Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Volvo Trucks tekee rekoista älykkäämpiä yhdessä SASin kanssa

Volvo Trucks tuo lisää älyä rekkoihinsa käyttämällä maailman johtavan analytiikkayritys SASin analytiikka-alustaa. Yhteistyö on entisestään vauhdittanut Volvon tekoälyhankkeita, mikä merkitsee kuljettajille entistä luotettavampaa ajokokemusta, alentuneita käyttökustannuksia ja täsmällistä huoltopalvelua.

Volvo Trucks ja SAS kehittävät Volvon rekkojen käytettävyysaikaa parantavaa analytiikkaratkaisua. Kaikkiin Volvon moottoreilla varustettuihin rekkoihin on asennettu jo vuodesta 2013 vakiona auton toiminnasta tietoa keräävä laitteisto. Se tarjoaa myös etäyhteyden vikakoodien ja diagnoosien välittämiseen huoltokumppaneille ja rekan omistajille.

Ohjelmiston havaitessa vikakoodin, rekkaan asennetut sensorit välittävät reaaliaikaisesti dataa Volvon asiantuntijoille. Käytössä oleva data yhdistettynä tietoon rekan ympärillä vallitsevista olosuhteista, kuten sijainnista ja lastausasteesta, auttavat Volvon asiantuntijoita tekemään tarkkoja diagnooseja. Volvo Trucksin asiantuntija voi datan avulla ratkaista, voiko rekalla jatkaa ajoa huoletta vai ohjataanko se lähimmälle korjaamolle täsmälliseen huoltoon. Näin vikatilanteita voidaan ennakoida, jo ennen kuin kuljettaja on niitä edes havainnut ajossa.

”Ohjelmisto on nostanut esiin datavirrasta meille monia ennestään tuntemattomia seikkoja, jotka yhdistettynä insinööripuolen osaamiseemme auttavat meitä ymmärtämään, mitä kussakin tilanteessa tapahtuu. SASin tarjoama alusta mahdollistaa miljoonien tietueiden reaaliaikaisen käsittelyn. Sen ansiosta olemme onnistuneet alentamaan keskimäärin vian havainnointiin kuluvaa aikaa 70 prosentilla ja korjausaikaa 25 prosentilla”, Volvo Trucksin Pohjois-Amerikan kytkettyjen ajoneuvojen palvelujohtaja Conal Deedy sanoo.

Etädiagnostiikkaohjelman lisäksi Volvo Trucksin rekoissa on käytössä etäohjelmointi. Se mahdollistaa muun muassa tiettyjen korjaavien toimenpiteiden tekemisen ilman, että ajoneuvoa tarvitsee ottaa pois liikenteestä. Etäpäivitysmahdollisuus tuottaa käyttäjälle merkittäviä aikasäästöjä verrattuna tavanomaiseen 2,3 päivän huoltoseisonta-aikaan, joka vaaditaan manuaalisesti tehtävien päivitysten tekoon.

”Rikastamalla jatkuvasti kerättävää dataa olemme onnistuneet luomaan analytiikkamalleja, joilla voidaan ennakoida huoltotarvetta. Käytännössä jo matkan varrelta voidaan ilmoittaa lähiseuduilla sijaitseville korjaamolle, että 100 kilometrin päässä on rekka tulossa, ja siihen tarvitaan tietty varaosa. Tämän ansiosta voidaan merkittävästi parantaa rekan käytettävyysaikaa”, SASin neuvontapalvelujen johtaja Henrikki Hervonen toteaa ja jatkaa:

”Kaikkien mekaanisten laitteiden, kuten metsä- ja paperikoneiden kohdalla voidaan hyödyntää samanlaista lähestymistapaa. Siirtyminen monitoroinnista kohti reaaliaikaista diagnostiikkaa tuo monelle yhtiölle merkittäviä kustannussäästöjä ja parantaa asiakaspalvelua.”

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi