Oaklandin satama julkaisi älypuhelinsovelluksen kuljettajille
Oaklandin satama esitteli tänään kaksi älypuhelinsovellusta, jotka voivat mullistaa konttikuljetuksen käsittelyn satamissa. Sovellukset antavat käyttäjilleen kauan odotetun, tekniikkaan perustuvan tiedon rekkojen kääntöajoista – tiedosta, joka on aiemmin ollut vaikeasti saatavilla.
[rivi korkeus=1]
”Me tiedämme, että mikään muu satama ei mittaa kuljettajien ajankäyttöä tällä tarkkuudella”, kertoi Oaklandin sataman toiminnanjohtaja Chris Lytle. ”Tämä poistaa arvailun toiminnasta, ja antaa meille paremman ikkunan sataman suorituskykyyn”.
Saatu suoritusarvo voi kuitenkin vääristyä ulkoisten, kuljettajista riippumattomien tekijöiden johdosta. Sataman analyytikkojen mukaan satamatyöntekijöiden työnseisaukset voivat vaivata jatkossakin länsirannikon portteja.
Sovellukset, nimiltään DrayQ ja DrayLink, käyttävät hyödykseen Bluetooth, WiFi ja GPS-tekniikoita. Sovellukset kertovat kuljettajille terminaalin porteille pääsyn jonotusajan sekä kuinka kauan tavaran lastauksen voi odottaa kestävän. Sovellukset antavat myös rahdin tilaajille kuvan palkkaamiensa kuljettajien sijainnista sekä tehokkuudesta.
Sataman edustaja kertoo, että sovelluksilla haluttiin vastata tarkkojen nouto- ja kuljetusaikojen kysyntään. Alan puheessa nämä mittaukset tunnetaan kääntöaikoina. Edustajan mukaan uudet sovellukset voivat muuttaa satamien konttikuljetuksen monella tapaa:
- Kuljettajat sekä rahdin omistajat voivat vastaanottaa ajantasaista tietoa kääntöajoista. Näiden perusteella toimintaa voidaan ohjata sataman ruuhkahuippuja välttäen.
- Satamat saavat kiistatonta tietoa terminaalien suorituskyvystä rahdin omistajille. Jos suurempaa tehokkuutta vaaditaan, saatu tieto auttaa saavuttamaan sen.
- Rahdin lähettäjät sekä kuljetusyritykset voivat tarkkailla kuljettajien sijaintia ja edistymistä reaaliajassa parantaakseen lähetysten suunnittelua.
”Kuljettajat ymmärtävät, että konttien siirtämisessä odotusaikojen tietämisestä on paljon etua”, sanoo Taso Zografos, sovelluksen suunnitelleen Leidos -yrityksen edustaja. ”DrayQ on ensimmäinen älypuhelinsovellus, joka näyttää reaaliaikaiset arviot odotusajoista, kääntöajoista, yhteenlasketuista ajoista ja jopa odotusaikojen tiedossa olevista muutoksista”.
Dray:n käyttäjät voivat kirjautua sovellukseen tarkastellakseen terkminaalin odotusaikoja suoraan puhelimesta. DrayLink puolestaan yhdistää sataman kuljettajat lähettäjiin sekä kuljetuksia suunnitteleviin yrityksiin. DrayLink™ antaa palveluun rekisteröityneille kuljettajille vahvistetut odotusaikaraportit, sekä vahvistaa kuljettajan noudattavan asetuksia, jotka vaaditaan satamaan pääsemiseksi.
Zografos kertoo sovelluksen tulevan saataville Applen sekä Googlen sovelluskauppoihin huhtikuun loppuun mennessä. Lisäksi hän vahvistaa, että sovellusten toimintaa tukevat Bluetooth sekä WiFi -ratkaisut ovat jo käyttövalmiina, asennettuna ja testattuna satamassa.