Kuljetus ja Logistiikka

 

HVO100 on uusiutuva ja fossiilivapaa diesel, joka voi vähentää autojen hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttia. BMW hyväksyy nyt uusiutuvan dieselin kaikkiin maaliskuusta 2020 lähtien valmistettuihin dieselautoihinsa.

BMW Group on jo pitkään pyrkinyt vähentämään autoteollisuuden hiilidioksidipäästöjä muun muassa parantamalla polttomoottoriensa tehokkuutta ja kehittämällä uusia voimansiirtojärjestelmiä, kuten täyssähköautoja ja pistokehybridimalleja. Tulevaisuudessa tarjolla on myös polttokennoautoja.

Myös polttoaineteollisuus on ottanut edistysaskelia, ja BMW on pyrkinyt varmistamaan autojensa yhteensopivuuden uusien ympäristöystävällisten vaihtoehtojen kanssa. Yksi vaihtoehdoista on uusiutuvista raaka-aineista valmistettava HVO100-polttoaine, jonka käyttö on nyt sallittua BMW:n uusimmissa dieselautoissa. Polttoaine valmistetaan muun muassa vetykäsitellystä kasviöljystä, josta myös sen nimi tulee (hydrogenated vegetable oil).

– Suomen markkinoilla tämä tarkoittaa sitä, että kaikkiin maaliskuusta 2020 lähtien valmistettuihin BMW:n dieselautoihin voi nyt tankata HVO100-dieseliä ja näin vähentää kasvihuonepäästöjä, kertoo BMW Suomen tuotepäällikkö Eino Rissanen.

HVO100 on sataprosenttisesti uusiutuva ja fossiilivapaa diesel, joten sen avulla voidaan vähentää hiilidioksidipäästöjä merkittävästi tavalliseen dieseliin verrattuna. Polttoaine on kemiallinen kopio tavallisesta dieselistä, mutta sen energiatiheys on hieman alhaisempi. HVO sisältyy parafiinisen dieselin standardiin (EN15940).

 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi