Kuljetus ja Logistiikka

 

Kuolemaan johtaneet veneilyonnettomuudet vähenivät huomattavasti

Vilkkaasta veneilykesästä huolimatta kuolemaan johtaneet vesiliikenneonnettomuudet ovat vähentyneet huomattavasti tänä vuonna. Tammi-elokuussa veneillessä menehtyi 24 ihmistä, kymmenen vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Vesiliikenneonnettomuuksien ennakkotilaston mukaan vesiliikenteessä menehtyi tammi-elokuussa 24 ihmistä, mikä oli huomattavasti edellisvuosia vähemmän. Vuoden 2019 tammi-elokuussa vesiliikenteessä kuoli 34 ihmistä ja vuosina 2016-18 keskimäärin 32 ihmistä.

Mennyt kesä näkyy erilaisena myös veneiden ensirekisteröintitilastossa. Tämän vuoden huhti-syyskuussa rekisteröitiin 4274 vesikulkuneuvoa, mikä on 17 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

”Voi kyllä sanoa, että meillä on takanamme kaikkien aikojen veneilykesä ja näyttää, että veneitä on ollut liikenteessä huomattavan paljon vielä nyt syksylläkin. Merkittävää on myös, että ennakkotilastojen mukaan kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui huomattavasti edellisvuosia vähemmän. Toivottavasti tässä on takana pysyvämpi veneilyturvallisuuskulttuurin muutos”, sanoo tiiminvetäjä Suvi Toppari.

”Kesän alussa tuli voimaan myös uusi vesiliikennelaki, jonka tavoitteena on vastuullisemman veneilykulttuurin luominen ja veneilyturvallisuuden kohentaminen. Kampanjoimme kesän aikana myös pelastusliivien käyttämisen puolesta”, kertoo Toppari. 

Uusi vesiliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020. Laki kokoaa yhteen veneilijöitä koskevat vesiliikenteen säädökset ja antaa näin kaikille veneilijöille entistä selkeämmät pelisäännöt turvalliseen veneilyyn. Erityisesti veneen päällikön vastuullinen rooli korostuu uudessa laissa.

Veneilyonnettomuudet noudattivat perinteistä kaavaa − alkoholi syynä joka kolmannessa onnettomuudessa

Suurin osa onnettomuuksista sattui jälleen soutuveneen tai pienen moottoriveneen kaaduttua tai kallistuttua. Onnettomuuden inhimillisiä tekijöitä tarkasteltaessa joka toisessa onnettomuudessa syynä oli toimintavirhe ja joka kolmannessa alkoholi.

”Alkoholin osuus kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa on suuri. Veneilyturvallisuuden parantumisen näkökulmasta tämä on pelastusliivien käyttämisen lisäksi niitä asioita, johon meidän kaikkien on omalla toiminnallamme helppo vaikuttaa”, painottaa Toppari.

Onnettomuustilanteita ajatellen kannattaa myös huolehtia, että mukana on meri-VHF-radiopuhelin, jonka kantomatka on paljon pidempi kuin tukiaseman läheisyyden vaatiman matkapuhelimen.  Lisäksi meri-VHF-radiopuhelin on pakollinen laite kaikissa isommissa aluksissa. Mikäli hätähälytys ei tavoittaisi meripelastuskeskusta, voivat muut alukset välittää avunpyynnön meripelastusviranomaisille.

 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi