Uusi Fuso Canter on saanut ainutlaatuisen Duonic kaksoiskytkinvaihteiston. Se on taloudellisempi, käytännöllisempi ja mukavampi.
- Duonic : Täysin automaattinen kaksoiskytkinvaihteisto ensimmäistä kertaa myös kuorma-autossa
- Nykyaikaiset Euro 5 moottorit laajalla vääntöalueella
- Start/Stop – järjestelmä pienentää polttoaineenkulutusta
- Pienemmät huoltokustannukset
- 3,5 tonnisessa mallissa on nyt erillisjousitettu etuakselisto
- Uusi muotoilu ja uusi ohjaamo
- Uusi kestävä korroosion suojaus
- Enemmän mallivaihtoehtoja ja kasvanut kantavuus
- Uudet akselivälit, uudet rungot, kehittyneet päällirakenteiden kiinnitysmahdollisuudet
- Tramagal : Eurooppalainen Canter. Laatua Portugalista ja
Japanista
Uusi seuraavan sukupolven Fuso Canter on valmis. Daimlerin menestysmalli Fuso Canter vahvistaa teknistä etumatkaansa kevyissä kuorma-autoissa esittelemällä Duonic kaksoiskytkinvaihteiston. Yhdessä pidempien huoltovälien, kasvaneen kantavuuden ja edullisempien huoltokustannusten kanssa uusi Fuso Canter edustaa myös ainutlaatuista kokonaistaloudellisuutta luokassaan. 3,5 tonnisessa mallissa hyödynnetään ensimmäistä kertaa erillisjousitusta etuakselilla. Raskaammat mallit ovat nyt varustettu elektronisella ajonhallinnalla (ESP:llä). Uudelleenmuotoiltu ohjaamo antaa hyvän ulkonäön lisäksi kuljettajalle paremmat työskentelyolosuhteet. Euroopan mallien toimitukset ovat alkaneet Portugalin Tramagalin tehtailta lokakuussa.
Duonic: Täysin automaattinen kaksoiskytkinvaihteisto ensimmäistä kertaa myös kuorma-autossa.
Uusi Duonic kaksoiskytkinvaihteisto on uuden Fuson merkittävin tekninen uudistus. Se on ensimmäinen kuorma-auto maailmassa, joka hyödyntää tätä tekniikkaa. Tässä suorakytkentävaihteistossa yhdistyvät automaattivaihteiston helppokäyttöisyys ja käsivalintaisen vaihteiston taloudellisuus.
Duonic kaksoiskytkinvaihteisto perustuu mekaaniseen kuusivaihteiseen käsivalintaiseen vaihteistoon, jossa on kaksi hydraulista uivaa kytkintä sähköisellä ohjauksella. Huoltovapaat kytkinlevyt on liitetty vaihteiston laakerointiin. Ensimmäinen kytkin huolehtii ykkös-, kolmos- ja viitosvaihteen kytkennästä. Toinen kytkin vastaa sitten parillisista vaihteista. Kaksoiskytkinvaihteiston etuna on nopeat ja tehokkaat vaihtotapahtumat, koska seuraava tarvittava vaihde on aina kytkettynä jo valmiiksi odottamaan edellisen vaihteen irtoamista toiselta kytkimeltä. Perinteiseen momentinmuuntimella varustettuun automaattivaihteistoon verrattuna kaksoiskytkinvaihteisto mahdollistaa miellyttävämmän vaihtotapahtuman ja moottorin vääntö on myös tehokkaammin hyödynnettävissä, koska tehoa taas hukataan yhtä vähän kuin käsivalintaisessa vaihteistossa. Vaihteita voi myös vaihtaa tavanomaisen käsivalintaisen vaihteiston tapaan kojelaudan kytkimestä. Testiajoissa kaksoiskytkinvaihteisto selvisi yhtä taloudellisesti kuin käsivalintaisella vaihteistolla ajettaessa, ja Duonic – vaihteisto osoittautui kokemattoman kuljettajan käsissä tavanomaista vaihteistoa taloudellisemmaksi. Vaihteiston välitykset on välitetty käytännöllisiksi, jotta paras vääntö on käytettävissä kaikilla vaihteilla ja kaikissa nopeuksissa. Suurin kuudes vaihdekin on käyttökelpoinen pienemmissäkin nopeuksissa.
Nykyaikaiset Euro 5 moottorit laajalla vääntöalueella
Moottorit ovat koeteltuja ja luotettavia Euro 5 moottoreita. Kolmelitraiseen moottoriin on valittavissa kolme teholuokkaa: 96 kW (130 hv), 110 kW (150 hv) ja 129 kW (175 hv). Nykyaikainen pitkäiskuinen moottori (4P10) perustuu uusimpaan tekniikkaan. Kuorien alta löytyy kaksi lujaa kannen yläpuolista nokka-akselia, jotka saavat käyttövoimansa kampiakselilta luotettavien ketjujen pyörittämänä. Venttiilejä on neljä sylinteriä kohden ja pakokaasuahdin on varustettu muuttuvageometrisillä siivillä vääntöalueen laajentamiseksi. Polttoaineensyötöstä vastaa yhteispainesuihkutus ja piezosuuttimet.
Pienin ja suurin moottorivaihtoehto toimivat samoilla arvoilla kuin ennenkin, mutta keskimmäisen moottorin teho on kasvanut viisi hevosvoimaa. Suurin vääntö on 370 Nm ja se on tarjolla laajemmalla alueella, 1320 käyntikierroksesta 2840 kierrokseen saakka. Moottoreiden teho ja vääntöarvot ovat:
- 96 kw (130 hv)/3000 – 3500 r/min, 300 Nm/ 1300-3050 r/min
- 110 kW (150 hv)/3500 r/min, 370 Nm/1320 – 2840 r/min
- 129 kW (175 hv)/3500 r/min, 430 Nm/ 1600 – 2860 r/min
Start/stop – järjestelmä pienentää polttoaineen kulutusta
Uusi Canter voidaan varustaa myös start/stop toiminnolla, niin Duonic kuin käsivalintaisen vaihteistonkin yhteydessä. Lisäksi kasvanut kantavuus ja pienemmät huoltokustannukset parantavat merkittävästi uuden Canterin taloudellisuutta. Huoltoväli on myös kasvanut 30 000 kilometristä 40 000 kilometriin.
Kuten edellisessäkin Canterissa, niin uudessakin on kaksi pakokaasujen puhdistusjärjestelmää. Pakokaasujen kierrätys yhdessä partikkelisuodattimen kanssa huolehtivat kevyempien Cantereiden, eli 3,5 tonnista kuuteen tonniin, pakokaasujen puhdistamisesta. Myös 7,5 tonnisessa käytetään tätä järjestelmää pienemmän moottorin yhteydessä. Tehokkaammassa 7,5 tonnisessa autossa käytetään AdBlue lisäainetta SCR tekniikalla. Tällä järjestelmällä saavutetaan suurempi teho pienemmällä kulutuksella. AdBlue säiliö on 12 litraa ja sen on laskettu riittävän noin 8000 kilometrin ajoon. Uusi 7,5 tonninen Canter saavuttaa tiukimman vapaaehtoisen EEV päästöluokituksen. Kaikki muut mallit saavuttavat vakiona Euro 5 normit ja valinnaisesti myös EEV vaatimukset.
3,5 tonnisessa mallissa on nyt erillisjousitettu etuakselisto
Uusi Fuso Canter siirtyy myös ajomukavuudessa ja –ominaisuuksissa lähemmäs henkilöautoa etuakseliston erillisjousituksen ansiosta. 3,5 tonnisessa mallissa on nyt kierrejousilla erillisjousitettu etuakselisto. Kaikissa Cantereissa ovat levyjarrut niin edessä kuin takanakin. Jarrujärjestelmä on sähköinen. Raskaammat Canter – mallit voidaan myös varustaa elektronisella ajonhallinnalla, ESP:llä. ESP:n varustuksiin kuuluu luiston esto (ASR), jarrutusavustin, nestetoiminen jarrutehostin varajärjestelmänä, jos alipainetehostimessa olisi jotain vuotoa. Järjestelmään kuuluu myös väännön tasaaja, jotta liukkaalla alustalla suoritetut vaihdot eivät aiheuttaisi pyörän luistamista. Canter voidaan varustaa myös kuljettajan ja apukuljettajan turvatyynyillä.
Uusi muotoilu ja uusi ohjaamo
Erittäin käytännöllinen suunnittelukonsepti, jossa ohjaamo sijoitetaan moottorin päälle, on tuonut kuljettajalle kaksivärisen sopusuhtaisen ohjaamon. Sisustusmateriaalit ovat korkealaatuisia ja laatuvaikutelma onkin selkeästi lisääntynyt. Moottorin päällä oleva ohjaamo antaa sisälle lisää tilaa ja näin myös ohjaamon läpi kulkeminen on helpompaa. Pyöreä teema toistuu kojelaudassa. Niin ilmastoinnin suuttimet kuin uudet mittaritkin pehmentävät kojelautaa pyöreillä muodoillaan. Mittariston monitoiminäyttö antaa informaatiota esimrkiksi ajetun matkan pituudesta ja kestosta.Ajotietokone laskee myös muun muassa kulutusta sekä kertoo esimerkiksi käytössä olevan vaihteen. Muut hallintalaitteet ovat myös helposti tavoitettavissa ohjauspyörän ympärillä. Tilava ohjaamo on saanut uuden muotoilu myötä myös selkeästi enemmän säilytystilaa. Keskikonsolissa on kaksi DIN pistoketta, kannellinen säilytyslokero ja ulosvedettävät mukitelineet. Apukuljettajan edessä on lukittava hansikaslokero. Kojelaudalla on pienempia säilytystiloja papereille, kännykälle ja muille tarpeellisille esineille. Katon otsapinnassa ovat myös säilytyslokerot, kuten myös ovissa. Lisäksi tavaroita voi sijoittaa istuimien taakse tilavaan ohjaamoon.
Ohjaamon istuimet edustavat aivan uutta muotoilua kiinteine niskatukineen.
Kuljettajan istuimessa on säädettävä ristiselän tuki jo vakiovarusteena. Kolmen istuttavassa ohjaamossa keskimmäisen istuimen niskatuki on kehystyylinen, joka ei rajoita niin paljon näkyvyyttä taaksepäin. Samanlaisia ratkaisuja hyödynnetään myös miehistöohjaamon istuimissa. Kuljettajan istuin voidaan varustaa myös käsinojin.
Ilmastointi ja lämmitysjärjestelmät ovat uudet. Ilmanvaihto on tehokkaampaa varsinkin jalka- ja päätilassa. Uusi lämmönvaihdin on tehokkaampi ja taloudellisempi. Miehistöohjaamossa voidaan takaa säätää ilmanvaihto ja lämpötila erikseen. Ilmastoinniksi on valittavissa myös täysautomaattinen versio manuaalikäyttöisen sijaan.
Uusi kestävä korroosion suojaus
Uuden Fuso Canterin muotoilun etuja ovat hyvän ulkonäön lisäksi myös pienentynyt ilmanvastus. Edestä huomio kiinnittyy voimakkaasti Vmuotoiltuun jäähdyttimen säleikköön. Hallitsevan V-muodon linjat jatkuvat suurten ajovalojen yli aina oven saumaan saakka. Uusi Canter noudattaa näin vahvasti merkin uutta muotoiluilmettä. Kolmiosainen teräksinen etupuskuri on varustettu antrasiitin harmailla käytännöllisillä muovisilla kulmakappaleilla. Päiväajovalot on sijoitettu yhteen sumuvalojen kanssa. Ratkaisu on vakiona kaikissa malleissa.
Ajohytti käsitellään uudella kataforeesipinnoituksella (CDP), joka suoritetaan upottamalla. Runko taas maalataan jauhemaalilla, jotka sulatetaan rungon pintaan kuumassa uunissa. Näin saavutetaan pitkäkestoisempi korroosionsuoja auton metalliosille. Ohjaamoon voidaan valita 87 erilaista väriä ja valikoimaan kuuluu myös kuusi metalli- ja helmiäisväriä.
Enemmän mallivaihtoehtoja ja kasvanut kantavuus
Uuden mallin myötä Canterin mallivalikoimaa on säädetty nykyaikaisten vaatimusten tasolle. Kokonaispainoltaan 3,5, 6,0 ja 7,5 tonnia painoluokan autoina uusi Canter kattaa kaikki tärkeät kevytkuorma-auto segmentit. Kuusitonninen malli 110 kW moottorilla korvaa entisen 5,5 tonnisen mallin. Malliston uusin lisäys on 3,5 tonnin versio 110 kW moottorilla. 3,5 tonnisen mallin saa myös Comfort ohjaamolla© ja 129 kilowattisella moottorilla varustettuna. Comfort ohjaamo on 1995 mm leveä, kun vakio-ohjaamo(S) on 1695 mm leveä.
Uusi Fuso Canter Mallisto:
- 3S13, 3,5 t , standard cabin, teho 96 kW (130 hv), akseliväli 2500-3400 mm
- 3S15, 3,5 t , standard cab, teho 110 kW (150 hv), akseliväli 2500-3400 mm.
- 3C13/3C13D, 3,5 t , comfort tai comfort miehistöohjaaamo, teho 96 kW (130 hv), akseliväli 2500-3850 mm.
- 3C15/3C15D, 3,5 t , comfort tai comfort miehistöohjaamo, teho 110 kW (150 hv), akseliväli 2500-3850 mm.
- 3C18, 3,5 t , comfort tai comfort miehistöohjaamo, teho 129 kW (175 hv), akseliväli 2500-3850 mm.
- 6S15, 6,0 t , vakio-ohjaamo, teho 110 kW (175 hv), akseliväli 2500-3400 mm.
- 7C15/7C15D, 7,5 t , comfort tai comfort miehistöohjaamo, teho 110 kW (150 hv), akseliväli 2800-4300 mm.
- 7C18/7C18D, 7,5 t GV, comfort tai miehistöohjaamo, teho 129 kW (175 hv), akseliväli 3400-4750 mm.
Uuden mallin myötä myös akselipainot ja rungon kantavuus ovat kasvaneet. 3,5 tonnisen mallin kantavuus on kasvanut 85 kg ja 7,5 tonnisen kantavuus on kasvanut 95 kg. Canter 7C:n 7,5 tonnisen mallin taka-akselin kantavuus on ennätykselliset 6,0 tonnia. Akselivälin pituudesta riippuen 7C:n alusta kantaa yli 5,0 tonnia hyötykuormaa. 3,5 tonnisen suurin sallittu akselipaino on 4,4 tonnia. Kuusitonnisen suurin sallittu akselipaino on 6,66 tonnia ja 7,5 tonnisen suurin sallittu akselipaino on 9,1 tonnia.
Uudet akselivälit, uudet rungot, kehittyneet päällirakenteiden kiinnitysmahdollisuudet
Fuso Canterin runko on rakenteeltaan tikapuumainen. Sen etuihin kuuluu muunmuassa päällirakenteiden helppo asennettavuus. Uustuusmallin akselivälivaihtoehdot ovat: 2500 mm, 2800 mm, 3400 mm, 3850 mm, 4300 mm ja erityispitkä akseliväli 4750 mm. Tällä akselivälillä päällirakenteet voivat olla jopa 7 m pitkiä.
Fuso Canterin runkorakennetta on uusittu siten, että lujemmasta rakenteesta huolimatta sen painoa on onnistuttu keventämään noin 20 kg. Esikäsittelyssä runko raepuhalletaan puhtaaksi, jonka jälkeen se jauhemaalataan ja jauhemaali sulatetaan runkoon kiinni korkeassa lämpötilassa. Näin saavutetaan ainutlaatuisen korroosiokestävä metallirakenne.
Vakio-ohjaamo asennetaan rungolle, joka on 700 mm leveä. Comfort ohjaamo asennetaan 750 mm leveälle rungolle, jos akseliväli on välillä 2500 ja 3850 mm. Comfort ohjaamon kanssa pidemmillä akseliväleillä ja miehistöohjaamon yhteydessä käytetään 800 mm leveää runkoa. Näin taataan tasapainoiset ajo-ominaisuudet myös mittavimmilla päällirakenteilla. Uudessa runkorakenteessa on lisätty päällirakenteiden kiinnitusmahdollisuuksia ja niiden kiinnitykseen voidaan käyttää erilaisia valmiita kiinnityskonsoleita. Asennustöitä on helpotettu monin tavoin. Muunmuassa siirtämällä jäähdytysnesteen säiliö tyypilliseltä paikaltaan ohjaamon takaa rungon sivulle lähelle lokasuojaa, josta siihen on myös helpompi päästä käsiksi. Näin voidaan ohjaamon takana oleva rako käyttää tarkemmin, jolloin säästetään tilaa ja ilmanvastus pienenee. Uusi Canter on saatavilla myös kolmella erilaisella voimanulosotolla. Tehoa näillä voidaan tuottaa joko 31 tai 62 kW.
Fuso Canter voidaan varustaa myös virtalaitteilla, jotka voivat ottaa vastaan sekä luovuttaa niin 12 V kuin 24 V virtaa. Näin väliaikaiset virransiirrot erilaiseen kalustoon ovat helpommin toteutettavissa. Tarpeen mukaan Canter voidaan varustaa myös erilaisilla vaihtovirtalatureilla käyttötarpeen mukaan.
Suuren kantavuutensa ansiosta Canter on suosittu myös jäähdytettyihin kuljetustarpeisiin. Tällaiseen tarkoitukseen auton omaan ilmastointijärjestelmään voidaan jo tehtaalla lisätä toinen kompressori, jotta kasvanut viilennystarve voidaan ottaa auton omasta laitteistosta. Käyttötarpeen mukaan Canteriin voidaan valita 70 tai 100 litran polttoainetankki. 7,5 tonnisiin malleihin on myös mahdollista valita molempien tankkien yhdistelmä. Kaikki tankit ovat tietenkin lukittavia. Canterin perinteiset vahvuudet ovat tietenkin yhä olemassa tai entisestään vahvistuneet. Erinomainen käsiteltävyys, ohjaamon tilaa säästävä sijoitus moottorin yläpuolelle, hyvä näkyvyys suurista ikkunapinnoista, lyhyt etuylitys, vahva rakenne, kätevä joystick vaihteenvalitsin ja helppo huollettavuus ovat Fuso Canterin selkeitä vahvuuksia. Tietenkin entisestään parantunut turvallisuus parantaa myös työolosuhteita. Turvallisuuden parantaminen entisestään onkin ollut yksi suunnittelun päätavoitteista. Ovien sivutörmäysuojaa on parannettu. Kuljettajan ja apukuljettajan turvatyynyt voi valita lisävarustelistalta. Ohjaamo on rakennettu Fuson RISE turvallisuusteknologian mukaan. Kaikki Canter mallit ovat varustettu moottorijarrulla. Moottorijarrutus jarruttaa aina 50 kW tehoon saakka. Jarru aktivoidaan ohjauspylväästä.
Moottorijarrutus parantaa turvallisuutta, koska sen avulla jarrut kuluvat vähemmän. Lisäksi käyttökustannukset laskevat, kun jarruja tarvitsee huoltaa paljon harvemmmin
Tramagal: Eurooppalainen Canter. Laatua Portugalista ja Japanista.
Euroopan markkinoille tehty Fuso Canter tehdään Portugalissa, 150 kilometrin päässä Lissabonista, Tramagalissa. Vuosittain Fuso Canteria tehdään noin 150 000 kappaletta maailmanlaajuisesti. Tramagalista toimitetaan Canterit yli 30 maahan.
Huolellisesti ja tarkkaan käsintehty korirakenne on Canterin korkean laadun perustekijä. Valmiit metalliosat tulevat kaikille kokoonpanitehtaille Fuson Kawasakin tehtaalta. Näin taataan tasaisen korkea laatu kaikissa tuotantolaitoksissa.
Korroosiosuojan varmistamiseksi metalliosat galvanoidaan. Korin metalliosat liitetään yli 2000 hitsausliitoksella. Sallittu hajonta osien liitostarkkuudessa on +/- 1,5 mm.
Noin 90 % kaikista valmistetuista Cantereista ovat valkoisia. Kuitenkin 86 eri väriä on käytössä tämän perinteisen neutraalin värin lisäksi. Canterin korkealaatuisen maalaustyön perustana on uusi esikäsittelymenetelmä eli kataforeesipinnoitus upottamalla.
Robotit ruiskuttavat lopullisen maalin ajoneuvon pintaan sähköstaattisesti, jolloin ohiruiskutusta ei pääse tapahtumaan. Huippulaadun takaamiseksi maalaustapahtuma suoritetaan täysin pölyttömässä tilassa, jonka ilma on suodatettua. Kokonaismaalikalvon paksuudeksi tulee pohja- ja pintamaalin kanssa vähintään 70 myymetriä.
Jokainen ohjaamo tarkastetaan suuritehoisessa valaistuksessa. Etu- ja sivupelleissä ei sallita yhtään pölyhiukkasta. Katossa ja takaseinässä voidaan jokunen pölyhiukkanen hyväksyä.
Esivalmisteluasemalla raepuhallettu runko pulverimaalataan. Näin sekä rungon ja ohjaamon pintakäsittely takaa autolle parhaan mahdollisen korroosion suojan.
Erityisen tarkasti kootaan ja sovitetaan auton tuulilasin pyyhkimien koneisto ja käyttövivusto, ikkunan tiivisteet, johdotusten suojaukset, ovien istuvuus, jarrutehostimen ja polkimien toiminta, verhoilun istuvuus ja eristykset, kojelauta, ikkunat, istuimet ja taustapeilit.
Istuimet asennetaan ensin alustaan, ja vasta sen jälkeen alusta ja ohjaamo liitetaan yhteen niinsanotulla hääasemalla.
Tämä hääasema on alustan kokoonpanolinjan loppupäässä, koska niin alusta kuin ohjaamokin ovat pitkälti kootut valmiiksi ennen niiden liittämistä yhteen.
Jokainen valmistunut Canter joutuu tämän jälkeen perusteelliseen tekniseen tarkastukseen, jossa sen toiminnat testataan. Toimintatarkastuksen jälkeen se arvostellaan vielä visuaalisesti. Lukkiutumaton jarrujärjestelmä testataan käytännössä lyhyellä koeajolla. Lisäksi kaksi autoa päivässä joutuu vesisuihkuun mahdollisten tiivistevuotojen löytämiseksi. Säännöllisin väliajoin jotkut yksilöt joutuvat myös raskampaan käytännön kokeeseen. Ne lastataan täyteen, jonka jälkeen ne joutuvat selviytymään 30 kilometrin testiradasta, jonka muodostaa erilaiset tieolosuhteet. Joka päivä kaksi uutta Canteria joutuu myös erityistarkastukseen.
Noin 50 prosenttia Tramagalissa Canterin kokoonpanoon käytettävistä osista tulee eurooppalaisilta alihankkijoilta, joita on yli 90. Tramagalin tehdas on saanut DIN EN/ISO 9001 ja 14001 laatusertifioinnin. Portugalin Tramagalin tehtaalla on pitkä ja värikäs historia. Vuonna 1964 Potugalilaisen perheen omistama Duarte Ferreira – yritys perusti CKD tuotannon. Tehtaan oli silloin tarkoitus rakentaa ranskalaisia Berlit kuormaautoja lähinnä Portugalin armeijan käyttöön. Vuonna 1980 alkoi yhteistyö Mitsubishi Fuson kanssa. Vuoteen 1996 saakka tehdas valmisti erilaisia Mitsubishi Fuson asennussarjoja Portugalin markkinoille. Vuonna 1990 Mitsubishi Fuso lunasti tehtaan Portugalin maahantuojalta. Vuonna 1996 tehtaan omistus siirtyi Mitsubishi Fusolle. Tarkoituksena oli siirtää läntisen Euroopan tuotanto Tramagaliin. Vuodesta 2003 tuotantolaitos on ollut Daimlerin omistama.
Canterin tuotanto alkoi Tramagalissa 1980. Sen jälkeen sieltä on valmistunut noin 160 000 autoa. Nykyisin siellä valmistetut autot viedään jokaiseen Länsi-, Pohjois- ja Keski-Euroopan maahan, kuten myös Etelä- ja Itä-Eurooppaan sekä Israeliin. Tuotantolaitos on varautunut kehittämään toimintaansa vielä pitkälle tulevaisuuteen. Sen pinta-ala on 110 000 m2, ja siitä on vasta kolmannes käytössä.