Kuljetus ja Logistiikka

 

Ford esitteli Iso-Britannian Duntonissa 20.7.2020 pidetyssä tilaisuudessa nopeasti kasvavan Active-malliston tuoreimmat tulokkaat: uuden Tourneo Connect Active ‑tila-auton ja Transit Connect Active* ‑pakettiauton. Toimitukset alkavat tämän vuoden lopussa.

*Connect Active -mallit eivät toistaiseksi ole saatavilla Suomessa

Jykevän, katumaasturimaisen ulkoasunsa, lisävarusteena saatavan pitoa parantavan mekaanisen tasauspyörästön lukon sekä korkeamman maavaransa ansiosta uudet Active-mallit tarjoavat seikkailunhaluisille monipuolisen ja suorituskykyisen vaihtoehdon, joka ei jätä pulaan epätasaisellakaan tiellä.

Haastavampiin maasto- ja keliolosuhteisiin suunniteltujen parannusten lisäksi uusissa Active-malleissa on edelleen niille tunnusomaiset viimeistellyt sisätilat sekä edistyneet kuljettajaa avustavat järjestelmät ja käyttömukavuutta lisäävät teknologiat. Malleissa on kuitenkin säilytetty Connect-malliston käytännöllisyys ja monipuolisuus.

Viisi- tai seitsenpaikkaisen tyylikkään Tourneo Connect Activen matkustamo tarjoaa runsaasti tilaa ja käyttömukavuutta sekä matkustajille että matkatavaroille. Tavarat useamman päivän matkoille mahtuvat vaivatta mukaan. Transit Connect Active sopii yritys- ja vapaa-ajan käyttöön asiakkaille, jotka haluavat tyylikkäästi muotoillun ja erottuvan pakettiauton. Se sopii hyvin myös vapaa-ajan käyttöön ja viikonloppumatkailuun.

”Active-mallistomme sopii täydellisesti kuljettajille, jotka haluavat ajaa omia polkujaan kaukana pääteistä ja samalla näyttää hyvältä”, toteaa Ford of Europen hyötyajoneuvoista vastaava johtaja Hans Schep (general manager, Commercial Vehicles). ”Uudet monikäyttöiset ja suorituskykyiset Tourneo ja Transit Connect Active ‑mallit sopivat täydellisesti yritys- ja vapaa-ajankäyttöön seikkailunhaluisille.”

Tourneo Connect Active ja Transit Connect Active tulevat Fordin mallistoon viime kuussa julkaistujen suuremman kahdeksanpaikkaisen Tourneo Custom Active ‑pikkubussin ja Transit Custom Active ‑pakettiauton rinnalle. Myös niiden ulkonäkö on katumaasturimainen, sisätilat muunneltavat ja mekaanisen tasauspyörästön lukon saa lisävarusteena. Fordin Euroopan-mallisto sisältää Active-mallit myös suosituista Focus- ja Fiesta-henkilöautoista.

Voimansiirron parannukset edistävät suorituskykyä

Sekä Tourneo Connect Activeen että Transit Connect Activeen voi valita lisävarusteeksi mekaanisen tasauspyörästön lukon, joka on kehitetty yhteistyössä voimansiirtotekniikkaan erikoistuneen Quaifen kanssa tarjoamaan mahdollisimman hyvän pidon.

Kun pitoa on vähän, mekaaninen tasauspyörästön lukko siirtää vääntöä automaattisesti pitävimmälle pyörälle. Näin kuljettaja pystyy helpommin hallitsemaan ajoa märillä, liukkailla ja haastavilla alustoilla – esimerkiksi päällystämättömillä teillä, soralla, leirintäalueen ruoholla, lumella ja jäällä.

Fordin suunnittelijat ovat kehittäneet myös luistonestojärjestelmää toimimaan tehokkaammin yhteen mekaanisen tasauspyörästön lukon kanssa. Haastavissa ajo-olosuhteissa suorituskyky on mahdollisimman hyvä ja ajettavuus vakaa.

Vastaavanlaista edistynyttä tasauspyörästötekniikkaa on aikaisemmin käytetty tehostamaan pito- ja ajettavuusominaisuuksia Ford Performance ‑malleissa, joita ovat muun muassa Focus RS, Fiesta ST ja Focus ST. Tekniikka ei vaikuta CO2-päästöihin eikä polttoaineen kulutukseen.

Tourneo Connect Activen ja Transit Connect Activen korkeampi maavara, 24 mm edessä ja 9 mm takana, helpottaa ajoa kuoppaisilla ja päällystämättömillä alustoilla. Auton korkeus mahdollistaa korotetun ajoasennon ja paremman näkyvyyden tielle niin kaupunkiajossa, maantiellä kuin haastavilla tieosuuksillakin.

Jämerä ja erottuva muotoilu

Uudessa Tourneo Connect Activessa ja Transit Connect Activessa on vakiovarusteena kattokiskot, joihin voi kiinnittää suurikokoisia varusteita – vaikkapa polkupyörän kuljetustelineen, kanootin tai työkaluja. Etu- ja takapohjapanssari antaa autolle lisää jykevyyttä.

Active-malliston erottuvissa 17” kevytmetallivanteissa kirkkaan metallin ja tummien yksityiskohtien muodostamat vastakohdat korostavat Active-malliston rohkeaa ulkonäköä. Active-mallien tunnusomainen etusäleikkö lisää mallien erottuvuutta.

Käytännöllisyyttä korostavat korin sivuilla olevat lisäsuojalistat, peilikotelot, pyöränkaaret sekä takapuskuri, jotka osaltaan estävät maalipinnan naarmuuntumista poluilla ajettaessa tai varusteita pakattaessa. 

Active-malliston tunnusomaisen ja erottuvan ulkonäön täydentävät etulokasuojiin saatavat täysleveät Active-tarrat ja niitä täydentävät Active-merkit, sekä kaksi uutta näyttävää korin väriä: Sedona Orange ja Solar Silver.

Entistä enemmän mukavuutta ja muunneltavammat sisätilat

Active-malliston käyttömukavuutta ja käytännöllisyyttä korostavat sisätiloihin tehdyt parannukset, esimerkiksi vain tässä mallistossa käytettävät istuinverhoilumateriaalit, siniset kontrastitikkaukset sekä Active-logot.

Metallisissa kynnyslevyissä molempien etuovien helmoissa on Active-logo ja kynnyslevyt estävät kenkiä ja varusteita naarmuttamasta maalipintaa autoon astuttaessa ja siitä poistuttaessa.

Tourneo Connect Activen tilavat ja monipuoliset sisätilat on suunniteltu helposti muunneltaviksi matkustajia ja varusteita varten. Viisipaikkaisen Tourneo Connect Activen toisen penkkirivin istuimet voi kääntää alas suhteessa 60/40, jolloin varusteet on helppo lastata tasaiseen tilaan ja tavaratila on mahdollisimman suuri. Pitemmässä, 7-paikkaisessa Grand Tourneo Connect Activessa kolmannen penkkirivin kaksi istuinta voi puolestaan taittaa alas, kun niitä ei käytetä.

Active-malliston uudistetut ominaisuudet eivät vaikuta Transit Connectin tavaratilan kokoon. Tavaratilan koko on edelleen valitusta akselivälistä riippuen joko 2,9 m³ tai 3,6 m³ ja kantavuus on 982 kg.

Edistykselliset kuljettajaa avustavat järjestelmät ja voimansiirto

Täysin uusien Tourneo Connect Active- ja Transit Connect Active ‑mallien voimanlähde on Fordin 1.5‑litrainen EcoBlue-dieselmoottori, jossa on edistyksellinen polttoaineensuihkutus, turboahdin ja matalat päästöt takaava teknologia sekä matalakitkateknologia. Nämä mahdollistavat moottorin hyvän reagoivuuden ja pienentävät polttoaineen kulutusta.1

Moottorista on saatavilla 100- ja 120-hevosvoimainen versio ja vaihteistona on joko pehmeästi vaihtava 8-vaihteinen automaatti tai 6-vaihteinen manuaalivaihteisto. Mekaaninen tasauspyörästön lukko on saatavana sekä Tourneo Connect Active- että Transit Connect Active ‑malleihin valinnaisena 120 hv M6 -voimansiirron kanssa.

Active-sarjan malleissa on hyödynnetty samoja Fordin edistyksellisiä turvallisuusjärjestelmiä ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuin muussakin Connect-mallistossa. Järjestelmät on suunniteltu säästämään kuljettajan voimia, välttämään onnettomuuksia sekä minimoimaan onnettomuuden vaikutukset sen sattuessa.

Ominaisuuksia ovat muun muassa älykäs nopeudenrajoitin2, joka voi auttaa kuljettajaa välttämään ylinopeussakot asettamalla suurimman sallitun ajonopeuden, Pre-Collision Assist ‑törmäyksenestoavustin2 ennakoivalla jarrutuksella, sivutuulenvakautus2 ja aktiivinen pysäköintiavustin2 rinnakkais- ja taskupysäköintiä varten.

Viime vuonna Tourneo- ja Transit-malliperhe oli avainasemassa, kun Ford oli Euroopan suosituin hyötyajoneuvomerkki viidentenä vuotena peräkkäin.


# # #

1Viralliset polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä koskevat lukemat ilmoitetaan lähempänä myyntipäivää.

Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde määritellään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Yhdenmukaistetun kevyiden hyötyajoneuvojen kansainvälisen testimenetelmän (WLTP) mukaisesti tyyppihyväksytylle kevyelle ajoneuvolle ilmoitetaan polttoaineen/energiankulutustiedot sekä CO2-päästötiedot uuden eurooppalaisen ajosyklin (NEDC) ja WLTP:n mukaisesti. WLTP korvaa NEDC:n kokonaan vuoden 2020 loppuun mennessä. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot muunnetaan NEDC-menetelmää vastaaviksi. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska eräitä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.

2Kuljettajaa avustavat ominaisuudet ovat täydentäviä toimintoja, eivätkä ne korvaa kuljettajan huomiota, päätöksentekoa ja tarvetta hallita ajoneuvoa.

 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi