Wabash Nationalin takatörmäyssuoja
Wabash National on valittu yhdeksi Swedish Steel Prize 2017 -finalisteista kevytrakenteisen ja innovatiivisen RIG-16- takatörmäyssuojajärjestelmän kehittämisestä rekkoihin. Se ylittää kaikki mahdolliset maantiekuljetusta koskevat turvallisuusstandardit.
RIG-16 on turvallisuuskomponentti, joka ulottuu tieliikennerekkojen takapuskurin alaosaan ja estää kevyempiä ja pienikokoisempia ajoneuvoja liukumasta rekan alle peräänajotilanteessa.
”Kolme vuotta sitten havaitsimme uuden puskuriratkaisun tarjoaman valtavan hyödyn matkustamoon kohdistuvien vahinkojen ehkäisyssä. Emme kuitenkaan voineet lisätä painoa, suurentaa kustannuksia tai lisätä perävaunuun mitään epäkäytännöllistä”, sanoo Andrzej Wylezinski, Wabash Nationalin rakennesuunnittelupäällikkö.
Rakenteessa hyödynnetään pitkälle kehitetyn erikoislujan teräksen tärkeitä ominaisuuksia. Niiden ansiosta pystytään valmistamaan monimutkaisia muoto- osia, jotka vähentävät kokoonpanon komponenttimäärää jopa 50 prosenttia.
Teräksen ohuemmat paksuustarkkuudet lyhentävät liitosten lineaarista pituutta ja pienentävät hitsien kokoa, ja teräksen suuri myötölujuus puolestaan mahdollistaa rakenteet, joissa on erinomainen energianvaimennuskyky törmäystilanteessa. Kehitystyön tuloksena on syntynyt hyvin suorituskykyinen ja kevytrakenteinen perävaunupuskurijärjestelmä, jota on tällä hetkellä saatavana Pohjois-Amerikassa.
”Uskomme todella, että materiaalin ominaisuudet soveltuvat erinomaisesti käyttökohteeseen ja se on yksi syy, miksi olemme ylpeitä saavutuksestamme. Paino, muovattavuus ja hitsattavuus vaikuttivat valtavasti kehitysprosessiin. Ilman erikoislujaa terästä emme olisi pystyneet luomaan RIG-16-järjestelmää”, Wylezinski toteaa.
”Wabash Nationalin rekkoihin ja puoliperävaunuihin suunnittelema uusi takatörmäyssuoja ylittää pohjoisamerikkalaiset tiukat vaatimukset myös erityisen vaativan, toispuoleisen törmäyksen osalta. Optimoitu muotoilu, jossa on käytetty erikoislujaa rakenneterästä, on testattu kattavasti, ja se on osoittanut erinomaista suorituskykyä törmäävässä autossa olevien henkilöiden suojaamisessa. Patentoitu järjestelmä absorboi energiaa erinomaisesti, minimoi raskaille ajoneuvoille aiheutuvat vahingot ja varmistaa erittäin kustannustehokkaan valmistuksen ja kokoonpanon.
Juttu on julkaistu Kuljetus & Logistiikka -lehden numerossa 3 / 2017. Voit lukea sen myös näköislehdestä: Kuljetus & Logistiikka 3 / 2017 sivu 10