1.6-litran moottori & sähkömoottori | ||
Teho | HV (kW) | 94 hv (69kW) + 49 hv (36kW) |
Yhdistetty kulutus* | l/km | 5.2 |
Yhdistetyt päästöt* | g/km | 118 |
*vahvistuu tyyppihyväksynnän yhteydessä