Jakeluautojen haastaja saapuu Ranskasta
Renault Trucks investoi Pohjoismaihin enemmän kuin koskaan ja toi markkinoille neljä uutta jakeluautomallia. Niiden avulla Renault haluaa neljänneksi myydyimmäksi kuorma-automerkiksi. Kävimme kokeilemassa, miltä meno niillä tuntuu.
Teksti ja kuvat: Sari Järvinen
Kasvojenkohotuksen kokenut ranskalainen eli Renaultin Master odottaa koeajoa Lyonin lähialueen parkkipaikalla. Käynnistän ensimmäisenä suomalaisena Renaultin uudistaman pakettiauton. Sen ilmastointi henkäisee raikasta ilmaa kasvoille ja kojetaulu näyttää samalta: raikkaalta ja selkeältä.
Master lähtee liikkeelle hiljaa. Osin se johtuu parannetusta äänieristyksestä, sillä koneena on vanha tuttu Dxi 2.3 L eli Euro5b+ moottori. Masteriin on kuitenkin lisätty tehoa. Kaksoisturbo käy moottorin kaikilla kierroslukualueilla, mikä parantaa tehon lisäksi ajosuoritusta, mutta vähentää polttoaineen kulutusta.
Auto kääntyy kevyesti vilkkailla Saint-Priestin teillä ja ahtaissa liikenneympyröissä. Sitä on lähes yhtä vaivaton ajaa kuin henkilöautoa. Tässä Master onkin parhaimmillaan; se on suunniteltu kaupunkiajoon.
Kun pysähdyn liikennevaloissa, moottori sammuu. Kun painan kytkintä, kone käynnistyy. Sama tapahtuu ilmastoinnille ja talvella sama tapahtuisi lämmitykselle. Syynä on taloudelliseen ajoon kannustava Stop & Start-järjestelmä, joka on vakiona 135 ja 165 hevosvoiman Mastereissa.
Samoissa autoissa on myös Eco-Mode, joka kannusta taloudelliseen ajoon. Molemmat voi halutessa painaa napilla pois päältä ja siirtyä perinteiseen ajotapaan.
Parhaimmillaan kaupunkiajossa
Master on yksi kuudesta Renaultin keväällä esittelemästä jakeluautosta, joista neljää mallia tuodaan Suomeen. Masterin lisäksi tulevat D Cab 2 m, D Cab 2,1 m ja D Wide.
– D Cab 2 m on täysin uusi malli. Se on seitsemän vuoden työn tulos. Ensimmäinen demoauto saatiin Suomeen kesäkuussa 2014, Renault Trucks Pohjoismaiden markkinointiviestintäpäällikkö Annika Martas kertoo.
Renaultin esikoinen sopii hyvin keskikokoisiin jakelutehtäviin kaupunkimaisessa taajama-ajossa. Kääntösäde on pieni. D Cab 2 m on saatavissa 3,5 tonnista 7,5 tonniin. Painavimpaan malliin on mahdollista valita automaattivaihteet.
Renault kehitti D Cab 2 m:n yhdessä Nissan Motor Ltd:n kanssa. Se kulkee Euro 6-luokkaan kuuluvalla DTI 3:lla. Kone on säädetty kaupunkiajoon sopivaksi, sillä suurin vääntö on alhaisilla kierrosluvuilla eli 1200 rpm:ssä.
Volvon moottori
Toisin kuin Master, jonka ohjaamo on koottu Espanjassa, sen isoveli, D Cab 2,1 m on koottu Ranskassa. Senkin kuosien suojassa on kuitenkin eurooppalaista yhteistyötä, sillä moottorina on Volvon valmistama voimanpesä. Se on voimakkain markkinoilla oleva nelisylinterinen moottori 240 hevosvoiman versiona.
Ja jos voimaa sattuu olemaan liikaa, Renaultin tuotekehittäjä Patrice Carval osaa lohduttaa:
– Etupuskuri on koottu kolmesta osasta. Vaihtaminen on edullista, koska yleensä ei tarvitse uusia koko puskuria.
Jotta peltivaurioilta kuitenkin vältyttäisiin, Renault on pyrkinyt edistämään ajamisen turvallisuutta uusissa malleissaan. Esimerkiksi näkyvyyttä hyteistä on parannettu. Koeajetussa D Cab 2,1:ssä on edessä kuusi peiliä.
Suurin investointi Pohjoismaihin
Renault Trucks pyrkii uusilla jakeluautoillaan tosissaan Suomen markkinoille. Vuonna 2013 Renault oli Suomessa kahdeksanneksi rekisteröidyin kuorma-auto, mutta sen tavoitteena on ajaa Ivecon, Manin ja Dafin ohi.
Vetoapua on haettu sekä markkinoinnista että Volvolta.
– Pohjoismaiden markkinoilla olemme tekemässä suurinta investointia koskaan Renault Trucksin brändin parissa. Lisäksi Renault Trucks yhdistyi Volvon verkostoon. Tarjoamme 24/7 palvelua ja pääsyä yhteen alan suurimmista verkostoista, Renault Pohjoismaiden markkinointijohtaja Johan Selvén kertoo.
Valtuutettuja Renault-huoltoja Volvo Trucks Centereiden yhteydessä oli 13 kappaletta kesäkuussa 2014.