Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Taloudelliset autot ovat satsaus tulevaisuuteen

Pirkanmaalainen kuljetusliike Gli Yhtiöt vastaa tulevaisuuden haasteisiin rohkeasti. Yritys hankki yhdellä kertaa kuusi uutta raskasta ajoneuvoa.

Vuosi 2018 alkoi Gli-yhtiöiden osalta poikkeuksellisen juhlavasti. Heti tammikuun alussa firma nimittäin vastaanotti Scanialta viisi uuden sukupolven kuorma-autoa ja yhden täysperävaunurekan. Samaan syssyyn käteltiin kaupat myös neljästä perävaunusta sekä kahdesta trukista, ja koko kalustohankinnan yhteissumma nousi 1,2 miljoonaan euroon.

– Liikennekaari muutti koulutustoiminnan näkymiä sen verran, että oli tarpeen satsata entistäkin enemmän kuljetuspuoleen. Markkinointia ja tarjouslaskentaa kehitettyämme olemme jo saaneet mukavasti lisää jalansijaa kuljetus- ja varastointipalveluissa. Nyt on sitten entistäkin laadukkaampaa kalustoa tien päälle laitettavaksi, Gli Yhtiöiden toimitusjohtaja Kristian Lella toteaa.

Noin 50 kuljettajaa ja viisi toimihenkilöä työllistävän yrityksen kotipaikka on Lempäälä. Kuljetuskalustolla liikennöidään koko maassa, mutta eritoten Helsinki-Jyväskylä-Kokkola-linjan länsipuolella. Firmalla on 16 ison ajokin lisäksi muutama jakeluauto ja jokunen pakettiauto. Lisäksi tarjotaan muun muassa direktiivikoulutuspalveluja.

– Kuljetamme runkoliikenteessä kappaletavaraa, ja esimerkiksi teräskuljetuksia on runsaasti. Nyt hankituista autoista jokaiselle tulee kilometrejä vuosittain arviolta 200 000. Täysperävaunurekalle ehkä jopa 250 000. Käyttöaika on tarkoitus pitää noin kahdessa vuodessa. Sen jälkeen vaihdetaan, Lella suunnittelee.

Kuskitkin Scanian kannalla

Toimitusjohtaja kehaisee henkilökuntaansa ja toteaa sen olevan kaiken toiminnan perusta. Kuskeja Gli Yhtiöissä kuunneltiinkin tarkalla korvalla, kun uusista ajokeista päätettiin. Lähes poikkeuksetta kuljettajat olivat Scanian kannalla.

– Se sopi hyvin, sillä olemme saaneet Scanialta aina hyvää Merkki on ollut meillä käytettyjen autojen puolella vahvasti edustettuna, mutta nämä kuusi ovat nyt ensimmäiset tuliterät Scaniamme. Autojen tulisi olla tien päällä lähes koko ajan, joten oman toimitusvarmuutemme takaamiseksi on syytä suosia merkkejä, joilla on kattavat korjauspalvelut ympäri Suomen, Lella sanoo.

Uuden sukupolven Scaniat ovat modulaarirakenteensa ansiosta räätälöitävissä kunkin asiakkaan liiketoiminnan tarpeiden mukaisiksi. Mikä tahansa moottoreista voidaan asentaa mihin tahansa runkoon. Gli Yhtiöille tulleet kuorma-autot ovat Scania R 500 HighLine -mallia. Tien päällä edetään 13-litraisen (500 hv, 2350 nm) moottorin voimin.

– Haluamme olla teknologialtaan paras kuljetusliike Suomessa. Laatu- ja ympäristöjärjestelmämme auditoidaan kevään aikana, ja polttoainetaloudellisuus on meille iso asia, Lella mainitsee.

 

Ajotapa näkyy kulutuksessa

Uusilla Scanioilla onkin mahdollisuus vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä huomattavasti. Kun vielä kuskinpukille istahtaa nimenomaan maltillisen ajotavan edustaja, säästöä kertyy niin työnantajalle kuin ympäristöllekin.

– Autoista saamme jatkuvasti dataa työtunneista palkanmaksuperusteeksi. Samalla tulee raportteja polttoainekulutuksesta, ajotavasta ynnä Kahden eri kuljettajan välillä voi olla suurimmillaan jopa 25 prosentin ero polttoainekustannuksissa. Se on heti satasen päivässä. Palkitsemmekin vuosittain taloudellisimman kuljettajamme, Lella kertoo.

DC13 500 SCR -konetta kehiteltiin Scanian mukaan juuri polttoainetaloudelliseen suuntaan. Siinä on muun  muassa edeltäjäänsä paremmat suuttimet sekä uudenlaiset öljynkierto- ja jäähdytinjärjestelmät.

Scanian Etelä-Suomen aluejohtaja Tommi Salminen ja Tampereen-liikkeessä kuorma-automyyntiä hoitava Jussi Huotila sanovat, että vaikka markkinajohtajalla käy kauppa muutenkin mukavasti, kuuden raskaan ajoneuvon luovuttaminen asiakkaalle yhdellä ja samalla kaupanteolla ei ole kovinkaan tavallista.

– Helsingin suunnalla sellaista ehkä tapahtuukin, mutta on tämä Pirkanmaalla harvinainen tapaus, miehet toteavat.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi