Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Helsingin satama: Laivamatkustuksen kesä oli edellisvuotta pirteämpi

Helsingin laivamatkustuksen vilkkain kesäsesonki oli edellistä kesää hieman vilkkaampi. Helsingin ja Tallinnan välisen reitin vetovoima pitää ja Tukholman reitti on kasvattanut suosiotaan. Sen sijaan tammi-elokuun rahtiliikenne on ollut Helsingin Satamassa alavireistä.

Helingin satama, Länsiterminaali 2. Kuva: Veikko Somerpuro
Helingin satama, Länsiterminaali 2. Kuva: Veikko Somerpuro

Helsingin säännöllisessä linjaliikenteessä* kulki tammi-elokuussa 6,6 miljoonaa matkustajaa, mikä on 1,4 % enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana.

Helsingin ja Tallinnan välinen reitti oli totutusti vilkkain 5,3 miljoonalla matkustajallaan (+0,9 %). Viron ja Suomen pääkaupungit muodostavat yhtenäisen yrittämisen ja työssäkäynnin alueen, ja lisäksi ne ovat suosittuja lomailukohteita. Tallinna on suomalaisille myös erittäin merkittävä läpikulkukaupunki matkalla Keski-Eurooppaan.

Travemünden reitillä kulki tammi-elokuussa 0,1 miljoonaa matkustajaa (-2,5 %) ja Tukholman reitillä 1,2 miljoonaa matkustajaa (+2,4 %). Jälkimmäisen reitin kasvuun on myötävaikuttanut Ruotsin kruunun edullinen vaihtokurssi ja kansainvälisten matkailijoiden lisääntyminen.

Matkustuksen kiirein kesäsesonki kesä-elokuu oli + 3,6 % edellistä kesää vilkkaampi. Helsingin Satama oli jälleen niin lomaintoa huokuvan perheen kuin kiireisen työmatkustajan matkan varrella.

”Erityisesti iloitsen siitä, että matkustajatyytyväisyys ja halu suositella Helsingin Sataman palveluita paranivat, vaikka terminaalit olivat täynnä ja helteet kuumimmillaan.”, kertoo Helsingin Sataman matkailuliiketoiminnasta vastaava johtaja Kaj Takolander.

”Kesä on meille ylivoimaisesti vahvin sesonki, mutta suomalaisten lomakausi ja myös matkustaminen loppuu harmillisen aikaisin”, Takolander jatkaa.
“Elokuu on muualla Euroopassa matkailun kuuminta aikaa, mutta Suomessa iso osa palveluista on jo sulkenut ovensa. Tämä vaikuttaa tietenkin myös ulkomaisten turistien haluun tulla Suomeen lomalle: miksi tulla tänne elokuussa, kun paikat ovat kiinni?”

”Koko matkailualan näkökulmasta olisi tärkeää, että lomakausi jatkuisi pidempään. Kysyntää riittäisi myös loppukesälle, mutta tarjonta hiipuu liian aikaisin.”, Takolander päättää.

Suuria aluksia kansainvälisessä risteilyliikenteessä

Elokuun loppuun mennessä kaupunkiin oli saapunut yhteensä 77 kertaa kansainvälinen risteilijä, ja matkustajia niiden kyydissä oli 117 062 vierailijaa. Matkustajia oli 14,6 % edellisen vuoden vastaavaa aikaa enemmän.

Kausi jatkuu yhä vilkkaana ja viimeinen risteilyalus vierailee Helsingissä jouluaaton aattona.

Rahtiliikenne vaisua

Tammi-elokuussa Helsingin Sataman kautta kulkeneen kokonaistavaraliikenteen määrä oli 9,0 M tonnia, mikä on 4,2 % vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Alavireinen tahti ei anna viitteitä Suomen talouden positiivisesta käänteestä.

Ulkomaisen tavaraliikenteen tuonti oli 4,0 M tonnia ja vienti 4,9 M tonnia.

Helsingin Satama on tavaraliikenteessä erikoistunut suuryksiköihin, eli sataman läpi kulkee tavaraa erityisesti merikonteissa, rekoissa ja perävaunuissa. Yksiköityä rahtia kulki elokuun loppuun mennessä yhteensä 8,1 M tonnia (-2,0 %).

Helsingin Sataman tammi-elokuu 2025 -liikennetilasto

*linjaliikenne = aikataulujen mukaan kulkeva säännöllinen laivaliikenne, mm. Tallinnan ja Helsingin väliä kulkevat matkustaja-autolautat.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi