Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Ulkomainen kuljetuskalusto vakiinnuttanut asemansa Suomen tieverkolla – laiton toiminta karsittava markkinoilta

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n järjestämä liikennelaskenta osoitti, että ulkomaisten kuorma-autojen määrä Suomen tieverkolla on pysynyt korkealla tasolla. Ulkomaisten osuus oli 7,7 % raskaan liikenteen ajoneuvoista, kun se syksyllä 2010 suoritetussa laskennassa oli 7,3 %. Venäjälle suuntautuva liikenne Vaalimaan rajanylityspaikalla laskettiin erikseen. Siellä ulkomaisen kaluston osuus oli yli 94 %. Liikennelaskennan kokonaisvolyymi kaikissa mittauspisteissä oli 11 637 raskasta ajoneuvoa. Ulkomaisia kuorma-autoja laskettiin 896, joista venäläisiä 281.

Suomen tieverkolla liikennöivät ulkomaiset kuorma-autot voidaan jaotella kolmeen ryhmään: kansainvälisessä liikenteessä oleviin, laillisia kabotaasikuljetuksia* suorittaviin sekä laittomasti Suomen sisäisiä kuljetuksia harjoittaviin. Kuljetus on laiton, jos kuljettajalla ei tarkastushetkellä ole esittää kansainvälistä rahtikirjaa, jolloin poliisin tai tulliviranomaisen tulisi keskeyttää kuljetus. Laittoman kuljetuksen paljastaa ainoastaan tehokas valvonta. SKAL vaatii, että poliisi ja tulli terävöittävät kabotaasiliikenteen valvontaa, jotta epätervettä harmaata taloutta saadaan kitkettyä kuljetusmarkkinoilta.

Liikennelaskenta osoittaa, että tieverkkoamme käyttää päivittäin runsas joukko ulkomaisia kuorma-autoja, jotka eivät osallistu tienpidon kustannuksiin. Tiestön rahoituksesta vastaavat suomalaiset yritykset ja veronmaksajat. SKAL on esittänyt tiemaksujen käyttöönottoa ja samalla polttoaineveron palautusjärjestelmää kotimaiselle ammattiliikenteelle kustannustaakan kohtuullistamiseksi.

Laskenta suoritettiin 2.5. klo 12.00 ja 3.5. klo 12 välisenä aikana kahdeksassa eri mittauspisteessä:

• Oulu
o VT8, Limingan liikenneympyrä

• Turku–Pori –alue:
o Naantalin satama

o Turku, linja-autoaseman Hesburger

o Pori: Helsingintien ja Tampereentien risteys

• Jyväskylä
o VT4 ja VT9, Kanavuoren liikenneympyrä

• Mikkeli
o VT5, Vehmaan risteys
o VT13–VT15 risteys

• Vuosaaren satama

*Kabotaasi = toisesta EU‐ tai ETA‐valtiosta tulleen kuljetusyrityksen kuorma‐autolla voidaan suorittaa enintään kolme maan sisäistä kuljetusta viikon sisällä Suomeen päättyneen kansainvälisen kuljetuksen jälkeen.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi