Moottorikelkkakauden alku näkyy vakuutusyhtiöissä – ”liikaa vakavia onnettomuuksia”
Moottorikelkkakauden alku eri puolilla Suomea näkyy kelkkojen rekisteröimisinä ja vakuuttamisena. Vakuutusyhtiöt maksavat vuosittain korvauksia yli 700 moottorikelkalla sattuneesta henkilövahingosta. Vakuutusyhtiön vahinkotilastoista moottorikelkkaonnettomuuksissa korostuvat vakavista henkilövahingoista maksettavat suuret korvaukset, mutta myös erilaiset keinot niiden vähentämiseen.
Lapissa ja pohjoisemmassa Suomessa kelkkakausi on ollut käynnissä jo hyvän aikaa. LähiTapiolan vahinkotilastot osoittavat, että moottorikelkkoja käytetään kuitenkin kaikkialla Suomessa sääolosuhteiden salliessa.
– Moottorikelkkojen liikennevakuutuksesta maksettava keskimääräinen korvaussumma on viime vuosina ollut Lapin alueella yli 7 000 euroa, kertoo LähiTapiola Lapin korvausjohtaja Janne Koskela.
Koskelan mukaan keskimääräistä korvaussummaa voi pitää varsin korkeana, koska korvauksissa on mukana myös pienempiä vahinkoja, jotka johtavat esimerkiksi vain tarkastuskäyntiin lääkärissä. Vähänkään vakavampi loukkaantuminen johtaa helposti useiden kymmenien tuhansien eurojen vakuutuskorvauksiin.
– Vakavimmat henkilövahingot johtavat helposti satojen tuhansien eurojen tai jopa yli miljoonan euron suuruisiin korvauksiin, kun onnettomuudesta seuraa nuoren ihmisen työkyvyttömyys. Juuri nämä kaikkein vakavimmat, jopa työkyvyttömyyteen ja vuosikymmenten maksettuihin korvauksiin, johtavat onnettomuudet ovat syy, miksi lakisääteinen liikennevakuutus on luotu.
Kelkkaonnettomuuksissa sattuneet henkilövahingot ja muille kuin onnettomuuden aiheuttajalle sattuneet aineelliset vahingot korvataan lakisääteisestä liikennevakuutuksesta.
Kokemattomuus kostautuu
Koskela ryhmittelee vahinkoja onnettomuustilastojen pohjalta erityisesti kokeneempien kelkkailijoiden onnettomuuksiin ja toisaalta kokemattomien kelkkailijoiden esimerkiksi kelkkasafareilla sattuviin onnettomuuksiin.
– Kelkkasafareilla onnettomuudet liittyvät yleensä kokemattomuuteen moottorikelkan hallintalaitteista. Kun pitäisi nostaa peukalo kaasulta, niin vahingossa pukataankin lisää kaasua. Samanlaisia tilanteita syntyy vasemmalle kaartuvissa mutkissa, jolloin oikealla kädellä käännetään ohjaustankoa ja samalla lisätään vahingossa kaasua, Koskela kertoo.
Koskelan mukaan näitä onnettomuuksia voitaisiin merkittävästi vähentää ottamalla käyttöön kelkat, joissa on mahdollisuus rajoittaa nopeutta ja kiihtyvyyttä.
– Muutamat matkailupalveluyritykset ovat jo ottaneet niin sanotun turvakaasun käyttöön, joissa on useampi ajo-ohjelma. Tämä voidaan toteuttaa turvakatkaisemisen avulla, Koskela kertoo.
Vauhdin kasvaessa yllättäen onnettomuuksissa on vakavia seurauksia, kun osutaan kovalla vauhdilla edellä ajavan kelkan perään tai ajetaan reitin varrella esimerkiksi puuta päin.
– Näissä rintakehän vammat ovat olleet valitettavan yleisiä. Rintakehä lyödään ohjaustankoon, jolloin kylkiluut voivat katketa ja voivat edelleen vaurioittaa sisäelimiä. Raajojen murtumiset ja niskavauriot ovat myös tavallisia. Vakavia henkilövahinkoja syntyy varsin pienilläkin nopeuksilla, Koskela toteaa.
Alkoholi monen onnettomuuden taustalla
Kokeneemmilla kelkkailijoilla onnettomuuksia aiheuttaa usein liian suuri tilannenopeus.
– Yksi hyvin tyypillinen vahinko jäällä kelkkaillessa on ahtojäähän tai tuulen kasaamiin lumivalleihin törmääminen. Hämärässä ajettaessa maastonmuotoja on vaikea hahmottaa ja seurauksena tulee äkkitilanteita, Koskela kertoo.
– Myös reittien ulkopuolella ajaminen aiheuttaa vahinkoja kivien ja kantojen yllättäessä lumen alta. Myös jyrkissä rinteissä ajaminen aiheuttaa onnettomuuksia.
Vakavia onnettomuuksia sattuu myös vuosittain heikoilla jäillä ajattaessa. Koskelan mukaan monien onnettomuuksien taustalta löytyy edelleen myös alkoholi selittävänä tekijänä.
– Onnettomuuksiltaan moottorikelkat ovat verrattavissa mönkijöihin ja moottoripyöriin, joissa ei ole auton suojaavaa kehikkoa ympärillä. Kovemmilla vauhdeilla ajettaessa, onnettomuustilanteissa tulee lähes poikkeuksetta henkilövahinkoja. Siksi oikea tilannenopeus on tärkein tekijä vahinkojen vähentämiseen. Suojavarusteet muun muassa kypärä ja rintapanssari ehkäisevät myös merkittävästi vakavien vammojen syntymistä. Myös alkoholin käyttö tulisi jättää muihin tilaisuuksiin, kuin moottorikelkkailuun, Koskela sanoo.
Näin vakuutat moottorikelkan
Moottorikelkka tulee aina olla rekisteröitynä liikennekäyttöön ja lakisääteisen liikennevakuutuksen on oltava voimassa kaikkialla. Myös omalla tilalla tai tiellä ajettaessa lakisääteisen vakuutuksen on oltava voimassa.
– Moottorikelkan vapaaehtoisen kaskovakuutuksen valinnassa vinkit ovat pitkälti samankaltaiset kuin autoissakin. Uudemmille kelkoille kannattaa ottaa laaja kasko, joka korvaa kolaroinnit ja vanhemmalle kelkalle sopii suppeampi kasko, joka muun muassa sisältää palo- ja varkausvakuutukseen. Kelkkatyyppi ja vakuutuksenottajan ikä vaikuttavat vakuutusten hintoihin, joten omaa kelkkaa valitessa on hyvä tutustua jo ennen ostopäätöstä myös vakuutusten hintoihin, vinkkaa Koskela.