Kuljetus ja Logistiikka

 

Uusien autojen markkina on toipumassa koronan aiheuttamasta romahduksesta

Heinäkuussa ensirekisteröitiin 9 101 henkilöautoa, joka on 1,3 prosenttia viime vuoden heinäkuuta pienempi lukema. Koronatilanteesta aiheutunut ensirekisteröintien määrän lasku on alkanut kesällä vähitellen taittua, vaikka uusien autojen tilausten määrä romahtikin huhti-toukokuussa yli 50 prosenttia pitkän aikavälin keskiarvoa alemmas. Uusia henkilöautoja on kuluvan vuoden aikana rekisteröity 56 488, joka on 18,7 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Käytettyjen henkilöautojen kauppaa käytiin 6,0 prosenttia viime vuoden heinäkuuta vilkkaammin. Käytettyjen autojen kauppa kääntyi kasvuun jo kesäkuussa koronan tuoman notkahduksen jälkeen.

Myös hyötyajoneuvoilla koronatilanteen aiheuttama kysynnän nopea lasku alkaa vähitellen taittua. Uusia pakettiautoja rekisteröitiin heinäkuussa 754, mikä on 17,1 prosenttia viime vuoden heinäkuuta vähemmän. Vielä kesäkuussa eroa viime vuoteen oli noin 35 prosenttia. Tänä vuonna on ensirekisteröity 7 020 pakettiautoa, mikä on 20,9 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin heinäkuussa 194, joka on 8,4 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Kuorma-autojen kysyntä on koronatilanteen takia vähentynyt viime kuukausina selvästi. Heinäkuun suurehko kasvu johtuu viime vuoden kesäkuussa voimaan astuneesta etäluettavia ajopiirtureita koskevasta vaatimuksesta, jonka takia kuorma-autoja rekisteröitiin kesäkuussa 2019 huomattavasti normaalia enemmän ja vastaavasti heinä-elokuussa 2019 poikkeuksellisen vähän. Alkuvuoden aikana on ensirekisteröity 1 965 kuorma-autoa, joka on 24,2 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Yli 16 tonnin kuorma-autoja on alkuvuonna rekisteröity 1 364, mikä on 29,1 prosenttia viime vuoden tammi-heinäkuuta vähemmän. Keskikokoisia 6–16 tonnin kuorma-autoja alkuvuonna ensirekisteröity 134, joka on 22,5 prosenttia viime vuotta vähemmän. Alle 6 tonnin kuorma-autoja on ensirekisteröity 467, joka on 5,8 prosenttia viime vuotta vähemmän.

Linja-autoja on heinäkuun loppuun mennessä ensirekisteröity yhteensä 140. Määrä on 46,8 prosenttia pienempi kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Sähkö- ja hybridiautojen osuus kasvanut jo yli kolmannekseen rekisteröinneistä

Sähköautojen sekä erilaisten hybridiautojen suosio on viime vuosina kasvanut nopeasti. Ladattavien hybridien osuus lähti selvään kasvuun syystalvella 2019, ja ladattavien autojen saatavuus parantui huomattavasti viime vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Koronakriisi käänsi kuitenkin ladattavien autojen osuuden laskuun huhtikuussa. Ladattavien hybridien osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä kasvoi vuoden alkupuoliskolla 12,3 prosenttiin, kun niiden osuus oli viime vuonna 5,2 prosenttia. Myös täyssähköautojen osuus kasvanut tänä vuonna hieman viime vuotta nopeammin – viime vuonna täyssähköautojen osuus rekisteröinneistä oli 1,7 prosenttia ja alkuvuoden aikana osuus on kasvanut 3,2 prosenttiin.

Myös ilman ulkoista latausta toimivien täyshybridien ja kevythybridien osuus on viime vuosina kasvanut selvästi. Vuonna 2019 niiden osuus ensirekisteröinneistä oli 13,6 prosenttia ja vuoden 2020 ensimmäisen puolikkaan aikana jo 17,3 prosenttia. Täyshybridi voi liikkua pelkän sähkömoottorin voimin, kevythybridin sähkömoottori sen sijaan vain avustaa polttomoottoria eikä kykene liikuttamaan autoa yksinään. Täys- ja kevythybridit tuottavat kaiken tarvitsemansa energian polttoaineista ja ottavat talteen muun muassa jarrutusenergiaa. Ne käyttävät sähköä energian varastoinnin muotona, mutta niitä ei voi ladata ulkoisesta lähteestä. Ne ovat energiataloudellisia erityisesti kaupunkioloissa, jossa tulee paljon hidastuksia ja kiihdytyksiä. Maantieajossakin hybriditekniikasta on hyötyä, mutta vähemmän kuin kaupunkiajossa, sillä täys- ja kevythybridien akustot ovat kapasiteetiltaan melko pieniä.

Ladattavat hybridit sen sijaan luokitellaan sähköautoiksi, sillä niitä voi käyttää myös ilman polttomoottoria yksinomaan ajovoima-akkuun ladatulla energialla ja akustoa voidaan ladata ulkoisesti.

Yhteensä jo noin kolmannes vuonna 2020 ensirekisteröidyistä henkilö autoista on sähkö- tai hybridiajoneuvoja. Kesäkuun 2020 lopussa liikennekäytössä oli yhteensä jo yli 40 000 ladattavaa henkilöautoa. Määrä on kasvanut hieman yli 10 000:lla alkuvuoden aikana. Ladattavat hybridit ovat yleistyneet erityisesti kookkaammissa henkilöautosegmenteissä. Täys- ja kevythybridejä on tarjolla lähes kaikissa kokoluokissa”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Tammi-kesäkuussa rekisteröidyistä henkilöautoista noin 16 prosenttia oli dieselkäyttöisiä. Viime vuosina vähenemässä ollut dieselautojen osuus näyttää tasaantuvan noin 15 prosentin osuuteen – dieselin osuus on ollut suhteellisen vakaa vuoden 2019 kesästä lähtien. Dieselautoja on nykyisin tarjolla lähinnä suurempien autojen kokoluokissa.

”Diesel pitää edelleen pintansa suuren kokoluokan henkilöautoissa, sillä se on taloudellinen vaihtoehto paljon maantieajoa ajavilla ja raskaita kuormia vetävillä autoilla. Alkuvuonna rekisteröidyistä D-segmentin autoista lähes 30 prosenttia ja kalliimman hintaluokan E-segmentin autoista lähes puolet oli dieselkäyttöisiä. Myös suuremmissa katumaastureissa dieselin osuus on noin kolmanneksen luokkaa”, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi