EU:n rajatarkastus yhtenäistyy ja automatisoituu
EU:n ulkorajoihin liittyvät turvallisuusriskit ja tehokkuuspaineet korostuvat matkustajamäärien kasvaessa. Teknologian tutkimuskeskus VTT kehitti kumppaneineen kansainvälisessä FastPass -hankkeessa automaattisen rajatarkastuksen parhaita käytäntöjä. Automatisointi tuo rajatarkastuksiin turvallisuutta, nopeutta, kustannustehokkuutta ja luotettavuutta.
Matkustajien itsepalvelu rajatarkastuksessa on kasvava trendi Euroopan ulkorajoilla. Harmonisoiduilla ratkaisuilla matkustajille on luvassa nopeampia rajatarkastuksia ja lyhyempiä jonotusaikoja. Samalla edistetään turvallisuutta ja kustannustehokkuutta, kun laitteet ja käytettävyys yhtenäistyvät EU-tasolla.
Hankkeessa kehitetyt automaattiset rajatarkastusjärjestelmät toimivat yleisenä mallina tulevaisuuden automatisoiduille ABC (Automated Border Control) -rajatarkastusratkaisuille maailmanlaajuisesti ja luovat mallia tulevaisuuden järjestelmien tekniselle ja toiminnalliselle yhteneväisyydelle ja yhteensopivuudelle. Ratkaisut ovat eettisesti kestäviä ja yksityisyyttä kunnioittavia. Ne tehostavat EU:n ulkorajojen turvallisuusriskien hallintaa ja lisäävät viranomaisten kapasiteettia käsitellä kasvavia matkustajavirtoja.
”Arvioimme hankkeessa automaattisten rajatarkastusjärjestelmien riskejä ja haavoittuvuuksia henkilöllisyyden tunnistamisessa. Kehitimme rajatarkastusprosesseja, joita testattiin ja arvioitiin menestyksekkäästi eri toimintaympäristöissä lentoasemilla, risteilyaluksella ja henkilöautoille maarajalla. Kehitimme älykkääseen datankäsittelyyn perustuvia hälytysratkaisuja,” kertoo VTT:n hankevastaava Sirra Toivonen.
”FastPass antoi meille loistavan mahdollisuuden panostaa sormenjälkitunnistustekniikkamme kehittämiseen yhteistyössä VTT:n huippuosaajien ja muiden yritysten kanssa. Saimme projektissa vahvistuksen siitä, että osaamisemme ja kokemuksemme on maailman kärkiluokkaa, sanoo toimitusjohtaja Jukka Hosio Deltabit Oy:stä.
”Hanke on mahdollistanut valvontaohjelmistojemme uusien ominaisuuksien kehittämisen ja siten parantanut kykyämme vastata nopeasti kehittyviin asiakastarpeisiin. Emme usko, että näitä edistysaskeleita olisi tapahtunut ilman laajaa, kansainvälistä FastPass-yhteistyötä, kertoo toimitusjohtaja Petri Bäckström, Mirasys Oy:stä.
Itsepalveluautomaattien käyttö ei ole kuitenkaan vielä vakiintunut, ja erityisesti matkustajat vasta opettelevat ja totuttelevat niihin. Kun saadaan enemmän ihmisiä kulkemaan tehokkaasti automaattisten rajatarkastusjärjestelmien kautta, rajatarkastajat voivat keskittyä entistä paremmin matkustajiin, jotka vaativat tarkempaa kontrollia.
Kehitettyjä innovatiivisia toimintamalleja testattiin ja arvioitiin käytännössä rajanylityspaikoilla Itävallassa lentoasemalla, Kreikassa satamassa ja Romaniassa maarajalla.
Artikkeli on julkasitu Kuljetus & Logistiikka -lehden numerossa 5 / 2017. Voit lukea sen maksutta myös digilehdestä.