Lukijalta: Ammattipätevyyden armoton ankeus
Lukijaamme mietityttää ammattipätevyyden koukerot. Lue koko juttu – Voit myös lähettää oman vastineesi, mielipiteesi tai muun jutun meille!
Ammattipätevyyden Armoton Ankeus
Se olisi taas aika uusia ammattipätevyys. Tiedossa on rahanmenoa ja pitkästyttäviä päiviä, yhteensä viiden kurssipäivän edestä. Näistä ehkä 1-2 tuntuvat hyödyllisiltä. Itse lasken näihin hyödyllisiin kursseihin lähinnä ensiapukurssin. Ensimmäisellä suorituskerralla ennakoivan ajon kurssikin on ehkä perusteltu, mutta saman asian läpikäynti viiden vuoden välein tuntuu aika turhalta. Jumppatunnit ja muut vastaavat saavat jäädä ihan omaan arvoonsa.
Muista kursseista ei sitten ole ollut senkään vertaa hyötyä. Asiakaspalvelukurssilla kerrottiin, kuinka kuski on firman käyntikortti ja että ihmisille olisi hyvä olla kohtelias. Eiköhän tämän sano jo maalaisjärkikin? Ilmeisesti ei, kun tätäkin varten pitää kurssi käydä. Jollain toisella kurssilla, jonka nimeä en edes muista, katsottiin youtubesta kolarivideoita muutama tunti. Kyllä sai taas rahoille vastinetta, nyt olen varmasti parempi kuski tämän johdosta.
Työnantajilta saa kuulla, kuinka kiireavun ja tuurareiden löytäminen on nykyään vaikeaa, kun monilta hyviltä kuljettajilta puuttuu voimassa oleva ammattipätevyys, eikä heitä näin ollen voi palkata. Itsekin olen jättänyt säännöllisen kuljetustyön taakse ja ajan lähinnä näitä satunnaisia tuurauksia minkä muilta töiltä ehdin.
Nyt päällimmäisenä mielessä onkin, että haluanko maksaa viiden kurssipäivän hintaa siitä ilosta, että voin auttaa tuttuja työnantajia satunnaisesti. Edullisimmillaankin tämä huvi tulisi maksamaan noin 500 €, jonka voisi käyttää esimerkiksi useampaan perjantaipulloon. Niillä ainakin olisi mieltä virkistävä ja rentouttava vaikutus, joka edistäisi myös työhyvinvointia. Toisin kuin ammattipätevyyskursseina tarjotut jumppatunnit. Aikuiset ihmiset leikkimässä keppien ja kuminauhojen kanssa ja pyörittelemässä jumppapalloa, ja tämän pitäisi tehdä meistä päteviä kuskeja? Kaikkea sitä näkee, kun vanhaksi elää.
Tuota kurssien hintaa ei ole moni tuuraajaa tarvitseva työnantajakaan valmis maksamaan. Jos apua tarvitaan päiväksi tai kahdeksi tai vaikka viikoksi, on 500 € aika merkittävä ylimääräinen kuluerä kuitenkin. Tähän viisaat byrokraatit ja ties mitkä Bernerit tarjoavat vastaukseksi, että kurssipäivät tulisi jyvittää viiden vuoden ajalle tasaisesti, jolloin kustannukset eivät ole niin kohtuuttomat.
Vaan kuka meistä jaksaa käyttää hyvin ansaittuja vapaapäiviään kurssipaikalla tai tietokoneen edessä istuen kuunnellen täydellisen turhaa jorinaa asioista, jotka eivät ole muuttuneet olennaisesti sitten ensimmäisen kurssikerran? En minä ainakaan. Ja sillä yhdenkin kurssipäivän hinnalla tankkaisi autoon tahi kuljettajaan mukavasti menovettä. Niistä tärkeistä muutoksista tieto tahtoo kantautua kuskeille ihan normaaleja reittejä pitkin, kuten aina ennenkin.
Itselläni on vielä reilu 9 kuukautta aikaa käydä kurssit, tai todennäköisesti jättää käymättä. Ehkä päättäjätkin heräävät tähän lisäveroluonteisen kurssituksen typeryyteen siinä vaiheessa, kun maasta ei löydy enää päteviä kuljettajia riittävästi. Vai tuodaanko siinä vaiheessa kuskit ulkomailta? Ehkä ne tavaratkin löytävät tiensä kauppojen hyllyille ilman kuskeja tulevaisuudessa, vaikka niillä paljon puhutuilla robottirekoilla.
Sitä odotellessa siirryn auton penkiltä nojatuoliin ja jätän kuljetushommat muille.
-Tapio
Voit lähettää oman kirjoituksesi, palautteesi tai muuta sisältöä tästä linkistä. Julkaisemme soveltuvat kirjoitukset verkossa sekä lehdessä.