Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Täysin uusi Ford E-Transit Custom: täyssähköinen vallankumous eurooppalaisille yrityksille

Ford Pro esitteli pakettiauton, jollaista eurooppalaiset pienet yritykset ovat odottaneet. Auton, joka nostaa tonniluokan pakettiautoja käyttävien yritysten tuottavuuden uudelle tasolle. Täysin uusi Ford E-Transit Custom on täyssähköinen versio Euroopan myydyimmästä pakettiautosta.

E-Transit Customin suunnittelussa on yhdistetty tehokkaasti Fordin maailmanlaajuinen osaaminen tutkimuksessa, suunnittelussa ja ohjelmistokehityksessä edistykselliseen sähköautoteknologiaan ja Ford Pron digitaaliseen ohjelmisto- ja palveluekosysteemiin. Tämä auttaa yrityksiä vähentämään omistuskustannuksia ja työskentelemään tehokkaammin sekä helpottaa siirtymistä sähköautoihin.

Pieniltä ja keskisuurilta yrityksiltä saatujen kokemusten ja palautteiden inspiroima täysin uusi pakettiauto on kehitetty tarjoamaan innovatiivisia asiakaskokemuksia, jotka perustuvat pilviyhteyksiin ja digitaalisiin teknologioihin – kaikki varmistettuna myös tulevaisuudessa langattomilla Ford Power-Up -ohjelmistopäivityksillä.

Seuraavan sukupolven akkuteknologia mahdollistaa jopa 380 kilometrin  toimintamatkan ja 125 kW pikalatauksen. E-Transit Custom tarjoaa erinomaisen suorituskyvyn asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin – tätä kaikkea tukevat Ford Pron kokonaisvaltaiset ratkaisut latauksen hallintaan ja optimointiin.

Tavoitteena tuottavuuden nosto uudelle tasolle

Ford E-Transit Customissa on uusia digitaalisia ratkaisuja ajoneuvojen turvallisuuteen, jakelutoimituksiin ja ohjaamoon pääsyyn. Ohjaamo toimii myös liikkuvana toimistona, jossa on 5G-yhteys ja joustavasti muokattava työtila, kuten kannettaville tietokoneille ja tableteille ergonomiseksi tasoksi taittuva ohjauspyörä.

Digitaalinen innovaatio yhdistyy tinkimättömään kantavuuteen ja suorituskykyyn. E-Transit Customin kantavuus on jopa 1 100 kiloa  ja maksimivetopaino 2 000 kiloa. Tavaratilan lattia on 100 mm matalampi, mikä helpottaa autoon nousemista. Erillisjousitetun taka-akselin ja luokkansa tehokkaimman moottorin ansiosta ajokokemus on noussut uudelle tasolle.

”E-Transit Custom yhdessä Ford Pron digitaalisen ekosysteemin kanssa tarjoaa todella vallankumouksellisen tuotteen eurooppalaisille pakettiautoasiakkaille”, sanoo Ted Cannis, CEO, Ford Pro. ”Näiden yritysten osuus Euroopan taloudesta on 786 miljardia euroa,  ja
E-Transit Custom vielä lisää niiden tuottavuutta siirryttäessä täyssähköautoihin.”

Ford Pro on jo menestyksekkäästi lanseerannut täyssähköisen E-Transitin, jota on tähän mennessä myyty yli 8 300 kappaletta. E-Transit Custom on yksi neljästä uudesta Ford Pron täyssähköisestä hyötyajoneuvosta, jotka esitellään Euroopassa vuoteen 2024 mennessä.

E-Transit Custom valmistetaan Ford Otosanin tehtaalla Kocaelissa, Turkissa. Tuotanto alkaa syksyllä 2023.

Sähköistä ja tinkimätöntä suorituskykyä

Potentiaaliset Ford E-Transit Customin omistajat – varsinkin pienet yritykset ja yksityisyrittäjät, jotka käyttävät pakettiautoa myös perheen ajoneuvona – eivät aina aja ennalta suunniteltuja reittejä varikolta kuten isompien yritysten kalustolla usein tehdään. E-Transit Customin uusi tehokas sähköinen voimansiirto on suunniteltu palvelemaan näiden asiakkaiden tarpeita ja vakuuttamaan aiemmin dieselmoottoreihin sitoutuneet siitä, että täyssähköinen voimansiirto on tulevaisuuden kestävä ratkaisu, joka voi jo nyt toimia heidän liiketoiminnassaan.

”Transit Custom on huikea menestystarina – Euroopan myydyin pakettiauto ja viime vuoden kaikkein myydyin ajoneuvomalli Isossa-Britanniassa. Mutta täysin uusi E-Transit Custom on vielä valtava harppaus eteenpäin”, sanoo Hans Schep, General Manager, Ford Pro, Eurooppa. ”E-Transit Customin täysin uusi muotoilu, vertaansa vailla oleva yhdistetty ekosysteemi ja innovatiiviset asiakaskokemukset määrittelevät uudelleen asiakkaidemme tuottavuuden sähköisellä ja liitetyllä aikakaudella.”

E-Transit Customin 400 voltin akun käytettävissä oleva kapasiteetti on 74 kWh. Akussa on edistykselliset 81,2 Ah:n pussikennot, jotka ovat käytössä myös Ford F-150 Lightningissa. Kennoteknologia tuottaa 12 prosenttia suuremman energiatiheyden kuin E-Transitissa. Akku mahdollistaa jopa 380 km toimintamatkan , mikä on yli neljä kertaa enemmän kuin tonniluokan pakettiauton keskimääräinen päivittäinen ajomäärä on Ford Pron asiakkaiden näkemyksen mukaan. Akku on kiinnitetty suoraan runkoon, mikä parantaa kestävyyttä ja vähentää painoa optimaalisen toimintamatkan saavuttamiseksi.

Malliin on saatavissa 100 kW ja 160 kW (135 hv ja 217 hv) tehoinen moottori. Kummankin moottorin vääntömomentti on luokkansa johtava 415 Nm. Ajomoottori on asennettu suoraan ajoneuvon takalattiaan, minkä ansiosta erillistä apurunkoa ei tarvita. Lisäksi sitä on käännetty 90 astetta kuormatilan maksimoimiseksi, painon vähentämiseksi ja rakenteen yksinkertaistamiseksi.

E-Transit Customissa on luokkansa johtava vetokapasiteetti, jopa 2 000 kg.  Käyttömukavuutta lisää valinnaisvarusteena saatava taitettava vetokoukku.

E-Transit Custom -asiakkaat saavat vuoden ajaksi veloituksetta käyttöönsä Ford Pro E-Telematics -järjestelmän   räätälöidyt ominaisuudet. Järjestelmä käyttää reaaliaikaisia tietoja ja auttaa kalustovastaavia seuraamaan ajoneuvojensa sijaintia, tehokkuutta ja kuntoa maksimaalisen tuottavuuden saavuttamiseksi. Ohjelmiston avulla myös lataus on helppo optimoida, sillä siitä on nähtävissä autokohtaiset tiedot, kuten latauksen tila, akun lataustaso ja jäljellä oleva toimintamatka.  Matalan lataustason hälytyksen tason voi säätää yksilöllisesti. E-Transit Customin akun ja ohjaamon voi myös esilämmittää tai -jäähdyttää ennen lähtöä, mikä osaltaan säästää enrgiaa ja auttaa optimaalisen toimintamatkan saavuttamisessa. Ford Pro E-Telematics -palvelu on saatavissa Suomessa vuoden 2023 ensimmäisen puoliskon aikana.

E-Transit Custom on ensimmäinen Ford-täyssähköauto, jossa on käytössä perinteistä lämpöpumppua tehokkaampi höyrysuihkulla varustettu lämpöpumpputekniikka ohjaamon lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen. Järjestelmä on vakiona kaikissa ajoneuvoissa ja myös se on suunniteltu omalta osaltaan parantamaan energiatehokkuutta optimaalisen ajomatkan saavuttamiseksi ja parantamaan lämmitystehoa kylmillä ilmoilla.

Mallissa on käytössä erittäin energiatehokas jarrujärjestelmä ja mahdollisuus yhdellä polkimella ajoon. Järjestelmä yhdistää kitkajarrutuksen ja regeneratiiviseen jarrutuksen, ja kerää energiaa vauhdin hidastuessa ja lataa akkua toimintamatkan lisäämiseksi. Yhden polkimen ajotilassa auto pysähtyy käyttämättä jarrupoljinta.  Järjestelmä käyttää kitkajarruja riittävän usein estääkseen levyjen ruostumisen tai kolhiintumisen.

Ford Pro Charging helpottaa latausten hallinnointia

Latausten hallinta on avainasemassa kaikissa yrityksissä. Erityisen tärkeää tämä on pienissä yrityksissä, joilla ei välttämättä ole kokopäiväisiä kalusto- ja kiinteistöjohtajia tai varikkoalueita yöllä tapahtuvaan lataamiseen. Autoa kotona pysäköivät ja lataavat asiakkaat hyötyvät Ford Pron asiantuntijapalvelusta, wallbox-seinälatauslaitteen helposta asennuksesta ja huollosta, integraatiosta Fordin ajoneuvoihin ja helppokäyttöisestä ohjelmistosta, jonka avulla latauksen suunnittelu ja maksaminen on helppoa.

Asiakkaat päättävät jo muutaman prosentin hintaeron perusteella mistä ostaa polttoainetta. Sähkön hinnat voivat vaihdella huomattavasti enemmän, joten Ford Pro Charging -ohjelmiston avulla latauksen voi ajastaa aikaan, jolloin sähkö on edullisempaa. Tämä auttaa yrityksiä edelleen vähentämään auton käyttökustannuksia.

E-Transit Customin 11 kW AC kolmivaihelaturi pystyy lataamaan akun täyteen 7,2 tunnissa, esimerkiksi yöllä työvuoron jälkeen. Kiireisinä päivinä asiakkaat voivat liikkeellä ollessaan seurata reaaliaikaista lataustasoa FordPass Pro -älypuhelinsovelluksen avulla. 

E-Transit Custom tukee myös DC-pikalatausta 125 kW:iin asti, jolloin lataustason nosto 15-80 prosenttiin onnistuu 41 minuutissa. Laboratoriotesteissä järjestelmä saavutti 125 kW laturilla lähes 38 km toimintamatkan vain viidessä minuutissa. Ford Pro -asiakkailla on pääsy Blue Oval Charging Network -latausverkostoon, joka on Euroopan laajin ja kasvaa koko ajan. Latausverkostossa on tällä hetkellä yli 300 000 laturia. Jokaiseen E Transit Customiin sisältyy 12 kuukauden maksuton tilaus, jolla pääsee julkiseen lataukseen Ford Blue Oval Charging Network -latausverkoston kautta.

Mallissa on yli 30 erillistä moduulia, jotka pystyvät vastaanottamaan Ford Power-Up -etäpäivityksiä. Näiden avulla on mahdollista parantaa ajoneuvon suorituskykyä, tehdä laatupäivityksiä, päivittää olemassa olevia ominaisuuksia ja lisätä ajoneuvoon täysin uusia toimintoja ja ominaisuuksia. Useimmat päivitykset valmistuvat alle kahdessa minuutissa, ja ne on mahdollista ajoittaa itselle sopivimpaan aikaan seisonta-aikojen minimoimiseksi.

Akkutakuu on kahdeksan vuotta / 160 000 km ja kattaa kaikki korkeajännitekomponentit.

Innovatiivisia ratkaisuja asiakaskokemuksen parantamiseksi

Pienet yritykset käyttävät pakettiautonsa ohjaamoa usein myös toimistona ja taukotilana. Näihin tarpeisiin Fordin asiakaskeskeiseen suunnitteluun erikoistunut D-Ford -laboratorio on löytänyt ratkaisuja haastattelemalla tuhansia asiakkaita ja seuraamalla heidän työskentelyään.

Innovatiivinen uusi kallistettava ohjauspyörä on Mobile Office -valinnaisvarustepaketin osa, ja siitä saa ergonomisen alustan tableteille ja kannettaville tietokoneille. Ohjauspyörä on myös käännettävissä tasaiseksi pöydäksi, mikä tekee kirjoittamisesta ja lounastauoista mukavampaa. Paketti sisältää myös kirkkaamman LED- valaistuksen ohjaamoon ja turvallisen säilytystilan asiakirjoille ja laitteille.

Jakelukuljettajat voivat päivän aikana tehdä jopa 200 pysähdystä ja toimittaa 500 lähetystä, joista jokaiselle on määritelty aikataulu.  Delivery Assist auttaa nopeuttamaan jokaista toimitusta automatisoimalla osan prosesseista, mikä säästää aikaa ja parantaa turvallisuutta. Järjestelmän ollessa käytössä se aktivoituu, kun kuljettaja pysäköi auton.  E-Transit Custom sytyttää automaattisesti hätävilkut, sulkee avoimet ikkunat ja lukitsee ovet kuljettajan poistuessa autosta. Palatessaan kuljettaja pääsee sisään ja voi käynnistää auton ilman avainta. Varoitusvalot sammuvat ja ikkunat palaavat aiempaan asentoonsa.

Ford Pron tutkimuksen mukaan puolella rakentajista on varastettu työkaluja. Vähentääkseen työkalujen ja ajoneuvojen varkauksista aiheutuvia seisonta-aikoja ja kustannuksia E-Transit Customissa on uudet integroidut turvakamerat ja siihen on saatavilla Connected Security -järjestelmä, joka varoittaa omistajia ennakoivasti mahdollisista uhista. Ultraääni- ja kaltevuusanturit sekä oven ja konepellin valvonta on linkitetty ohjaamoon ja tavaratilaan sisäänrakennettuihin kameroihin. Jos murtoyritys havaitaan, ajoneuvo alkaa hälyttää, järjestelmä ilmoittaa omistajalle asiasta sovelluksen kautta ja avaa suoran videosyötteen.

Lisäksi kameroiden Manuaalinen herätys ja videotapahtuman tallennus on tuettu.

Digitaalinen avain  on suunniteltu yksinkertaistamaan monimutkaista avainten hallintaa. Se toimii kuten hotellin avainkortti. Avaimia voi hallita ja määrittää etänä henkilöille ja ajoneuvoille sen sijaan, että lisäavainten teettämiseen ja hallinnointiin kuluisi aikaa ja rahaa.

Myös E-Transit Customiin on saatavana ProPower Onboard, joka voi ohjaamon ja kuormatilan pistorasioiden kautta antaa jopa 2,3 kW tehon sähkötyökaluille, valoille ja muille laitteille auton ollessa sähköverkon ulkopuolella.

Uusi taso asiakkaan tarpeiden täyttämiseen

Pakettiauto on jokaiselle pienyritykselle liikkuva mainostaulu. E Transit Customin itsevarma asenne, tasapainoiset mittasuhteet ja täydellinen LED-valaistus erottuvalla valopalkilla asettavat uuden mittapuun tonniluokan pakettiauton muotoilulle. Tasainen lattia, ainutlaatuinen hunajakennomainen säleikkö, tuulta suojaavat pyörät ja jopa takavalojen muoto on kehitetty käyttämällä yli 800 erilaista aerodynaamista simulaatiota, minkä ansiosta mallin ilmanvastus on yli 10 prosenttia parempi nykyiseen Transit Customiin verrattuna. 

Kuormatilan lattiaa on madallettu 100 mm verrattuna nykyiseen Transit Customiin, mikä helpottaa kuorman lastaamista ja ohjaamoon pääsyä. Insinöörit analysoivat kattavasti muun muassa materiaaleja, turvallisuutta ja painoa. Tuloksena on arkkitehtuuri, jossa akku on integroitu kuormatilan lattiaan kynnyslaipan yläpuolelle. Tämän ansiosta erillisiä törmäyksen suojarakenteita ei tarvita. Muut korin alla olevat komponentit on ”kutistettu” akun ympärille optimaalisen tilan ja painotehokkuuden saavuttamiseksi.

E-Transit Customin kokonaiskorkeus on nyt alle kaksi metriä, mikä helpottaa pääsyä korkeuden mukaan rajoitetuille alueille, esimerkiksi monikerroksisiin pysäköintitaloihin, autotalleihin ja maanalaisille lastauspaikoille. Lastausta helpottaa entisestään luokkansa suurin sivuoven aukko, joka on saatu aikaiseksi sijoittamalla B- ja C-pilarit uudelleen. Tämän ansiosta oven ylä- ja alakiskot on voitu sijoittaa optimaalisesti.

hkö

Tilaa erilaisiin tarpeisiin

Pakettiautona E-Transit Customin kuormatilavuus on 5,8 – 9,0 m3, kantavuus jopa 1 100 kg ja kuorman enimmäispituus 3 450 mm. E-Transit Customin saa myös jatko-ohjaamo- ja Kombi-mallina, joihin on saatavana lyhyt tai pitkä akseliväli sekä matala tai korkea kattokorkeus.

Omistajat, jotka haluavat kuljettaa jopa viittä matkustajaa mutta tarvitsevat myös täyspitkää kuormatilaa, voivat valita uuden L-muotoisen väliseinän, jossa on kaksipaikkainen toinen rivi ja täyspitkä tavaratila komposiittilaipiolla. Tämä segmentissä ainutlaatuinen tehdastilattava rakenne poistaa asiakkaiden tarpeen tehdä omia ratkaisujaan, jos heidän on kuljetettava sekä matkustajia että pitkää tavaraa.

Ajomukavuutta ja turvallisuutta 

Kuten suuremmassa E-Transitissa, kaikissa E-Transit Custom -pakettiautoissa on erillisjousitettu taka-akseli, joka tukee matalampaa lattiaa ja tarkentaa ohjausta ja parantaa käsiteltävyyttä ja pitoa. Etupyörät ja joustintuet on myös siirretty pidemmälle eteenpäin, minkä ansiosta etumatkustajien jalkatila ja tuet ovat paremmat kuin aiemmin. Lyhyemmän etuylityksen ansiosta pysäköinti ja ohjaus on lisäksi mukavampaa ja varmempaa.

E-Transit Customin vakiovarusteiset kuljettajaa avustavat järjestelmät voivat vähentää seisonta-aikoja, korjauskustannuksia ja vakuutusmaksuja vähentämällä törmäysten todennäköisyyttä ja vakavuutta. Teknologioihin kuuluvat törmäyksenestojärjestelmä,  kaistapitojärjestelmä,  kuljettajan vireystilan valvonta,  vakionopeussäädin säädettävällä nopeudenrajoittimella,  liikennemerkkien tunnistus, älykäs nopeusavustin,  väärän ajosuunnan varoitus, pysäköintianturit edessä ja takana  ja peruutuskamera. 

Huipputekniset sisätilat kaikenlaiseen työhön

E-Transit Customissa on poistuvaan malliin verrattuna tilavampi ohjaamo ja enemmän turvallista säilytystilaa. Ohjauspylvääseen asennettu vaihteenvalitsin, sähköinen käsijarru ja uudenlainen ohjauspyörä helpottavat ohjaamoon pääsyä auton kummaltakin puolelta, mistä on paljon hyötyä kuljettajille, jotka pysäköivät ahtaille alueille ja haluavat välttää autosta nousemista liikenteen sekaan. Ford esittelee myös segmentin ensimmäisen kattoon asennetun turvatyynyn, jonka ansiosta säilytyslokeroiden tilavuutta on saatu kasvatettua. Lisäksi jälkiasennus laitteet ja voidaan asentaa joustavammin lähemmäs kuljettajaa alalla standardina olevien AMPS-kiinnikkeiden avulla.

Jokaisessa E-Transit Customissa on 13 tuuman vaakasuuntainen kosketusnäyttö, joka on kallistettu kuljettajaa kohti käytön helpottamiseksi, sekä Fordin edistyksellinen SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmä. Mallissa olevan uuden 5G-modeemin avulla yhteyden muodostaminen Ford Pro -palveluihin onnistuu erittäin nopeasti.

Ford E-Transit Customin suunnittelussa on huomioitu tapa, jolla omistajat käyttävat autoaan – jopa niin, että matkustamon ja kuormatilan pintamateriaaleissa on käytetty lian ja veden tarttumista estävää pintakuviota, jotta siinä on mahdollisimman vakaata ja turvallista kulkea märillä tai mutaisilla saappailla, mutta samanaikaisesti helppo liu’uttaa raskaita esineitä sisään ja ulos.

Koska pakettiauton kuljettajat istuvat usein matkustamossa yksin, uusi Driver Focus Mode -varuste käyttää antureita ilmavirran ohjaamiseksi vain varatuille istuimille. Älykäs tuulilasi, joka esiteltiin ensimmäisen kerran Ford Kugassa, tarkkailee lämpötilaa ja kosteutta ja tekee automaattisesti pieniä lämmön ja ilmavirran muutoksia pitääkseen tuulilasin selkeänä tehokkuuden ja käytön helpottamiseksi.

Parempi hyötykäyttö, pienemmät huoltokustannukset

Ford Pro Servicing arvioi, että E-Transit Customin omistuskustannukset ovat pienemmät kuin vastaavassa dieselmallissa; E-Transitin osalta kustannukset voivat olla jopa 40 prosenttia pienemmät.  Matalampien kustannusten lisäksi asiakkaat hyötyvät Ford Pro Servicen FORDLiive -järjestelmän tarjoamasta tuesta autojen hyötykäytön maksimointiin. Palvelun edut ovat E-Transit Customin omistajien käytössä, kun auton sisäänrakennetun modeemi aktivoidaan.

Arvioiden mukaan FORDLiive voi lyhentää seisonta-aikoja jopa 60 prosenttia.  Järjestelmän ansiosta autot ovat olleet tänä vuonna 145 000 päivää enemmän käytössä, noin 73 miljoonan euron arvosta. Iso-Britanniassa ja Saksassa käyttömukavuutta ja kaluston hyötykäyttöä lisää myös yli 110 Ford Pro Mobile Service -pakettiauton kalusto, joka pystyy suorittamaan 70 prosenttia määräaikaishuoltotöistä. Tänä vuonna Mobile Service pakettiautot ovat suorittaneet yli 32 000 tehtävää säästääkseen asiakkaita korjaamokäynnin aiheuttamilta kustannuksilta ja seisonta-ajalta.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi