Bonuslaskurista tuli autoilijoiden suosikki
Bonuslaskuri ja uudet autovakuutustuotteet kaksinkertaistivat LähiTapiolan verkkopalvelun kävijämäärät edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Uusasiakasmyynti kasvoi noin kolmanneksen. Laskurin toteutuksesta vastasi IT-palveluyhtiö CGI.
LähiTapiolan verkkosivuilla toimiva bonuslaskuri on ensimmäinen laatuaan Suomen autovakuutusmarkkinoilla. Laskuri hakee henkilötunnuksen mukaan vakuutusalan yhteisestä tietopankista autoilijan vakuutushistorian sekä Trafista hänen ajokorttitietonsa.
Kriteereinä ovat henkilökohtainen vahinkohistoria ja ajokorttilisä. Tietojen perusteella järjestelmän algoritmi laskee kullekin henkilökohtaisen bonuksen sekä ennusteen sen kehittymisestä. Maksimibonus voi olla 80 prosenttia. Bonuslaskurista pääsee siirtymään suoraan ostosovellukseen, joka tekee asiakkaalle vakuutustarjouksen.
”Bonukset ovat keskeinen osa vakuutuksen hinnan muodostumisessa. Laskuri näyttää sekunneissa sekä tämänhetkiset bonusprosentit että ennusteen lähitulevaisuudessa. Asiakkaat ovatkin pitäneet vuoden alussa käyttöön otettua bonuslaskuria vakuutuksen ostoprosessia helpottavana ja nopeuttavana apuvälineenä”, kertoo LähiTapiolan moottoriajoneuvovakuutuksen johtaja Tapani Alaviiri.
Laskuri on yksi osa LähiTapiolan uutta tuotepakettia. Uudistuksen seurauksena vakuutusmaksuun vaikuttavat tekijät ovat aiempaa moninaisemmat, eli käytännössä vakuutusmaksu määräytyy aiempaa yksilöllisemmin. Vakuutusmaksuun vaikuttavat nyt aiempaa tarkemmin kotipaikka, vakuutuksenottajan ikä, ajoneuvon ominaisuudet ja vahinkohistoria.
”Vahingottomuus palkitsee, eli käytännössä ajoneuvon omistajan ajotapa ja oma vahinkohistoria vaikuttavat aiempaa enemmän liikennevakuutuksen hintaan. Mitä pitempään ajat ilman liikennevahinkoja, sitä suuremmat bonukset saat kaikille omistamillesi ajoneuvoille”, Alaviiri tiivistää.
Palvelun toteutuksesta vastannut CGI hyödynsi toteutuksessa ketteriä menetelmiä. Niiden avulla palvelun kehitys sujui vauhdikkaasti ja budjetti pysyi raameissaan.
”LähiTapiolan bonuslaskurissa täyttyy monta digiajan vaatimusta. Se on helppokäyttöinen ja tuottaa selvää arvoa niin autoilijoille kuin vakuutusyhtiöllekin. Lisäksi se perustuu uudenlaiseen, yksilöllisempään tiedonlouhintaan erilaisia tietolähteitä hyödyntämällä”, taustoittaa CGI:n finanssitoimialan palveluista Suomessa vastaava johtaja Kimmo Koivisto.