Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Kesla lanseerasi uuden ZT17 recycling -kierrätysnosturin

Kesla on suomalainen yritys, joka on tunnettu metsäteknologian koneistaan; nostureista, traktorin metsävarusteista, harvesterikourista ja hakkureista. Kesla on nyt laajentanut valmistamiensa isojen nostureiden käyttöä myös kierrätystehtäviin. Ensimmäinen täysin kierrätysvarusteltu nosturi on ZT17.

Uutena vakaudenhallintajärjestelmä

Nostureista löytyy niin ulottuvuutta kuin nostovoimaa, mitkä molemmat ovat olennaisia kierrätyskäytössä. Kierrätettävä materiaali kun voi olla kaukana itse nosturiyksikön paikasta ja nostettavana on joko isoja tavaroita (esim. autoja) tai kontteja.

Pitkällä ulottumalla raskaiden lastien nostaminen erityisesti kaupunkiolosuhteissa edellyttää nosturiyhdistelmältä melkoista vakautta. Kesla onkin kehittänyt nostureiden lisävarusteeksi KESLA proSTABILITY-vakaudenhallintajärjestelmän. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa useista eri nosturin vakauteen vaikuttavista seikoista, kuten ylikuormasta, auton kallistumisesta ja maakontaktin puutteesta. Lisäksi se estää kaatomomenttia suurentavat toiminnot ääritilanteissa. Järjestelmästä on nähtävissä lukuisia tietoja nosturin tilasta mukaan lukien anturihäiriöt, virheloki, tukijalkojen ja nosturin asento sekä nostokapasiteetti kyseisessä asennossa.

Useissa Keski-Euroopan maissa viranomaiset vaativat, että kierrätyskäytössä olevat nosturit on varustettu hyväksytyllä vakaudenhallintajärjestelmällä.

Radio-ohjaus kätevä ratkaisu lyhyissä ja vaativissa lastauksissa

Kierrätystoiminnassakin nosturi voidaan varustaa esimerkiksi avohallintalaitteella tai hytillä, mutta kun lastausajat ovat lyhyitä, on radio-ohjaus kätevä ratkaisu. KESLA kierrätysnostureissa käytetään modifioitua Scanreco-radio-ohjausyksikköä. Kun ohjaus tapahtuu ulkona, näkyvyys nosturille on erinomainen ja ohjaajan on helppo seurata myös vakaudenhallintajärjestelmän viestejä.

Ranskassa

KESLA-kierrätysnostureiden myynti on alkanut vilkkaasti Ranskassa Techmatin tytäryhtiön Dalbyn kautta.

– Ensimmäiset konetilaukset tulivat jo ennen varsinaista tuotantovalmiutta, kertoo vt. liiketoimintajohtaja Marko Härkönen Keslalta.

– Toki näin alkuvaiheessa tuotetta tullaan hienosäätämään jonkin verran, mutta iloksemme ensimmäiset kommentit jälleenmyyjiltä ja asiakkailta ovat olleet varsin rohkaisevia. Kierrätysnostureilla uskotaan olevan kysyntää myös muissa maissa mukaan lukien Suomi.

– Kotimaassa tuli ensimmäinen ns. kierrätysnosturi kappaletavarakäyttöön jo keväällä. Tavoitteenamme on kerätä kaikessa rauhassa palautetta ja kehittää tuotetta edelleen myös kotimaan markkinoiden tarpeisiin, toteaa Härkönen.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi