Mammuttirekka liikenteeseen – VR Transpoint tuo maanteille tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää kalustoa

VR Transpoint ottaa käyttöön uusien mittojen mahdollistamaa aiempaa tehokkaampaa ja siten ympäristöystävällisempää kalustoa Suomen maanteille. Uusi kalusto mahdollistaa kuormakoon kasvattamisen sekä liikennepäästöjen vähentämisen.
VR Transpointin uusi yhdistelmä on kokonaismassaltaan yksi suurimmista puoliperävaunuyhdistelmistä säännöllisessä liikenteessä Suomessa. Mammuttirekka aloitti liikennöinnin teräsyhtiö SSAB:n raaka-aine ja tuotekuljetuksissa Raahen ja Oulaisten välillä 11. maaliskuuta.
VR Transpointin ensimmäinen uusien mittojen mahdollistama
puoliperävaunuyhdistelmä aloitti säännöllisen liikennöinnin Raahen ja Oulaisten
välillä 11. maaliskuuta. Mammuttirekan kyydissä kulkee SSAB:n Raahen tehtaalta
teräskeloja SSAB:n Oulaisten putkitehtaalle ja Oulaisista valmiita putkia
takaisin SSAB:n Raahen satamaan. Kuljetuksiin on saatu lisää tehoa, sillä rekka
pystyy kuljettamaan kaksi teräskelaa aiemman yhden sijaan ja putkien kuljetus
ei vaadi enää pidemmän kaluston myötä perävaunun jatkamista tai lyhentämistä
reitin molemmissa päissä, kuten aiemmin. Kuljetus on järkevää hoitaa rekalla
välimatkan ollessa lyhyt. Rekka liikennöi kahden kaupungin väliä päivittäin, ja
käy tarvittaessa myös SSAB:n Pulkkilan putkitehtaalla.
Mammuttirekan paino kuormassa on 71 tonnia ja pituus 22 metriä. Valtioneuvoston
ajoneuvojen käytöstä tiellä -asetusmuutoksen myötä mammuttirekassa on voitu
järkevällä tavalla maksimoida asetuksen mahdollistama massamuutos. VR
Transpointin pikkujättiläisessä on viisiakselinen teli sekä puoliperävaunun
suurempi kokonaismassa.
”Tuomme ensimmäisten
joukossa maanteiden logistiikkakuljetuksiin uusien mittojen mahdollistamaa
kalustoa Suomen maanteille asiakkaitamme varten. Kuormakoon kasvu tuo tehoa
kuljetuksiin, ja pystymme kuljettamaan enemmän tavaraa pienemmällä
rekkamäärällä. Uuden teknisen kalustoratkaisun avulla parannamme kuljetus- ja
energiatehokkuutta, ja se tarkoittaa suoraan myös liikennepäästöjen
laskua”, VR Transpointin maantielogistiikan johtaja Tommi Välimäki kertoo.
Kalustoa on suunniteltu yhdessä SSAB:n kanssa ja yhteistyössä on luotu myös
sujuva toimintamalli teräskelojen ja putkien maantiekuljetuksiin Raahen ja
Oulaisten välillä.
”Molemmilla osapuolilla
oli halu kasvattaa kuljetusten kokoa, mutta kuitenkin liikennettä ja päästöjä
vähentämällä. Kun tavara kulkee vähemmällä ajoneuvomäärällä, on sillä
vaikutusta myös liikenneturvallisuuteen. Vaikka asetus olisi mahdollistanut
vielä suuremman rekan kokonaismassan, päädyimme turvallisuuden ja ajovakauden
takia pienempään massamäärään, mikä taas sujuvoittaa tieliikennettä muun muassa
helpottaen ajoneuvon käännöksiä”, Tommi taustoittaa.
VR Transpointin ja SSAB:n laaja yhteistyö sisältää raaka-aine- ja tuotekuljetuksia
rautateillä sekä vaihtotöitä tehdasalueilla ja ratapihoilla. Myös
maantielogistiikassa yhteistyö on merkittävää. VR Transpoint kuljettaa SSAB:n
teräskeloja ja -levyjä, putkitehtaiden tuotteita sekä rautapellettiä.
”Olemme kehittäneet VR
Transpointin kanssa kelojen, rainojen ja putkien kuljetuksiin konseptin, jolla
parannetaan kustannustehokkuutta ja samalla tuetaan kestävää kehitystä. Uuden
konseptin myötä mammuttirekkaa käyttämällä voimme vähentää kuljetusten
lukumäärää, tyhjänä ajettuja kilometrejä sekä päästöjen määrää”,
kertoo toimitusketjun hallinnasta vastaava johtaja Tarja Kemppi SSAB
Europe –divisioonasta.
VR Transpointin mammuttirekka:
- Asetusmuutoksen myötä mahdollistama korkeamman kokonaismassan ja kantavuuden puoliperävaunuyhdistelmä
- Pituus: 22 metriä
- Kokonaismassa: 71 tonnia (aiemmin max. 52 tonnia)
- Kuormakantavuus: 48 tonnia (aiemmin 32 tonnia)
- Liikennöintiväli: Raahe–Oulainen–Raahe