SSAB on rallicrossin kumppanina matkalla kohti fossiilivapaata tulevaisuutta
Tänä vuonna rallicrossin MM-kisoissa autot kulkevat ensimmäistä kertaa sähköllä. SSAB on hiljattain perustetun Construction Equipment Dealer Teamin ylpeä kumppani. Tiimissä ajavat Klara Andersson ja Niclas Grönholm.
Rallicrossissa on kyse nopeudesta. Autot voivat kiihdyttää 100 kilometriin tunnissa 1,8 sekunnissa. Mutta tänä vuonna osa kisoista on hiljaisempia kuin koskaan. Ensimmäistä kertaa FIA World Rallycross Championship -kisoja ajetaan sähköisesti, mikä on myös lähtölaukaus uudelle kestävän kehityksen aikakaudelle.
”Olemme iloisia tästä yhteistyöstä. Yhdessä voimme kehittää tuotteita, jotka mahdollistavat fossiilivapaan tulevaisuuden moottoriurheilussa”, sanoo Matts Nilsson, SSAB:n Ruotsin ja Norjan myyntipäällikkö.
FIA World Rallycross Championship RX1e käynnistyy 13.–14. elokuuta Norjan Hellissä, jossa SSAB on paikalla. Tämän jälkeen syys- ja lokakuussa järjestetään osakilpailuja Latviassa, Portugalissa, Belgiassa ja Espanjassa. Viimeinen osakilpailu ajetaan Saksan Nürburgring-klassikkoradalla 12.–13. marraskuuta.
Kisat ajetaan areenoilla, joissa on lyhyitä asfaltista ja sorasta koostuvia ratoja. SSAB:n yhteistyökumppani Volvo Construction Equipment on kilparatojen valmisteluun ja rakentamiseen käytettävien sähkölaitteiden toimittaja.
”Meille SSAB:llä tämä on täydellinen tilaisuus olla mukana kehittämässä fossiilivapaata moottoriurheilua. Pelkästään se, että autoja voidaan nyt käyttää ilman fossiilisia polttoaineita, on suuri menestys kestävän kehityksen näkökulmasta, mikä sopii pyrkimykseemme siirtyä täysin fossiilivapaaseen terästuotantoon”, Matts Nilsson sanoo.
SSAB:n tavoitteena on tarjota fossiilivapaata terästä teollisessa mittakaavassa jo vuonna 2026 ja päästä suurelta osin eroon oman toiminnan hiilidioksidipäästöistä noin vuonna 2030. Yhteistyössä kumppaneiden ja asiakkaiden kanssa SSAB pyrkii luomaan fossiilivapaan arvoketjun kaivoksesta lopputuotteeseen. Panostukset kestävän kehityksen mukaisiin tuotteisiin lisääntyvät koko maailmassa. Rallicross on esimerkki alueesta, jolla eri yritykset tekevät yhteistyötä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.
”On jännittävää tarkastella koko arvoketjua ja nähdä, miten voimme yhdistää erilaisia taitoja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Yhdessä voimme testata ja kehittää tuotteitamme fossiilivapaan tulevaisuuden luomiseksi”, Matts Nilsson toteaa lopuksi.
Electric FIA World Rallycross Championship -osakilpailut (RX1e):
- Norja, Hell 13.–14. elokuuta
- Latvia, Riika 3–4. syyskuuta
- Portugali, Montalegre 17.–18. syyskuuta
- Belgia, Spa Francorchamps 8.–9. lokakuuta
- Espanja, Barcelona 29.–30. lokakuuta
- Saksa, Nürburgring 12.–13. marraskuuta
www.fiaworldrallycross.com/world-rx