Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Terve kotimainen yrittäminen maanteiden tavaraliikenteessä on Suomelle elinehto

SKAL - Suomen kuljetus ja LogistiikkaRajusti kohonnut polttoainevero, palkat ja alan muut kustannusnousut ovat aiheuttaneet, että kotimaan kuljetusyrittäjät eivät pysty kilpailemaan ulkomaisten yritysten kanssa terveen liiketoiminnan pohjalta. Suomalaiset kuljetusyrittäjät ovat ajautuneet kohtuuttoman ahtaalle. Sitä mukaa kun kotimaan kuljetusyritykset ajavat toimintojaan alas, palveluidemme ja tuotantomme huoltovarmuus kärsii. Samalla yhteiskuntamme logistiikan toimivuus mahdollisissa kriisitilanteissa jää hataralle pohjalle.

Kotimaista huoltovarmuutta ei voida rakentaa ulkomaisten kuljetusyritysten varaan. Kriisitilanteissa on löydyttävä kalustoa ja kuljettajia toimittamaan raaka-aineita, polttoaineita ja elintarvikkeita tarvitseville. ”Tarvitaan kiireellisesti konkreettisia toimenpiteitä sinivalkoisen kumipyöräliikenteen elvyttämiseksi”, toteaa puheenjohtaja Simo Räihä SKAL Suoritealat ry:n vuosikokouksessa Mikkelissä. Räihän mukaan polttoaineveron palautusjärjestelmä olisi oikea keino edistää sekä kuljetuselinkeinoa että vientiteollisuutta.

SKAL:n lääke polttoaineveron kompensaatioon ammattiliikenteelle on yksinkertainen: kuljetusyritykset tekisivät kuukausittaisten ALV-tilitysten yhteydessä itse vähennykset polttoainetositteiden perusteella. Huojennus tulisi todella suureen tarpeeseen, sillä vuonna 2011 Suomen logistiikkatoiminnoissa pantiin vireille peräti 266 konkurssihakemusta koskien lähes 1400 alan työntekijää. Kuljetusalan työvoimakustannukset ovat nousseet yli viidenneksellä vuodesta 2005.

SKAL Suoritealat ry toivoo lisäksi vastausta siihen, millä tavoin valtionyritykset huomioivat kotimaisuuden logistiikkapalveluiden ostoissa ja kilpailutuksissa: Onko esimerkiksi kuljetuskaluston pitämisellä Suomen rekisterissä ja kuljettajien suomalaisen TES:n mukaisella palkkauksella – toisin sanoen kotimaisella verokertymällä ja valvotuilla menettelytavoilla – merkitystä päätöksenteossa?
”Tarvitaan kuljetusasiakkaiden, viranomaisten, kuluttajien ja eduskunnan yhteinen näkemys terveen kotimaisen kuljetuselinkeinon välttämättömyydestä”, Räihä toteaa. ”Se on vain tahdosta kiinni”.

SKAL Suoritealat ry on kansainvälistä sekä sopimus- ja säiliöliikennettä harjoittavien kuljetusyrittäjien oma erikoisjärjestö ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenjärjestö.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 6500 kuorma- ja pakettiautoliikenteen kuljetusyritystä ympäri Suomea.

www.skal.fi

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi