Täysin uusi BMW XM – yli 650 hevosvoimaa ja huima kiihtyvyys ylellisyyttä unohtamatta
BMW M jatkaa ensimmäisen 50 vuoden juhlintaansa esittelemällä nyt päitä kääntävän BMW XM -SUV-mallin, joka tarjoaa ajajilleen poikkeuksellista voimaa ja ylellisyyttä. Uusi BMW XM on ensimmäinen BMW M:n ladattava hybridi.

BMW M on useiden BMW:n ikonisimpien mallien takana, ja monille BMW-faneille M-mallit ovatkin puhtaan ajonautinnon ydintä. Täysin uusi BMW XM jatkaa siis vahvaa perintöä, mutta tulee myös vahvaksi haastajaksi. BMW XM on ensimmäinen BMW:n itse valmistama M-malli sitten legendaarisen BMW M1:n 50 vuotta sitten.
Ajamisen iloa näyttävästi
Auton ulkoasu on rohkea ja huomiota herättävä, ja se heijastaa auton poikkeuksellista suorituskykyä ja ajodynamiikkaa. Ensimmäistä kertaa BMW M -mallissa on myös oma äänimaisemansa.
Ajovalot on jaettu kahteen erilliseen yksikköön, munuaisen muotoisessa säleikössä on kullanväriset kehykset ja jatkuva ääriviivavalaistus sekä hallitsevat suuret ilmanottoaukot edessä. Sivulta katsottuna näkyvä yksityiskohta on ikkunoiden alla oleva selkeäpiirteinen kehys. Takaosassa katseen vangitsevat ikkunaan kaiverretut BMW-logot ja veistokselliset takavalot.
Ohjaamo ja etuistuimet on suunniteltu aktiiviseen ajokokemukseen. Tilavan takaistuimen materiaalit luovat ainutlaatuisen ja eksklusiivisen M Lounge -tilan. Auton sisätilat on verhoiltu nahalla ja selkänojat ovat lämmitettävät. Laadukasta äänentoistoa arvostavat ilahtuvat Bowers & Wilkins Diamond Surround -äänijärjestelmästä, jossa on 20 kaiutinta.
BMW XM:n pituus on 5110 mm, leveys 2005 mm ja korkeus 1755 mm, ja sen akseliväli on 3105 mm. Autoon saa tilauksesta 23 tuuman vanteilla. Tavaratilan tilavuus kasvaa 527 litrasta 1 820 litraan, jos takaistuinten selkänojat käännetään alas. Perävaunun hinaustarpeen tullessa perävaunun hyväksytty paino on 2700 kg.
Hybridi näyttää tietä tulevaan
Täysin uuden BMW XM:n äskettäin kehitetty M Hybrid -voimansiirtojärjestelmä yhdistää 4,4 litran V8-bensiinimoottorin ja tehokkaan sähkömoottorin suorituskyvyn. Niiden yhdistetty enimmäisteho on 653 hv ja vääntömomentti 800 Nm. Auto kiihtyy 0–100 km/h 4,3 sekunnissa.
BMW XM on ensimmäinen BMW M:n ladattava hybridi – ja vahva merkki siitä, että sähköistyksen tekniikka ja filosofia kulkevat käsi kädessä. XM-malli on sillanrakentaja ensimmäiseen täysin sähköiseen BMW M -malliin, joka on jo kehitteillä. Litiumioniakun suurjänniteakun nettokapasiteetti on 25,7 kWh ja sähköinen toimintasäde 82–88 km. BMW XM:llä voi ajaa sähköllä päivittäiset arkiajot ja vapauttaa halutessaan kaiken tehoreservin.
Dynaamisen voimansiirtokaksikon synnyttämät voimat ohjataan tien pintaan M xDrive -nelivetojärjestelmän kautta. 4WD Sport -tilassa etusijalla on takapyöräveto, mutta kuljettaja voi valita myös täysin uuden 4WD Sand -tilan, joka on kehitetty erityisesti hiekkadyynien kaltaisille pinnoille. Myös taka-akselin M Sport -tasauspyörästö on täysin mukautuva.
Kehittyneiden alustajärjestelmien ansiosta BMW XM:n on kotonaan monenlaisessa ajossa –arkipäivän ajomukavuudesta aina M-sarjalle tyypilliseen rata-ajoon.
Julkaisu vuonna 2023 – lisää tulossa
BMW XM:n tuotanto alkaa BMW Groupin tehtaalla Spartanburgissa Yhdysvalloissa tämän vuoden joulukuussa ennen kuin se lanseerataan ympäri maailmaa keväällä 2023. Aiemmin tänä vuonna on jo esitelty uutuusmallit BMW M4 CSL ja BMW M3 Touring. Myöhemmin on tulossa myös täysin uusi BMW M2 -malli.
Syksyllä 2023 esitellään BMW XM ”Red Label”, upouuden BMW XM:n erikoisversio. Se on BMW M:n historian tehokkain sarjavalmisteinen auto, jonka kokonaisteho on 748 hv ja vääntömomentti 1 000 Nm.