Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Volvon hybridikuorma-auton polttoainetaloudellisuus vakuuttaa

Hybridikuorma-auton energiatehokkuus pienentää ympäristövaikutuksia ja hiilidioksidipäästöt pienenevät jopa 30 %. Myös hiukkas- ja typpioksidipäästöt pienenevät. Hybridikuorma-auton kiihdytysten ja joutokäynnin melutaso on saatu puolittumaan, joka tuo merkittävän kilpailuedun tiheästi asutuilla alueilla liikennöivälle kuorma-autolle. ”Kyseinen Volvo FE Hybrid on viimeisintä huipputeknologiaa edustava kuorma-auto, joka soveltuu täydellisesti esimerkiksi jätehuoltoon ja muihin erilaisiin jakelutehtäviin kaupunkiliikenteessä, jossa pysähdyksiä on tiheästi”, toteaa Volvo Finlandin toimitusjohtaja Magnus Björklund. ”Hybridikuorma-auto on Volvon pitkäjänteisen ja innovatiivisen tuotekehitystyön tulos. Hybriditekniikka on ehdottoman tärkeää tulevaisuuden polttoainetaloudellisten kuljetusratkaisujen kehittämisessä, jonka takia panostamme tekniikkaan vahvasti”, Björklund toteaa.

Hybriditekniikalla huomattavia polttoainesäästöjä

Volvo FE Hybrid on rinnakkaishybridi, eli diesel- ja sähkömoottorin energiaa voidaan hyödyntää yhdessä tai erikseen. Järjestelmä siirtyy voimanlähteestä toiseen automaattisesti. Kun hybridiajoneuvoa ajetaan ykkösvaihteella, voimanlähteenä käytetään yksinomaan sähkömoottoria. Tällöin kaasu reagoi erittäin herkästi ja ajettavuus on erinomainen. Kun hybriditila käynnistyy, diesel- ja sähkömoottori toimivat rinnakkain polttoainesäästöjen optimoimiseksi. Kenttätestien mukaan polttoaineenkulutuksessa ja hiilidioksidipäästöissä on saavutettu yli 30% säästöjä.
Volvon hybriditekniikka on suunniteltu ottamaan talteen mahdollisimman paljon energiaa jarrutuksissa, jolloin lisälatauksia ulkoisista lähteistä ei tarvita. Sähkökäyttöisyys madaltaa myös melutasoa huomattavasti.

Puhtaamman ja paremman ympäristön puolesta

”Hybridikuorma-auton edut jätekuljetuksissa ovat ehdottomasti hiljaisuus, hiilidioksidipäästöjen väheneminen ja polttoainetaloudellisuus. Kaupunkilaisten elinympäristön laatu paranee merkittävästi alhaisempien päästöjen ja puolittuneen melutason johdosta. Investointimme ja polun avaaminen on luonnillinen jatkumo työlle, jota olemme jo vuosia tehneet puhtaamman ympäristön puolesta”, johtava asiantuntija Lassi Hietanen Lassila & Tikanojalta toteaa.

Volvon hybridikuorma-auton voimanlähteenä on 7 litran dieselmoottori ja automaattinen I-Shift -vaihtamisjärjestelmä. Jätehuoltotehtävissä kuorma-autossa on 340 hevosvoiman / 1 300 Nm:n vääntömomentin tuottava moottori ja jakelutehtävissä vastaavasti 300 hevosvoiman / 1 160 Nm:n vääntömomentin voimanlähde. Dieselmoottori toimii rinnakkain 120 kilowatin sähkömoottorin kanssa. Sähkömoottorin voimanlähteenä käytetään uudenaikaisimpia saatavilla olevia litiumioni-akkuja. Moottorin ja vaihteiston välissä on sähkömoottori.

Volvo FE hybridikuorma-auto on normaalissa sarjatuotannossa oleva kuorma-auto. Volvo pystyy toimittamaan sitä kaikille ympäristöasioista kiinnostuneille yrityksille.

Lassila & Tikanojan hybridijäteauto on esillä Logistiikka & Kuljetus2012 -näyttelyssä
9.-12.5. Helsingin Messukeskuksen pääsisäänkäynnin edustalla.

Hybridimateriaali:
Tekninen tuote-esite ja Volvo Trucks -hybridikuvia löydät tiedotteen yhteydestä osoitteesta www.volvotrucks.fi

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi