BMW i7 M70 xDrive on BMW:n tehokkain ja nopein sähköauto
BMW i7 xDrive60 on tällä hetkellä BMW:n suuren sähköisen malliston lippulaiva. Sen 400 kW:n/544 hv:n suorituskyky ei lopu kesken, mutta tehoahan ei ole koskaan liikaa. Myöhemmin tänä vuonna se saa seuraajakseen tehokkaamman ja urheilullisemman BMW i7 M70-mallin, jossa on peräti 660 hevosvoimaa.
Painavat kirjaimet
BMW i7 M70 xDrive nousee malliston kärkeen teholla ja kiihtyvyydellä mitattuna. Pelkkä taka-akselin moottori tuottaa 360 kW/489 hv, mikä on BMW i7 xDrive60:een verrattuna 25,5 prosenttia enemmän. Tämä on tällä hetkellä myös BMW:n suorituskykyisin sähkömoottori.
Etuakselin moottoriin yhdistettynä (190 kW/258 hv) kokonaisteho on 485 kW/660 hv. Molemmat moottorit tarjoavat Sport-tilassa yhteensä 1 015 Nm:n vääntömomentin ja jopa 1 100 Nm:n vääntömomentin, kun M Launch Control- tai M Sport-boost-toiminto on aktivoituna.
Suuri ja ylellinen Sedan-malli kiihtyy kokoisekseen ripeästi, nollasta sataan 3,7 sekunnissa. Auto on BMW:n nopein sähköauto ja sen huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa.
M-spesifinen neliveto-, ohjaus-, iskunvaimennus- ja ajodynamiikkajärjestelmä takaa tarkan vasteen ja BMW M -tunnelman. Pitkän matkan ominaisuuksia parannetaan entisestään M-spesifisellä adaptiivisella ilmajousituksella molemmilla akseleilla, automaattisella tasonsäädöllä ja sähköisesti ohjatuilla iskunvaimentimilla.
Uusi toiminto pidennetyn toimintasäteen saavuttamiseksi
i7 M70 xDriven korkeajänniteakku on sama kuin BMW i7 xDrive60:ssa, nettokapasiteetiltaan 101,7 kWh. BMW i7 M70 xDrive -mallin yhdistetty kulutus on 20,8–23,8 kWh WLTP:n mukaan. Tämä antaa toimintamatkaksi jopa 560 kilometriä (WLTP: 488–560 km).
Ajon aikana toimintamatkaa voidaan pidentää aktivoimalla uusi toiminto, jonka nimi on Max range. Silloin moottorin tehoa ja huippunopeutta rajoitetaan enintään 90 kilometriin tunnissa sekä joitakin mukavuustoimintoja säädetään. Uusi toiminto on ensisijaisesti tarkoitettu käytettäväksi, jos matkan aikana tulee yllättävä tarve ajaa ennakoitua kauemmas ja etukäteen suunniteltu lataus ei onnistu. Max range auttaa lisäämään toimintamatkaa 15–25 prosentilla.
Pikalatauksella BMW i7 M70 xDrive kykenee jopa 195 kilowatin lataukseen. Silloin akku latautuu 10–80 prosenttiin 34 minuutissa optimaalisissa olosuhteissa. Mukautetun latauskäyrän ansiosta 10 minuutin lataus antaa 170 kilometrin (WLTP:n mukaan) toimintamatkan. Akun lämmittämistä voidaan ohjata automaattisesti auton navigointitietojen perusteella, tai tarvittaessa kuljettaja voi itse aktivoida sen.
Näyttävää designia
Muiden M-mallien tapaan i7 M70 xDriven ulkoasu erottuu muista saman sarjan malleista. Tyypilliset M-peilit, kylkilistat, takapuskurin diffuusori ja 21 tuuman vanteet korostavat hienovaraisesti urheilullista muotoilua.
Asiakkaat voivat myös valita oman M Performance -paketin, joka sisältää muun muassa mustat jarrusatulat, mustan spoilerin takaluukkuun ja muita yksityiskohtia. Lisäksi tarjolla on BMW Individual Manufaktur -valikoima. Sieltä löytyy muun muassa yli 100 erikoisvärivalintaa auton pintaan. Tarjolla on myös useita kaksivärisen korin yhdistelmiä, jotka on rajattu tyylikkäästi auton olkalinjaan.
BMW i7 M70:ssä on ensimmäisten mallien joukossa BMW iDrive 8.5 -käyttöjärjestelmä, joka sisältää useita uusia toimintoja. Esimerkiksi automaattiovet voi avata ja sulkea My BMW -sovelluksella. Ovet voi määrittää myös avautumaan automaattisesti, kun omistajan älypuhelin lähestyy autoa.
BMW i7 M70 xDriven ensi-ilta on kansainvälisessä autonäyttelyssä Shanghaissa näinä päivinä. Lanseeraus alkaa vuoden 2023 toisella puoliskolla, ja jälleenmyyjät ottavat tilauksia myöhemmin keväällä. Uutuusmallin autoverollinen alkaen-hinta on 175 820 euroa.