SKAL Kuljetusbarometri osoittaa kuljetusmarkkinoilla selvää kuljetettavien tavaramäärien kasvua.
Tonnimäärien kasvu on ollut ajettuja kilometrejä suurempaa, joten täyttöasteet ovat parantuneet. Samoin liikevaihto on ollut suurella osalla yrityksiä voimakkaassa kasvussa.
SKAL:n mukaan tämä kehitys ei näy yrityksien tuloksissa, sillä kannattavuus on heikentynyt. Tämä myönteinen kehitys ei näy kuljetusyritysten kukkarossa, sillä yritysten kannattavuus on heikentynyt tuntuvasti. Kun samaan aikaan kustannukset ovat nousseet, on kuljetushintoihin syntynyt voimakasta nousupainetta.
Barometrin mukaan kuljetusyritysten halukkuus kalustoinvestointeihin ei ole kasvanut. Myöskään työvoiman tarpeen ei nähdä kasvavan.Tavaramäärien kasvun ei arvioida juurikaan vahvistuvan syksyn aikana.
Lähes puolet vastaajista ennakoi kuljetettavien tonnien pysyvän loppuvuoden ennallaan ja jopa viidennes ennakoi niiden vähenevän.Kaikki eivät ole päässeet kasvuun mukaan. Viidenneksellä vastanneista kuljetusyrityksistä on ollut pulaa kuljetettavasta tavarasta. Tämä on lisännyt kilpailua markkinoilla.
Viime viikolla tehdyn raskaan liikenteen liikennelaskennan tuloksista voi päätellä, että ulkomaiset yrittäjät tiukentavat kilpailua entisestään.
Barometrin ajankohtaiskysymykseen vastanneista noin 90 prosenttia oli sitä mieltä, ettei nopeudenrajoittimien asettaminen alemmalle tasolle paranna liikenneturvallisuutta.
Barometrissa kysyttiin vastaajien mielipidettä myös kuorma-autojen renkaiden urasyvyyden lisäämisestä talviaikaan. Noin 60 prosenttia vastanneista katsoi, että Suomessa urasyvyys voisi olla talviaikaan etu- ja vetävällä akselilla suurempi kuin nykyinen 1,6 millimetriä. 40 prosenttia vastanneista oli sitä mieltä, ettei tähän ole tarvetta.