Volvo Cars ja Epic Games tuovat uuden grafiikan seuraavan sukupolven Volvoihin
Tarjotakseen asiakkailleen parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen Volvo Cars tuo fotorealistisen grafiikkateknologian seuraavan sukupolven sähköautoihinsa yhteistyössä Epic Gamesin kanssa. Yritykset yhdistävät Epicin Unreal Engine -teknologian tuleviin Volvo -autoihin tarjoten korkealaatuista grafiikkaa matkustamon sisällä.

Epic Games on johtava interaktiivisen viihteen ja ohjelmistojen kehittäjä, joka tunnetaan kenties parhaiten Fortnite-pelistä, joka on yksi maailman suosituimmista. Epic Games kehittää myös Unreal Engineä, jota pidetään laajalti yhtenä kehittyneimmistä reaaliaikaisen 3D-grafiikan työkaluista. Sitä hyödynnetään pelien lisäksi monilla muilla aloilla, ja nyt Volvo käyttää sitä digitaalisten käyttöliittymien ja reaaliaikaisen grafiikan kehittämiseen autoissa.
Volvo on ensimmäinen eurooppalainen autonvalmistaja, joka hyödyntää Unreal Engineä HMI-käyttöliittymän kehityksessä. Aluksi painopiste on kuljettajan tietomoduulissa (DIM), joka on yksi matkustamossa sijaitsevista näytöistä. DIM tarjoaa kuljettajalle oleellisia tietoja ja viihdeominaisuuksia.
Asiakkaat voivat seuraavan sukupolven Volvoissa nauttia vaikuttavasta korkealaatuisesta grafiikasta auton näytöissä. Parempi tarkkuus, elävämmät värit ja täysin uudet 3D-animaatiot ovat vasta ensimmäisiä askeleita Volvon kehittäjien jatkaessa graafisen suorituskyvyn rajojen rikkomista.

”Voidaksemme tarjota asiakkaille parhaan mahdollisen käyttökokemuksen ja tukeaksemme turvallista ja henkilökohtaista ajokokemusta tarvitsemme luonnollista ja reaktiivista grafiikkaa autojemme sisällä”, Volvon tuotejohtaja Henrik Green sanoo. ”Unreal Enginen käyttö autoissamme mahdollistaa tämän ja tekee matkustamisesta Volvossa entistä nautinnollisempaa.”
Yhdistämällä Unreal Enginen kolmannen sukupolven Snapdragon®-ohjaamoalustan suureen laskentatehoon seuraavan sukupolven Volvo -autot asettavat uusia standardeja grafiikalle ja tieto- ja viihdejärjestelmän suorituskyvylle.
Volvon uuden sukupolven tieto- ja viihdejärjestelmä on yli kaksi kertaa edeltäjäänsä nopeampi ja grafiikan käsittely ohjaamossa on jopa kymmenen kertaa nopeampaa.
“Kun interaktiivinen suuren tarkkuuden grafiikka toimii reaaliajassa autossa, avaamme oven uusille tavoille tarjota tietoa ja viihdettä”, Unreal Enginen auto- ja käyttöliittymäyksikön johtaja Heiko Wenczel Epic Gamesiltä sanoo. “Volvon erittäin lahjakkaat suunnittelu- ja tuotekehitystiimit ovat tarttuneet tilaisuuteen tehdä jotain uutta, joka hyödyntää Unreal Enginen mahdollisuuksia.”

Ensimmäinen auto, joka käyttää uutta grafiikkaa, on uusi täysin sähköinen lippulaivamalli, jonka Volvo esittelee myöhemmin tänä vuonna. Kyseinen malli on ensimmäinen Volvon uuden täyssähköautojen sukupolven edustaja. Volvon tavoitteena on valmistaa ainoastaan täyssähköautoja vuoteen 2030 mennessä.
Pidemmällä tulevaisuudessa autonvalmistaja näkee Unreal Enginessä lisää mahdollisuuksia, joita voi hyödyntää muilla teknologian osa-alueilla uusissa Volvo -autoissa. Volvon kehittäjät jatkavat uusien sovellusten ja muiden ohjelmistovetoisten teknologia-alustojen tutkimista pitäen aina turvallisuuden etusijalla.
Volvon tavoitteena on tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä kehittää puolet autojen ohjelmistoista itse ja se etsii riveihinsä lisää ohjelmistokehityksen ammattilaisia. Liittymällä Volvon palvelukseen koodaajilla on monia mahdollisuuksia työskennellä jännittävien ja mullistavien autosovellusten ja alustojen parissa.