Vuoden 2014 alkupuolella Euroopan teille saapuu täysin uusi Ford Transit
Uusi Transit on myös luokkansa taloudellisin laajan ECOnetic -mallistonsa ansiosta. Koko Transit-malliston huolto- ja korjauskustannukset ovat merkittävästi aiempaa alhaisemmat, ajoneuvot ovat poikkeuksellisen kestäviä, niiden kuormatilavuus on entistä suurempi ja lastaamista helpottavat useat uudet parannukset.
Uusi malli on osa ennennäkemätöntä kahden vuoden projektia, jonka aikana Fordin koko hyötyajoneuvomallisto uudistuu Euroopassa. Transit tulee markkinoille vuoden 2013 pakettiautoksi valitun Transit Customin ja samaisen palkinnon 2014 napanneen Transit Connectin rinnalle. Myöhemmin mallistoon liittyy vielä Transit Courier.
“Fordin hyötyajoneuvojen lippulaivamalli Transit asettaa jälleen kerran luokkaansa uudet standardit: alemmat käyttökustannukset, suurempi kuormatilavuus ja joukko uusia teknologioita”, kertoo Paul Randle (Vehicle Line Director, Global Commercial Vehicles, Ford of Europe). “Tarjolla on laaja mallivalikoima, ja kaikille malliston autoille on ominaista Transitin legendaarinen sitkeys.”
Täysin uusi Transit on rakennettu globaalille alustalle, ja se korvaa suuremmat Transit-malliston mallit. Euroopan mallistoon kuuluu lisäksi menestynyt Transit Custom. Aiemmin tänä vuonna Ford juhlisti seitsemännen miljoonannen Transitin valmistumista. Ikonin aseman saanut pakettiauto lanseerattiin vuonna 1965.
Katso video: http://www.youtube.com/watch?v=UTU7fSiBgnI
Alhaiset käyttökustannukset, tehokkaat moottorit ja Transitin sitkeys
Transit ECOnetic -mallien CO2-päästöt ovat luokkansa alhaisimmat, 169 g/km (nopeusrajoittimella 100 km/h). Mallien polttoaineenkulutus yhdistetyssä ajossa on 6,4 litraa sadalla kilometrillä. Nykyiseen ECOnetic-malliin verrattuna uuden mallin polttoaineenkulutus on 6 pronsenttia aiempaa alhaisempi. Suomeen Transit ECOnetic tulee ilman nopeusrajoitinta, jolloin arvot ovat 179 g/km ja 6,9 l/100 km.
Transit ECOnetic -mallistosta löytyy kuusi eri mallia ja ylin kokonaispaino on 3,5 tonnia. Uutena moottorina on erikoiskalibroitu 125-hevosvoimainen 2.2 litran Duratorq TDCi Auto-Start-Stop-toiminnolla ja kiihdytyksenhallintajärjestelmällä.
Transitin perusmoottorina on polttoainetaloudellinen 2.2 litran Duratorq-dieselmoottori, joka on saatavana 100- (ei Suomen markkinoille), 125- tai 155- (saatavana Suomessa M2 linja-autoihin) hevosvoimaisena. Vaihteistona on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto. Saatavana on myös 125- tai 155-hevosvoimainen HDT6-moottoriversio, joka täyttää Euro HDT VI -päästövaatimukset.
Transit on saatavana etu-, taka- tai nelivetoisena. Uuden Transitin huoltoväli on 2 vuotta tai 50 000 kilometriä. Myös huoltoon käytettävä aika lyhenee aiempaan mallilin verrattuna.
Fordin 23 varaosan korilla tekemä analyysi osoittaa, että uusi malli on luokkansa johtava määräaikaishuoltojen lisäksi tehtäviin huoltotoimiin käytettävän ajan suhteen. Esimerkiksi takajarrulevyjen vaihtoon meni ennen 2,6 tuntia, nyt 1,3 tuntia. Kalliiksi koituvat väärän polttoaineen tankkaukset on estetty Ford Easy Fuel -tankkausjärjestelmällä.
Uuden sukupolven malli on suunniteltu erityisen kestäväksi. Sen korirakenteessa on käytetty suurilujuuksista ja ultralujaa booriterästä. Korille annetaan 12 vuoden takuu.
Uusi Transit kävi läpi Fordin erittäin tiukat hyötyajoneuvo- ja kestävyystestit. Sillä ajettiin yhteensä 11 miljoonaa kilometriä Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Se vastaa maapallon kiertämistä 275 kertaa. Asiakkaat koeajoivat Transitia yhteensä yli 500 000 kilometriä.
Uuden mallin lujuutta testattiin ensimmäistä kertaa ajamalla päin 15 cm paksua reunakiveystä 60 kilometrin tuntinopeudella. Testillä haluttiin varmistaa, että auto käyttäytyy turvallisesti ja oletetulla tavalla pahimmissakin käytännön tilanteissa.
Kyvykkyyden ja monipuolisuuden uusi taso
Täysin uuden Transitin lastaustilavuus on 11 prosenttia edeltävää mallia suurempi. Lisäksi sen lastaaminen on helpompaa ja turvallisempaa.
Moderni ulkomuoto kätkee sisälleen kuormatilan, jonne voi laittaa standardipituisia putkia ja rakennuslevyjä. Sivuseinät ovat pystymmät ja oviaukot suuremmat. Sivulastausovi on luokkansa levein, 1,3 metriä, minkä ansiosta lastaaminen on helppoa ja kuorma voidaan purkaa haarukkatrukilla.
Lastaustilavuutta on pystytty kasvattamaa noin 10 prosentilla jokaisen uuden mallin kohdalla. Esimerkiksi L2-mallin maksimitilavuus täysteräksisellä väliseinällä on kasvanut 10,3 m3:sta 11,2 m3:een, jolloin sillä voidaan kuljettaa neljää eurolavaa ja lattialla voi olla 3,0 metriä pitkiä esineitä. LX ”Jumbo” -mallissa lastaustilavuus on 15,1 m3.
Uusi Transit on saatavana kolmella eri pituudella ja kahdella kattokorkeudella. Kokonaispainovaihtoetoja löytyy aina 4,7 tonniin asti. Uusia ominaisuuksia ovat muun muassa seuraavat:
• Integroitu takapuskurin askelma.
• Helposti siivottava kovasta vinyylistä valmistettu lattiasuoja suojaa sekä autoa että kuormaa; kestävä muovinen lattiasuojus nousee 100 mm:n korkeudelle sivuseinillä, jolloin pesu ja harjaus ovat helppoa.
• DIN/ISO-yhteensopivat sivuseiniin upotetut kiinnityspisteet, jotka pitävät lastauslattian vapaana.
• Lastaustilan LED-valot takaavat parhaan mahdollisen valaistuksen.
• Kauas näkyvät tarrat, jotka varoittavat muita tielläliikkujia takaovien ollessa auki 90 asteen kulmassa.
Muita Transit-malleja ovat Kombi ja alustat sekä jatko-ohjaamoalustat. Uusi Super Jumbo L5-alusta mahdollistaa jopa 5 metrin päällirakenteen. Transitin M2-bussimallistosta löytyy menopeli jopa 18 henkilölle.
Ford julkistaa Transit-malliston portaittain. Toisessa vaiheessa markkinoille tulevat Kombi, alusta L5 ja jatko-ohjaamoalusta, jotka ovat saatavilla vuoden 2014 viimeisellä neljänneksellä.
Loistava ajomukavuus ja kehittyneet teknologiat
Ohjaamo on huomattavasti tilavampi kuin poistuvan mallin. Hartia ja pääntilaa on enemmän, samoin näkyvyys on parempi. Transitissa ajoasento on mukavampi ja ohjauspylvästä voidaan säätää eri asentoihin.
Uusituissa sisätiloissa huomiota herättää tyylikäs kojelauta sekä monipuoliset säilytystilat, kuten koko ohjaamon levyinen yläsäilytyshylly sekä kahden matkustajan etuistuimen alla oleva suuri säilytyslaatikko. Saatavana on myös 230V:n pistorasia, jota voi käyttää työkalujen tai tietokoneen lataamiseen ilman adapteria.
Fordin insinöörit ovat säätäneet uutta Transitia niin, että siinä on luokkansa paras ajodynamiikka sekä varma ja henkilöautomainen ohjaus sekä kaupunki- että maantieajossa. Ohjaamo on entistä hiljaisempi ja mukavampi.
Koska uuden Transitin pitää olla kuin liikkuva toimisto, siinä on useita Fordin henkilöautosta tuttuja mukavuusvarusteita, kuten ääniohjauksella toimiva Ford SYNC –yhteydenpitojärjestelmä AppLink-sovelluksella. Sen avulla kuljettaja voi hallita älypuhelimensa suosikkisovelluksia ääniohjauksella. AppLink esitellään myöhemmin tänä vuonna.
Toinen luokassaan ainutlaatuinen ominaisuus on Ford SYNCin hätäaputoiminto, joka auttaa soittamaan hätäkeskukseen onnettomuustilanteessa.
Uuden Transitin muita uraauurtavia, tarkkaavaisuutta parantavia ja varmuutta lisääviä ominaisuuksia ovat muun muassa:
• Aktiivinen vakionopeudensäädin turvaväli-toiminnolla.
• Kaistavahti ja Driver Alert -toiminto
• Peruutuskamera
• Staattiset kaarrevalot
• Rengaspaineenvalvonta
Täysin uudessa Transitissa on uusin versio ESC-järjestelmästä aliohjautuvuuden hallintajärjestelmällä, joka on Fordin kehittämä ohjelma, jonka avulla ajoneuvo hiljentää vauhtia turvallisesti ja tasaisesti, jos sillä kurvataan esimerkiksi moottoritien ramppiin liian nopeasti. Lisäksi siinä on kuorman tunnistava järjestelmä, kaatumisen estojärjestelmä, perävaunun hallintajärjestelmä ja mäkilähtöavustin.
Myyntiin kuuteen maanosaan
Uuden sukupolven Transit on kehitetty One Ford –strategian mukaisesti myytäväksi kaikilla kuudella mantereella. Pohjois-Amerikassa, jonne Transit tulee nyt ensi kertaa, se korvaa pikku hiljaa E-Series-malliston.
Transit on jo tilattavissa ja toimitukset alkavat keväällä 2014. Euroopan markkinoille tulevat autot valmistetaan Ford Otosanin tehtaalla Kocaelissa, Turkissa. Tuotanto alkaa vuoden 2014 alussa. Pohjois-Amerikan Transitit valmistetaan Kansas Cityssä, jossa tehdään myös Ford F-150 -autot.