Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Uusi kontitusterminaali lisää valtameren takaisia kuljetuksia Raahesta

Raahen satamaan keväällä valmistuva automaatioon perustuva kontitusterminaali lisää valtemerien taakse tapahtuvia kuljetuksia Raahesta. Laite on ensimmäinen Perämeren alueella.

”Palvelumme paranee olennaisesti juuri valtamerien yli tapahtuvaan kuljetukseen, ja se antaa Raahelle merkittävän kilpailuedun Perämeren alueella”, sanoo satamajohtaja Kaarlo Heikkinen.

Actiw LoadPlate -kontituslaite on kehitetty nopeaan kontittamiseen. Pitkät tuotteet kuten sahatavara, teräspalkit ja -levyt, putket ja suursäkit voidaan kontittaa uudella laitteella. Terminaalissa käsitellään 20 ja 40 jalan kontteja.

Raahen sataman kontitushallissa on kyseessä MultiContainer järjestelmä, jossa yhdellä kiskoilla olevalla yksiköllä lastataan neljää konttipaikkaa. Näin tyhjien konttien tuonti ja täysien vienti voidaan hoitaa entistä tehokkaammin.

Terminaali varustetaan useilla automaattiovilla, jotka mahdollistavat joustavan tavarankäsittelyn. Kontitusterminaalin pituus on 132 metriä ja leveys 45 metriä. Sen pinta-ala on noin 6000 neliömetriä.

Uusi syvälaituri otettu käyttöön

Uusi kymmenen metrin kulkusyvyinen syväväylä ja -laituri on otettu käyttöön Raahessa. Tämä lisää Raahen asemaa pääreittinä Perämeren alueella Keski- ja Pohjois-Suomen sekä Luoteis-Venäjän kuljetustarpeita varten.

Raaheen on hyvät maantie- ja rautatieyhteydet. Rautatie on sähköistetty. Ratayhteydet Venäjälle on toimivat, erikoisesti Kostamuksen kautta Kuolan niemimaalle.

Raahen meriliikenneyhteydet Euroopan keskeisiin kohteisiin ovat parantuneet. Linjaliikennettä on nyt Belgiaan, Saksaan, Iso-Britanniaan ja Välimeren alueelle. Kohdesatamia on myös Tanskassa, Puolassa, Irlannissa, Italiassa ja Kreikassa.

Raahesta liikennöivä TransAtlantic varustamo operoi viikoittain Raahesta Belgian Antwerpeniin, Puolan Szczeciniin ja Tanskan Vejleen. Yhtiö liikennöi joka toinen viikko Englannin Hulliin sekä kerran kuukaudessa Espanjan Pasajesiin.

Italian Ravenna uusi kohde

Rautaruukki Oyj on solminut vuosisopimuksen teräskuljetuksista Raahesta Italian Ravennaan. Ravennaan on laivattu terästä aiemminkin melko säännöllisesti noin kerran kuukaudessa, mutta vuodelle 2012 päätettiin tehdä vuosisopimus aiemmin rahdattujen spot-laivausten sijaan.

Rautaruukin tarkoituksena on, että laivauksissa päästäisin aiempaa tarkempaan aikatauluun ja säännöllisyyteen sekä vakaaseen rahtitasoon. Liikennettä operoi saksalainen varustamo MTL Duisburg (Maritim Transport Logistik), joka kuuluu Hartmann-varustamokonserniin. Varustamon muita lastivarauksia Suomessa hoitaa Oy Seachart Ltd. Linjalla voidaan kuljettaa mm. sahatavaraa Välimeren alueelle.

Feeder-konttiliikenne Hampuriin ja Bremerhaveniin

Ruotsalainen varustamo Rederi AB TransAtlantic aloittaa tammikuussa 2012 viikottaisen feeder-konttiliikenteen Raahen satamasta. Ensimmäinen alus, Transjorund, saapuu maanantaina 2. tammikuuta 2012.

TransAtlantic lisää Raahen sen nykyiseen TransFeeder North palveluun ja tarjoaa siten viikottain luotettavan feeder-konttiyhteyden Raahesta Hampuriin ja Bremerhaveniin käyttämällä kahta modernia 810 TEU:n konttialusta (TransAnund ja TransJorund), joilla on korkein jääluokka.

Uusi yhteys Raahesta Hampuriin ja Bremerhaveniin avaa suomalaisille viejille ja tuojille yhteyden myös valtamerien takaisiin kohteisiin.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi