Tampereen Ratikka on yksivuotias – Ratikalla tehty vuodessa lähes 10 miljoonaa matkaa
Tampereen Ratikka on liikennöinyt tasan vuoden. Matkustajat ovat ottaneet uuden joukkoliikennevälineen omakseen. Ensimmäisen vuoden aikana Ratikalla on tehty lähes 10 miljoonaa matkaa ja asiakastyytyväisyys on kiitettävällä tasolla.
”Ratikalla tehdään noin neljännes Nyssen matkoista. Ensimmäisen vuoden aikana tehdyt 10 miljoonaa matkaa vastaavatkin hyvin ennakko-odotuksiamme. Ratikka osana Nyssen viime vuoden onnistunutta linjauudistusta on vaikuttanut siihen, että olemme palautuneet matkustuksessa koronaa edeltävälle tasolle muita kaupunkiseutuja nopeammin – kesän 2022 aikana on menty jo selvästi ylikin”, joukkoliikennejohtaja Mika Periviita iloitsee.
Yksivuotias Ratikka on vakiinnuttanut paikkansa tamperelaisten arjessa ja uuteen joukkoliikennepalveluun ollaan tyytyväisiä. Matkustajamäärien lisäksi luotettavuus ja asiakastyytyväisyys ovat Tampereen Ratikalle merkittäviä mittareita. Ratikan luotettavuusprosentti on viimeisen 12 kuukauden ajalta 99,12. Ratikan asiakastyytyväisyyden keskiarvo on erittäin hyvä 4,1 viidestä. Asiakastyytyväisyyskyselyssä matkustajilta kysytään mielipidettä vaunun ja pysäkkien siisteydestä, matkustamisen turvallisuudesta, kuljettajan ajotavan miellyttävyydestä sekä aikataulujen noudattamisesta. Kysely toteutetaan kuukausittain molemmilla linjoilla.
”Seuraamme asiakastyytyväisyyttä jatkuvasti kaikessa Nysse-liikenteessä. Erityisesti Kaupin kampukselle liikennöivillä Ratikan liityntälinjoilla ja linjalla 1 (Tays- Sorin aukio) on eniten tyytyväisiä joukkoliikennematkustajia”, Periviita jatkaa.
”On ollut hienoa seurata, miten tamperelaiset ovat ottaneet Ratikan omakseen ja käyttävät sitä ahkerasti. Liikennöinti on onnistunut myös mittareiden valossa, sillä asiakastyytyväisyys ja luotettavuus ovat pysyneet tasaisesti erittäin korkealla tasolla”, toteaa Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö.
Liikennöinnin aikana on ajettu 175 182 lähtöä. Peruttuja lähtöjä on ollut 1537. Niistä osittain peruttuja lähtöjä on ollut suunnilleen 95 %, mikä tarkoittaa, että osa reitistä on pystytty kuitenkin liikennöimään. Vaunuille on kertynyt yhteensä yli 1,4 miljoonaa ajokilometriä. Vaunut ovat osoittautuneet luotettaviksi ja raitiotiejärjestelmääkin on päästy säätämään kaikissa olosuhteissa toimivaksi.
”Tampereen Ratikka-arki rullaa odotustemme mukaisesti. Ratikka-perheemme työntekijät hoitavat työtään tunnollisesti ja pitävät huolta, että Ratikka on luotettava, mukava ja helppo käyttää. Haluamme kiittää kaikkia matkustajia sekä muita tienkäyttäjiä, jotka ovat omaksuneet Ratikalla liikkumisen ja Ratikkakaupungin liikenteen säännöt. Liikenne on yhteispeliä ja se sujuu meillä erinomaisesti”, Sirviö kiittää.
”Ensimmäinen vuosi on sujunut liikennöinnissä todella hienosti. 80 uutta Ratikan kuljettajaa ja liikenteenohjaajaa ovat opiskelleet itselleen uuden ammatin ja osoittautuneet taitaviksi ammattilaisiksi Tampereen Ratikan ohjaimissa”, tiivistää operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala VR:ltä.
Myös raitiotien kunnossapito on olennainen osa sujuvaa liikennöintiä. Ensimmäinen vuosi on ollut Tampereen Ratikan kunnossapitoallianssille opettavainen.
”Yhteistyö liikennöinnin kanssa on ollut hedelmällistä, sillä olemme päässeet kehittämään uusia työmenetelmiä niin liikenteen seassa kuin liikennekatkojenkin aikana. Kuljettajat tuovat liikenteenohjaajien kautta aktiivisesti esiin huomioita radalta. Niiden ansiosta voimme priorisoida töitä liikennöinnin sujuvuuden ja turvallisuuden parantamiseksi. Liikenteenohjaajat ovat suoraan vuoropuhelussa asentajiemme kanssa, jolloin vikatilanteet saadaan usein ehkäistyä ennen kuin vika aiheuttaa häiriötä liikennöinnille”, kertoo kunnossapitopäällikkö Santeri Heinonkoski NRC Groupilta.