Älykästä maantietä viedään Kroatiaan keskisuomalaisella osaamisella
Jyväskylän ammattikorkeakoulu, etätunnistukseen erikoistunut Aksulit Oy ja Jyväskylän ammattiopisto tekevät yhteistyössä kroatialaisen Zagrebin yliopiston kanssa pilotteja älykkäistä liikennemerkeistä Kroatian maanteille. Menetelmä tulee säästämään työaikaa, sillä liikennemerkkien tarkastusnopeus kasvaa moninkertaisesti.
Menetelmässä liikennemerkit identifioidaan RFID-tunnisteella. Tarkastusautoon asennetaan lukijat, jotka lukevat liikennemerkkien tunnisteet automaattisesti niiden ohi ajettaessa. Tiedot tallentuvat tietokantaan, josta järjestelmä ilmoittaa huoltoyhtiölle, milloin liikennemerkki puuttuu, on väärässä paikassa, pitää poistaa tai vaihtaa. Asiakkaan toiminnanohjausjärjestelmä kerää tietoa myös muista tietolähteistä. Tämä mahdollistaa ilmoitukset vioittuneista tai käyttöikänsä päähän tulleista liikennemerkeistä.
Yhteistyöprojektissa luodaan tekninen spesifikaatio ja menetelmän simuloinnin perusteella valikoituvat tägit, jotka lähtevät Zagrebin maanteille testattavaksi. Kevään 2018 aikana tehdään viimeiset testit paikanpäällä Zagrebissa. Jos testeistä saadaan hyviä tuloksia, paikallinen liikenneministeriö on halukas tilaamaan tuotteen. Keskisuomalainen Aksulit Oy toimii järjestelmän rakentajana.
Liikennemerkkejä ollaan merkitsemässä RFID-tägein koko Kroatian kantatieverkostossa. Seurantaa voi tulevaisuudessa suorittaa mm. kuorma- ja rekka-autoihin kiinnitettävillä lukijoilla, jolloin seuranta helpottuu entisestään, eikä erillistä seuranta-autoa tarvita.
Idean isän, JAMKin logistiikan lehtori Mikko Keskisen mukaan testauksen aikana on luotu kansainvälisiä kontakteja ja asiakkuuksia kahden korkeakoulun välillä yhteistyökumppanit mukaan lukien:
– Pilotointi aloitettiin alustavilla testeillä viime keväänä Kroatiassa. Niillä luotiin pohjaa RFID-järjestelmän tuotteistamiselle, jota on tehty kesän ja syksyn aikana. Kroatian valtio on tukenut pilotointia ja mikäli asetetut tavoitteet saavutetaan, Zagrebin yliopisto jatkaa omalta osaltaan tutkimusta lisämittauksin, Keskinen toteaa.
– Pienen firman on mahdotonta lähteä verkostoitumaan ulkomaille. Kontaktia Zagrebiin ei olisi löytynyt ilman JAMKin apua, yhteistyöhön tyytyväinen Aksulit Oy:n toimitusjohtaja Asko Puoliväli kertoo.
Projektia valmisteltiin Suomessa tehdyillä esitesteillä. Jyväskylän ammattiopistosta saatiin mm. testausautoja sekä kuljettajia projektin käyttöön. Opiskelijoille menetelmä on ollut aivan uusi ja se on herättänyt mielenkiintoa.
– Tämän tyyppiset projektit toimivat loistavana alkuna isompaan yhteistyöhön JAMKin kanssa. Odotamme innolla mitä tulevaisuus tuo tullessaan, toteaa Jyväskylän ammattiopiston logistiikalla työskentelevä Simo Ahtiainen.
Suomessa vastaavaa järjestelmää ei vielä ole käytössä, mutta menetelmä soveltuisi käytettäväksi myös Suomen maanteillä.