Kuljetus ja Logistiikka

 

Suomalainen Vähälä Yhtiöt on mukana Mercedes-Benz Trucksin eurooppalaisissa Actros-asiakastesteissä, ja kokemukset autosta ovat jo tähän mennessä erittäin lupaavia.

Elias Salonen on yksi ensimmäisistä kuljettajista, joka testaa uutta Actrosia Suomen talvessa. Yhtiön testaama Actros on varusteltu alan huipputeknologialla; mukana ovat esimerkiksi Active Drive Assist -ajoavustin, joka mahdollistaa osittain automatisoidun ajamisen sekä MirrorCam-kamerajärjestelmä, joka korvaa normaalit pää- ja laajakulmapeilit. ”Näytöt ovat suoraan näkökentässäni. Mikään peili ei peitä näkyvyyttä etuviistoon. Kameran kuva kääntyy sisäkaarteessa mukana, ja näytön laajakulmakuvassa näen myös kaarteissa hyvin toisen perävaunun perän. Näen aina, mitä perävaunun ympärillä tapahtuu”, kuljettaja Elias Salonen (20) kiittää.

Vähälän testiautolla ajetaan päivittäin noin 900 kilometrin lenkki. Yritykselle tärkeä arvo on kuljetusten turvallisuus, ja siksi niihin hankitaan aina kuljettajan avustinjärjestelmät. Työssä ja matkojen aikataulutuksessa tukevat Actrosin älykäs vakionopeudensäädin ja vaihteistonohjausjärjestelmä PPC (Predictive Powertrain Control), ABA 5 -jarruavustin (Active Brake Assist 5) sekä Actrosin Multimedia Cockpit. ”Näen Multimedia Cockpitin näytöstä, mikä nopeusrajoitus liikenneympyrässä on voimassa ja miten kaukana olen vielä ympyrästä. Tämä on yksinkertaisesti coolia”, Salonen toteaa. Kaksi kolmasosaa Vähälän 65 vetoautosta on Mercedes-Benzejä, joille on solmittu myös huolenpitosopimukset Uptime-palveluineen. Lue koko juttu: https://roadstars.mercedes-benz.com/fi_FI/magazine/2019/roadstars-exclusive/elias-salonen-tests-the-new-actros-in-the-finnish-winter.html

Sideguard Assist -avustin ja MirrorCam: täydellistä ryhmätyötä

Uuden Mercedes-Benz Actrosin turvallisuus kevyimmälle liikenteelle on noussut kokonaan uudelle tasolle uusimman teknologian ansiosta. Auton tuntumassa liikkuvia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä suojaavat erityisesti Sideguard Assist -sivuvalvonta-avustin sekä MirrorCam-kamerajärjestelmä. Vuodesta 2016 lähtien saatavana ollut sivuvalvonta-avustin minimoi törmäysriskit varsinkin oikealla, apukuljettajan puolella, kun auto vaihtaa kaistaa tai kääntyy risteyksessä oikealle. Toistaiseksi järjestelmä on varoittanut kuljettajaa välkkyvällä ledivalolla ohjaamon A-pilarissa, mutta uusin versio hyödyntää MirrorCam-näyttöä ja varoittaa kuljettaa näytöllä vilkkuvalla varoituskolmiolla, mikäli auton sivulla havaitaan paikallaan pysyvä tai liikkuva kohde ennen auton siirtymistä sivuttaissuunnassa. Vastaavasti järjestelmä varoittaa kuljettajaa vasemmalle käännyttäessä, jos perävaunun takakulma uhkaa muita tielläliikkujia.

Sivuvalvonta-avustimen toiminta perustuu kahteen lyhyen kantaman tutka-anturiin, jotka on sijoitettu auton oikealle kyljelle taka-akselin eteen. Anturit valvovat autoa koko sen kyljen mitalta sekä kahden metrin matkana auton eteen ja taakse. Järjestelmä toimii sekä puoliperävaunullisissa autoissa että 18,75-metrisissä täysperävaunuyhdistelmissä. MirrorCam-näytöt on asennettu kiinteästi ohjaamon A-pilareihin; näin eliminoidaan vaaratilanteet, jotka johtuvat auton väärin suunnatuista peileistä. Lisäksi kuljettajaa tukee kameran laajakulmakuva käännöksissä ja peruutuksissa.


Veho kehittää huoltopalvelujaan panostamalla keskitettyyn asiakaspalvelukeskukseen

Tuija Orava on nimitetty 25.3. alkaen C3-asiakaspalvelukeskuksen asiakaspalvelupäälliköksi. Tuija tuo vahvaa osaamista ja näkemystä asiakaspalvelukeskuksen kehittämiseen ja johtamiseen.

Vehon C3-asiakaspalvelukeskusta kehitetään keskitetympään suuntaan. Keskus toimii huollon ajanvarauskeskuksena ja tarjoaa laadukasta asiakaspalvelua kaikkia kanavia hyödyntäen. Asiakaspalvelukeskus näkee korjaamon varaustilanteen ympäri Suomen ja pystyy tarjoamaan asiakkaalle parhaimman lopputuloksen, riippumatta asiakkaan maantieteellisestä sijainnista. Kaikki asiakaspalveluhenkilöt ovat alan ammattilaisia ja heillä on vahva kokemus kuorma- ja linja-autoista.

Digitaalisuus ja liitettävyyspalvelut lisääntyvät myös kuorma- ja linja-autoissa, mikä näkyy jo nyt asiakaspalvelukeskuksen arjessa. He näkevät esimerkiksi Mercedes-Benz Uptime -palvelun osalta asiakkaiden autojen tilan reaaliajassa ja voivat olla yhteydessä tarjoten huolto- tai korjausaikaa.

Kolme ympäristöpalkintoa Mercedes-Benzin ja Setran linja-autoille 

”Tämä saavutus vahvistaa sitoutumistamme ympäristöystävällisten linja-automallien kehittämiseen”, Daimler Busin myyntijohtaja Axel Stokinger kommentoi yhtiön linja-autojen saavuttamaa menestystä kansainvälisessä busplaner-ympäristökilpailussa. Daimlerin tuotteet asetettiin ehdolle kolmessa autoluokassa – ja jokainen ehdokas voitti oman sarjansa. Palkituiksi tulivat Mercedes-Benz eCitaro ja Citaro hybrid sekä kaksikerroksinen Setra TopClass S 531 DT. ”Setran täydellinen aerodynamiikka minimoi polttoaineenkulutuksen. Citaro taas osoittaa, kuinka kannattavaa on rakentaa kahdelle perustalle. Olemme kehittäneet määrätietoisesti täyssähköistä linja-automalliamme ja samaan aikaan kyenneet optimoimaan myös polttomoottorikäyttöisen Citaron kulutuslukemat”, Stokinger sanoo. Hybridiversion kulutus ja päästöt ovat noin 8,5 prosenttia pienemmät kuin dieselkäyttöisessä, jo hyvin taloudellisessa Citaro-kaupunkilinja-autossa.

 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi