Arctia rakentaa kelluvan konttorin Katajanokalle
Arctia Shipping keskittää toimintansa Katajanokalle ja rakentaa varustamon toimistotiloiksi kelluvan konttorin. Kaksikerroksinen toimistorakennus sijoittuu Katajanokan Laivastopuiston edustalle jäänmurtajien laiturin viereen.
Helsingin rakennuslautakunta on hyväksynyt 23.10.2012 rakennusluvan, mikä mahdollistaa rakennustöiden aloittamisen. Arctian tavoitteena on ottaa uudisrakennus käyttöön jo vuoden 2013 kesällä. Noin 950 kerrosneliön tiloihin muuttaa 35 arctialaista Espoon Keilarannasta.
– Maahenkilöstön sijoittuminen jäänmurtajien ja niiden miehistön välittömään läheisyyteen tuo runsaasti toiminnallisia etuja. Oma toimistorakennus on nykyistä edullisempi ratkaisu. Kelluva konttori sopii hyvin myös liiketoimintamme luonteeseen, sanoo toimitusjohtaja Tero Vauraste.
Toimistorakennus sijoitetaan sivuun Ulkoasiainministeriön hallinnoiman Merikasarmin edestä. Näin suojellun Merikasarmin ja sen edustana olevan Laivastopuiston kaupunkikuvallinen dominanssi säilyvät entisellään.
[rivi korkeus=1]
Uudisrakennus sulautuu ympäristöönsä
Toimistorakennuksen pitkät julkisivut tehdään pääosin mustasta, perforoidusta ja profiloidusta alumiiniohutlevystä. Päätyseinät ovat kokonaisuudessaan lasia.
Uudisrakennuksen horisontaali hahmo ja mustat julkisivut vertautuvat jäänmurtajien mustiin teräsrunkoihin. Toimistorakennus hahmottuu yhtenä aluksista, mittakaavaltaan
kuitenkin jäänmurtajia selvästi pienempänä.
Kelluvan konttorin pääarkkitehti on Mikko Summanen Arkkitehtitoimisto K2S Oy:stä. Hänen viimeisimpiä töitään on myös Hiljaisuuden kappeli Helsingin Kampissa.
– Olemme esitelleet uudisrakennusta Katajanokan asukkaille, Jäänmurtajalaiturin naapureille ja Helsingin kaupungin virkamiesjohdolle. Kaikki ovat olleet tyytyväisiä. Koska käytännössä koko toimistorakentaminen tehdään muualla, myös työmaaliikenne ja melu häiritsevät katajanokkalaisia mahdollisimman vähän, toteaa Vauraste.
Kelluvan konttorin rakentajaksi on valittu innovatiiviseen ja kevyeen teräskennotekniikkaan erikoistunut Shippax Oy Uudestakaupungista. Teräsrakenteinen ponttoni rakennetaan Western Shipyardin Teijon telakalla, mistä se uitetaan meriteitse Arctechin Helsingin telakalle. Hernesaaressa valmistetaan ja varustellaan varsinainen toimisto-osa. Valmis konttori uitetaan lopulliselle paikalleen Katajanokalle, missä se kytketään Jäänmurtolaituriin.