Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Fordin 1.0-litrainen EcoBoost-moottori voitti Kansainvälinen vuoden moottori -palkinnon jo toista kertaa

  • Fordin 1.0-litrainen EcoBoost-moottori voitti ”Kansainvälinen vuoden moottori – International Engine of the Year” -kilpailun jo toisen kerran peräkkäin.
  • Turboahdettu, kolmisylinterinen suorasuihkutusmoottori sai parhaan arvosanan kilpailun koko 15-vuotisen historian aikana
  • Ford kaksinkertaistaa 1.0-litraisten EcoBoost-moottorien tuotannon Saksassa Kölnin moottoritehtaalla elokuun puolivälistä alkaen vastatakseen kasvaneeseen kysyntään
  • Euroopassa 1.0-litraisen EcoBoost-moottorin saa Fiesta-, B-MAX-, Focus-, C‑MAX- ja Grand C‑MAX-malleihin, myöhemmin myös Transit Connect-, Transit Courier-, Tourneo Connect-, Tourneo Courier-, Mondeo- ja EcoSport-malleihin
  • Moottori jatkaa maailman valloitustaan – Intiassa ja Kiinassa moottori on nyt saatavilla Ford EcoSport -malliin, ja Pohjois-Amerikassa Ford Fiesta saa ensimmäiset 1.0-litraiset EcoBoost-moottorit myöhemmin tänä vuonna


[rivi korkeus=2]

ford_eco_kuvitusHelsinki, 5.6.2013 – Ford Motor Companyn erittäin polttoainetehokas 1.0-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori voitti tänään ”Kansainvälinen vuoden moottori” -kilpailun. Voitto on palkitulle kolmisylinteriselle moottorille jo toinen peräkkäinen.

1.0-litrainen EcoBoost-moottori on turboahdettu suorasuihkutusmoottori ja sen venttiileissä on muuttuva ajoitus, mikä mahdollistaa suuremman moottorin tehon pienemmällä polttoaineen kulutuksella. Moottori ylsi parhaisiin arvosanoihin kilpailun historiassa. Moottori sai Engine Technology International -lehden järjestämässä vuosittaisessa kilpailussa myös ”Paras alle 1.0-litrainen moottori” -palkinnon.

Ford myös vahvisti aikovansa kaksinkertaistaa 1.0-litraisen EcoBoost-moottorin tuotannon Saksassa Kölnin moottoritehtaalla elokuun puolivälistä alkaen vastatakseen kasvaneeseen kysyntään.

”Kun on kyseessä niinkin valmis teknologia kuin polttomoottori, on hyvin harvinaista saavuttaa todellinen läpimurto, mutta sen tämän moottorin kehittänyt tiimi on tehnyt”, kertoo Joe Bakaj (Ford Vice President, Global Powertrain). ”EcoBoostia pitää kokeilla uskoakseen, että pienellä kolmisylinterisellä moottorilla saavutetaan tällainen suorituskyky ja polttoainetehokkuus.”

”Kansainvälinen vuoden moottori” -palkinnosta päättää 87 autotoimittajasta koostuva raati. Raadin jäsenet tulevat 35 eri maasta eri puolilta maailmaa. Tuomarit arvostelevat ajettavuutta, suorituskykyä, taloudellisuutta, hienostuneisuutta ja onnistunutta edistyksellisen moottoriteknologian hyödyntämistä. Ford on vasta kolmas autonvalmistaja, joka on voittanut kilpailun kaksi kertaa peräkkäin sen 15-vuotisen historian aikana. 1.0-litrainen EcoBoost-moottori on voittanut tänä vuonna myös saksalaisen Auto Motor und Sport -lehden kansainvälisen Paul Pietsch -palkinnon, Ison-Britannian Royal Automobile Clubin Dewar Trophy -palkinnon sekä amerikkalaisen Popular Mechanics -lehden Breakthrough Award -palkinnon.

”Kuka olisi uskonut? 1.0-litrainen moottori, joka on tehokas, pienikokoinen, vähäpäästöinen ja polttoainetaloudellinen”, sanoo Peter Lyon, raadin jäsen freelance-toimittaja Isosta-Britanniasta. ”EcoBoost on mestariteos.”

1.0-litrainen EcoBoost suunniteltiin Englannin Duntonissa ja Saksan Aachenissa ja Merkenichissä sijaitsevien Fordin tekniikkakeskusten yhteistyönä. Moottorit rakennetaan Fordin Craiovan tehtaalla Romaniassa ja Saksan Kölnissä.

Dean Slavnich, ”International Engine of the Year” -raadin toinen puheenjohtaja ja Engine Technology International -lehden toimittaja toteaa: “1.0-litrainen EcoBoost – Fordin ensimmäinen kolmisylinterinen moottori – on yhä voittamaton. Se on taloudellinen todellisissa olosuhteissa, ja turboahtimen ansiosta moottori tuottaa helposti riittävän tehon myös suurempien ajoneuvojen, kuten Grand C-MAXin, tarpeisiin.”

Pienikokoinen moottori mahtuu jopa lentokoneen istuimen yläpuolella olevaan matkatavaratilaan ja sen polttoainetehokkuus on Euroopan huippua.

1.0-litrainen EcoBoost-moottori on tällä hetkellä saatavilla Fiesta- ja B-MAX-pikkuautoihin ja kompakteihin Focus-, C-MAX- ja Grand C-MAX -malleihin. Kohta moottorin saa myös suurempiin ajoneuvoihin, kuten uuteen Ford Mondeoon. Se tulee myös saataville Transit Connect- ja Transit Courier -hyötyajoneuvoihin sekä henkilökuljetukseen tarkoitettuihin Tourneo Connect- ja Tourneo Courier -pakettiautoihin.

Moottori tuodaan markkinoille ympäri maailmaa – Intiassa ja Kiinassa moottori on nyt saatavilla EcoSport-malliin, ja myöhemmin tänä vuonna Pohjois-Amerikan Ford Fiesta saa ensimmäiset 1.0-litraiset EcoBoost-moottorit.

Fordin Kölnin ja Craiovan moottoritehtaat uudistettiin 1.0-litraisen EcoBoost-moottorin tuotantoa varten. Tehtailla otettiin käyttöön myös edistyksellinen valmistustekniikka, joka supistaa alumiinisten moottorin osien valmistukseen tarvittavan jäähdytysnesteen määrän aikaisemmasta kahdesta litrasta ainoastaan viiteen millilitraan osaa kohden ja vähentää näin valmistuksesta aiheutuvaa ympäristökuormitusta.

Käyttöön on otettu myös uusi kylmätestaustekniikka, joka mahdollistaa moottorien testauksen niitä käynnistämättä. Sillä pystytään vähentämään prosessin polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä 66 prosenttia. Kaikki muu Kölnin tehtaan toimintaan tarvittava energia saadaan uusiutuvista lähteistä, kuten kolmesta Ruotsissa ja Norjassa sijaitsevasta vesivoimalasta.

Euroopan Ford aikoo kolminkertaistaa polttoainetehokkaalla EcoBoost-bensiinimoottorilla varustettujen ajoneuvojen vuosituotannon vuoden 2011 141 000 ajoneuvosta noin 480 000 ajoneuvoon vuoteen 2015 mennessä. Yhtiö uskoo, että yli 300 000:ssa näistä ajoneuvoista tulee olemaan 1,0-litrainen EcoBoost. Vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä 1,0-litraisen EcoBoost-moottorin osuus tilauksista Euroopan 19 maan markkina-alueella oli 42 prosenttia B-MAX-mallissa, 30 prosenttia Focus-mallissa ja 24 prosenttia Fiesta-mallissa.

[rivi korkeus=2]

Lähde: Mynewsdesk.com

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi