Kuljetus ja Logistiikka

 

Voi paljasti uuden sukupolven skuutin, joka on entistä turvallisempi ja ympäristöystävällisempi

Ruotsalainen mikromobiiliyritys Voi tuo kaduille uuden Voiager 4 -skuutin, jossa on mukana muun muassa suuntavilkku, entistä tarkemmat jäljittimet ja tekoälyä hyödyntävät huolto- ja melusensorit. Samanaikaisesti Voi julkistaa 10-kohdan turvallisuussitoumuksen, jolla yhtiö haluaa lisätä skuuttien käyttökoulutusta ja ehkäistä päihtyneenä ajoa.

Voi kutsuu uutta Voiager 4 -malliaan kaikkien aikojen turvallisemmaksi sähköpotkulaudaksi. Yhtiö vauhdittaa turvallisuuden edistämistä uudella turvallisuuslupauksella, jota sovelletaan kaikissa 11 toimintamaassa.

Voiager 4:ssä turvallisuutta lisää muun muassa suuntavilkku. Mallissa on myös Voin kehittämää uutta GPS-tekniikkaa, jonka avulla skoottereiden matkaa voidaan seurata jopa yhden metrin tarkkuudella haastavissa kaupunkiympäristöissä. Mallissa hyödynnetään myös tekoälyä huollon ja ylläpidon ennakoimiseksi. Sen ansiosta Voi pystyy pitämään entistä paremmin kalustoa kaduilla ja takaamaan paremman ja turvallisemman ajokokemuksen.

Voiager 4:ssä uutta ovat lisäksi anturit, jotka tunnistavat lähellä olevia pysäköintitelineitä. Niiden avulla käyttäjät voivat helposti pysäköidä skootterit telineisiin ja minimoida pysäköinnistä aiheutuvia häiriöitä. Uusi NFC-lukija mahdollistaa skuutin avaamisen jatkossa esimerkiksi puhelin- tai joukkoliikennekortilla, jolloin skuutin voi ottaa käyttöön myös ilman puhelinta.

Ainutlaatuinen ominaisuus uudessa mallissa on ympäristösensori, jonka avulla Voi seuraa kaupunkien melutasoa. Pitkäaikaisella melualtistuksella on merkittäviä terveysvaikutuksia, kuten krooninen stressi, krooninen unihäiriö ja kasvava sydänsairauksien riski. Lisäksi jotkut malleista varustetaan ilmanlaatua seuraavilla hiukkasantureilla. Uusien mittareiden ansiosta Voi voi jakaa kaupungin viranomaisten kanssa tietoa paitsi skuuttien käytöstä myös kaupungin ilmanlaadusta ja melutasosta.

”Voilla turvallisuus on kaiken toimintamme perusta ja etsimme jatkuvasti uusia tapoja parantaa sähköpotkulautakokemusta. Voiager 4:n kanssa siirrymme turvallisuudessa ja ympäristön huomioimisessa seuraavalle tasolle. Yksi huolenaiheista on ollut, kuinka skuuteilla voidaan ilmoittaa kääntymisestä ja tämä on nyt tehty erittäin helpoksi uusilla vilkuilla”, Voi Technologyn toimitusjohtaja Fredrik Hjelm sanoo.

Voi oli ensimmäinen toimija Suomessa, joka toi sähköpotkulautojen pysäköintitelineet. Niitä on nyt pääkaupunkiseudulla jo kuusi kappaletta: kaksi Pasilansillan läheisyydessä, yksi Firdonkadulla, kaksi Veturitiellä ja yksi kaupungin pääkirjasto Oodin edustalla. Voi kannustaa suomalaisia halukkaita toimijoita olemaan rohkeasti yhteydessä VOIhin pysäköintitelineiden tiimoilta.

Voi laajenee Isoon-Britanniaan

Voi on paraikaa laajentumassa myös Ison-Britannian markkinoille ja yhtiö voitti ainoana toimijana 12 kuukauden pilottijakson muun maussa Cambridgen kaupungissa.

”Olemme lanseeraamassa toimintaa 12 Ison-Britannian kaupungissa ja haluamme vahvasti nostaa esiin turvallisuutta kaikkien tienkäyttäjien kannalta. Tavoitteenamme on tehdä Voista markkinoiden turvallisin, kestävin ja saatavuudeltaan paras toimija. Aiomme toimia tiiviissä yhteistyössä kaupunkien, liikenneviranomaisten, erilaisten haavoittuvassa asemissa olevien ryhmien ja käyttäjien kanssa”, Hjelm toteaa.

Voi juhlistaa tänä vuonna maailman ensimmäistä sähköpotkulautaliikennekoulua, joka täyttää jo vuoden. Yhtiö on päivittänyt sähköistä koulua uudella koronamoduulilla ja lisäksi liikennekoulu on jatkossa saatavilla englannin lisäksi seitsemällä muulla kielellä. Se on lisäksi mukautettu paikallisiin liikennelakeihin. Tähän mennessä lähes puoli miljoonaa käyttäjää on suorittanut #RideLikeVoila-liikennekoulun.

Voi on nopeimmin kasvava eurooppalainen mikromobiliteetin startup-yritys, joka tarjoaa sähköpotkulautoja ja sähköpyöriä viidelle miljoonalle rekisteröidylle käyttäjälle. Voilla on tähän mennessä tehty 25 miljoonaa ajoa.

 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi