Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Kokemukset HCT-testiyhdistelmistä ovat hyvät

SAMSUNGUPM:n Kaukaan tehtailla Lappeenrannassa kohtaavat sekä Orpe Kuljetuksen suuren hyötykuorman HCT-puutavara-auto sekä Speed Oy:n konttiliikenteen suurikapasiteettinen moduuliyhdistelmä, jota liikennöivät Trafin poikkeusluvan mukaisilla reiteillä. Ajoneuvot testaavat käytännössä yhdistelmien toimivuutta kaluston ja toiminnan edelleen kehittämiseksi. Tavoitteena on normaaliin päätieliikenteeseen sopiva, turvallinen ja tehokas yhdistelmä, jonka hyötykuorma on nykykalustoa suurempi ja päästöt pienemmät. Orpen testiyhdistelmä on ollut liikenteessä vuoden 2014 lokakuun alusta alkaen ja Speedin ekorekka vuoden 2013 marraskuusta lähtien. Molemmilla ajoneuvoilla on tähän mennessä ajettu sekä kesä- että talvikeleissä, ja kokemukset liikennöinnistä ovat hyvät.

Kuljetustehokkuus parantunut ja päästöt kuljetettua tonnia kohti alentuneet

 

Yksi molempien tutkimushankkeiden tavoitteista on kuljetustehokkuuden parantaminen. Reitistöt suunniteltiin huolellisesti jo ennen poikkeusluvan anomista niin, että meno-paluu-kuljetukset olivat mahdollisia.

 

”Orpen testiauto kuljettaa puuta UPM:n Kotkassa sijaitsevan satamaterminaalin sekä Kymin, Savonlinnan, Kaukaan ja Pelloksen tehtaidemme välillä”, kertoo UPM:n kehitysasiantuntija Janne Kukkura. ”Auto kuljettaa kullekin tehtaalle sen käyttämää puutavaraa ja ottaa tehdasvarastoista mukaan seuraavan tehtaan puut. Viiden ensimmäisen kuukauden kokemukset ovat olleet kaiken kaikkiaan positiiviset. Kokonaiskuljetustehokkuus on normaaliyhdistelmää huomattavasti parempi ja tyhjänä ajo on vähentynyt merkittävästi. Tämä on myös ympäristön kannalta myönteistä, sillä yhdistelmän päästöt kuljetettu tonnia kohti ovat selkeästi muita kuljetuksia alhaisemmat”, Kukkura jatkaa

 

”Merikonttien meno-paluu-kuljetukset ovat vähentäneet polttoaineen kulutusta ja siten myös vähentäneet pakokaasupäästöjä, mikä on ollut yksi hankkeemme tärkeimpiä tavoitteita”, Speed Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Vallas toteaa. ”Asiakkaidemme kuten UPM:n Kaukaan sahan ja paperitehtaan merikonttien saatavuus on parantunut sen lisäksi, että toimintamallista on heille myös selkeitä kustannusetuja. Myös oman kalustomme ajankäyttö on tehostunut.”

 

Testiyhdistelmät liikkuvat normaaliliikenteessä

 

Sekä Orpen puutavara-auton että Speedin konttirekan perässä on merkintä ”Pitkä kuljetus” merkiksi muulle liikenteelle, että edessä menee hieman normaalia pidempi yhdistelmä. Mikään muu ei erota testiajoneuvoja muussa liikenteessä.

 

”Aloitimme liikennöinnin lokakuussa ja ajokelit ovat vaihdelleet kuivasta kesäkelistä lumi- ja räntäsateeseen”, Orpe Kuljetuksen toimitusjohtaja Seppo Ora kuvaa kuljettajiensa arkea. ”Kaikissa olosuhteissa meno on ollut normaalia. Vaikka yhdistelmän kokonaispaino on 94 tonnia, ajamme muun liikenteen tahtiin myös tiukimmilla mäkiosuuksilla.”

 

”Ekorekkamme ajettavuus on hyvä”, Tuomo Vallas kertoo Speedin testiyhdistelmästä. ”Kuormattuna se on vakaampi kuin 25 m moduuli. Tyhjänä ajettaessa sivutuuli tuntuu herkemmin, koska pinta-alaa on enemmän. Se ei kuitenkaan häiritse liikennöintiä.”

 

Viisivuotisissa tutkimushankkeissa selvitetään toimintaa laaja-alaisesti

 

Orpe Kuljetuksen testiyhdistelmän testaus on osa Metsäteollisuus ry:n ja Metsäteho Oy:n koordinoimaa tutkimushanketta. Viisivuotisen tutkimushankkeen aikana selvitetään muun muassa liikenneturvallisuutta, kuljetustehokkuutta, toimintatapaa, kustannustehokkuutta sekä tierakenteen ja kaluston teknisten ominaisuuksien optimointia yhdistelmän ominaisuuksien lisäksi.

 

”Perustiedon keruu on aloitettu ja neuvottelut tarkemmista tutkimushankkeista eri yliopistojen ja muiden tahojen kanssa ovat käynnissä”, Janne Kukkura kertoo. ”Tavoitteena on hyödyntää testikuljetuksia mahdollisimman laajasti sekä kaluston että logistiikkaratkaisujen kehittämisessä.”

 

Speedin tutkimushankkeessa keskeistä on ympäristövaikutusten vähentäminen kuljetettua tonnikilometriä kohden sekä sisämaanterminaalitoiminnan (dryport) mahdollisuuksien kartoittaminen Suomessa.

Yksityiskohtaista tietoa kerätään mm. monenlaisten älyliikenteen sovellusten käyttämisestä HCT-ajoneuvossa, yhdistelmän mitoituksen vaikutuksista stabiliteettiin kuormattuna sekä  raskaan kaluston talvi- ja nastarenkaiden pito- ja ajo-ominaisuuksista ja kulutuskestävyydestä.

 

Yhteistyökumppanit

Yliopistojen ja muiden tutkimusta tekevien osapuolien lisäksi kalustovalmistajien merkitys hankkeessa on suuri. Sekä Orpe Kuljetuksen että Speedin testiyhdistelmän vetoauto on Volvo FH16. Orpen perävaunujen valmistaja on Jyki. Speedin moduuliyhdistelmän kehitysyhteistyö-kumppani on Närko. Speed tekee yhteistyötä myös Nokian Renkaiden ja Neste Oilin kanssa.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi