Kuljetus ja Logistiikka

 

scaniaScanian mielestä kaikkia vaihtoehtoja tarvitaan ja siksi se esittelee nyt mahdollisuuden käyttää Euro 5 ja valikoituja Euro 6 kuorma- ja linja-autoja HVO:lla eli hydrogenoidulla kasvisöljyllä (Hydrogenerated Vegetable Oil). HVO on kemiallisesti lähes identtinen fossiilisen dieselöljyn kanssa. Dieselmoottoreissa HVO vähentää CO2-päästöjä 85 % vastineena hieman korkeammille polttoainekustannuksille, mutta se ei lyhennä huoltovälejä.

– Scanialla on jo ennestään alan laajin valikoima vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäviä moottoreita, Scanian Pohjoismaiden aluepäällikkö Jonas Nordh sanoo. Vahvistamme asemaamme entisestään lisäämällä HVO-mahdollisuuden. HVO on teknisesti erittäin houkutteleva polttoaine, haasteena on saatavuus jakeluportaassa.

Ensimmäisessä vaiheessa Scania hyväksyy HVO-polttoaineen käytön Euro 5 ‑moottorilla varustetuissa kuorma- ja linja-autoissa kaikkiin käyttötarkoituksiin ja -tapoihin. Euro 6 ‑kaluston osalta suoritetaan ensin kenttätesti yhdessä eräiden suurten ruotsalaisten asiakkaiden, kuten Renovan, Kaj Inrikesin ja GKT:n kanssa.

– Tavoitteemme on, että syksyn alussa satakunta Euro 6 ‑kuorma-autoa käy HVO:lla, joukossa on silloin sekä uusia että vanhoja autoja, Jonas Nordh sanoo. Useat suuret asiakkaat, jotka haluavat pienentää hiilidioksidipäästöjään, ovat ilmoittaneet halukkuutensa osallistua täysimittaiseen kenttätestiin HVO:n arvioimiseksi. Toivomme näkevämme ensimmäiset tulokset samalla kun polttoaineelle, jos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan, määritellään virallinen standardi vuodenvaihteeseen mennessä.

Muutamat suuret ruotsalaiset kuljetusliikkeet ovat jo ilmoittautuneet kenttätestiin. Ne ovat jäte- ja kierrätysyhtiö Renova, Kaj Inrikes AB, joka hoitaa mm. Ikean kuljetuksia sekä Götene Kyltransporter, joka 80 autoineen on Ruotsin johtavia toimijoita kylmäkuljetusten alalla.

– Odotamme HVO-polttoaineelta suuria, Kaj Inrikes AB:n toimitusjohtaja Kaj Johansson sanoo. Panostamme tietoisesti sekä kuljetustekniikkaan että ympäristöön ja olemme vakuuttuneita siitä, että johtoasema näillä alueilla hyödyntää yhtiötämme ja suojelee ympäristöä. Haluamme kehittyä ja hyödyntää uusia mahdollisuuksia.

Mistä Scania Euro 5- tai Euro 6 ‑moottorilla varustetun Scanian omistaja tietää, voiko autoon tankata HVO:ta?

– Sille ei ole mitään suuria esteitä, mutta on muutamia seikkoja, jotka pitää ottaa huomioon, Jonas Nordh sanoo. Suosittelemme, että asiasta keskustellaan ensin Scania-yhteyshenkilön kanssa; autojen ikää rajoittaa mm. se, että polttoainejärjestelmässä on oikeantyyppiset tiivisteet vasta tietystä alustanumerosta alkaen.

Monille kuljetusliikkeille suurin haaste on oletettavasti HVO-polttoaineen saatavuus markkinoilla. Tässä suhteessa ”tavallinen” biodiesel (FAME) on paljon helpompi vaihtoehto ja sitä varten Scanialta on saatavana Euro 6 ‑moottoreita, joiden teho on 320 – 580 hv. Käytännössä melkein kaikki voivat saada käyttötarkoitukseen ja käyttötapaan räätälöidyn biodieselmoottorin. FAME-biodiesel on edelleen ainoa vaihtoehto, joka sekä pienentää sekä CO2-päästöjä että kustannuksia.

– HVO on mielenkiintoinen polttoaine, joka on ollut näköpiirissä jo useita vuosia. Rajallinen tuotanto ja jakelu ovat estäneet sen yleistymisen, Scanian Pohjoismaiden aluepäällikkö Jonas Nordh sanoo. Scanialle HVO on kaasumoottoreita ja FAME- ja RME-biodieselmoottoreita täydentävä vaihtoehto. Olemme myös kertoneet kehittävämme Euro 6 ‑moottoreita ED95-polttoaineelle. Jotta kuljetusten ostajat ja ajoneuvoteollisuus voivat tehdä yhteistyötä CO2-päästöjen vähentämiseksi, kaikkien kukkien on annettava kukkia.

 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi