Voi Technology kommentoi Aalto-yliopiston tutkimusta: kannatamme promillerajaa sähköpotkulautailuun
Aalto-yliopiston julkistama sähköpotkulautailua Helsingissä kartoittanut tutkimus osoittaa, että sähköpotkulautaonnettomuuksien määrä on laskenut samalle tasolle kuin polkupyöräilyssä. Sähköpotkulautoihin liittyvät onnettomuudet ovat puolittuneet, vaikka käyttäjämäärät ovat tuplaantuneet. Tämän taustalla on muun muassa operaattorien vapaaehtoinen nopeuksien rajoittaminen.
– Suunta on oikea ja kertoo siitä, että suomalaisilla on yhä paremmin hallussa sähköpotkulautailuun liittyvät säännöt. Meillä tapahtuu kuitenkin viikonloppuöinä selvästi enemmän onnettomuuksia kuin muissa Euroopan maissa. Tästä syystä toivommekin, että sähköpotkulautailuun säädettäisiin Suomessa promilleraja, Voi Technology yhteiskuntasuhteista vastaava Hannu Oskala.
Voi on ottanut käyttöön ensimmäisenä toimijana sähköpotkulaudoissaan reaktiotestin. Nopeutta, tarkkuutta ja refleksejä mittaavan testin voi suorittaa muutamassa sekunnissa.
– Käyttäjistämme noin 16 % on vapaaehtoisesti jättänyt ajamisen väliin, kun ovat reputtaneet testin, Voi Technologyn yhteiskuntasuhteista vastaava Hannu Oskala sanoo.
Hän muistuttaa, että jos Suomeen tuotaisiin muiden Pohjoismaiden tapaan laatuun perustuva sähköpotkulautayritysten kilpailutus, voitaisiin esimerkiksi reaktiotestin suorittamista vaatia ennen ajoon lähtöä.
Nykyinen muista Pohjoismaista poikkeava kilpailutilanne ei Oskalan mukaan tue uusien turvallisuutta parantavien innovaatioiden tuontia Suomeen.
– Laatuun perustuvien kilpailutusten kautta voitaisiin varmistaa, että Suomeen tuodaan jatkossakin uusimmat sähköpotkulautailun turvallisuusinnovaatiot. Meillä on esimerkiksi kehitteillä ratkaisu, jolla voidaan estää katukäytävillä ajoa erittäin tarkkaan paikannukseen perustuen, Oskala kertoo.