Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

BMW:ltä täysin uudet sähköautomallit i4 M50 ja i4 eDrive40

BMW i4 sähköistää keskikokoisten premium-autojen luokan. Täysin uusissa BMW i4 M50- ja BMW i4 eDrive40 -sähköautoissa dynaamiset ominaisuudet ja mukavuus ovat täysin tasapainossa ja tuottavat silkkaa ajamisen iloa.

BMW i4, neliovinen Gran Coupé on urheilullinen, tilava ja vastuullinen auto, joka yhdistää coupén eleganssin neliovisten mallien käytännöllisyyteen ja toiminnallisuuteen. Uutuusmalli on luokassaan vertaansa vailla ajettavuudeltaan, ajodynamiikaltaan ja mukavuudeltaan pitkillä matkoilla.

BMW i4 M50 -mallin teho on 400 kW/544 hv, ja se kuluttaa 24–19 kW/100 km. BMW i4 eDrive40 -mallin teho on 250kW/340 hv, ja se kuluttaa 20–16 kW/100 km. BMW i4 M50 -mallin toimintamatka (WLTP) on 510 kilometriä ja i4 eDrive40 -mallin toimintamatka (WLTP) 590 kilometriä.

BMW i4:n sähkömoottoreissa on elastiset laakerit akselin ja rungon välissä. Erittäin matalan akun korkeus on vain 110 millimetriä, ja se on matalalla auton pohjassa. Auton painopiste on 53 millimetriä matalammalla kuin 3-sarjan malleissa. Tasaisen painojakauman, vääntöjäykän ja kevyen rungon, optimoidun aerodynamiikan (ilmanvastuskerroin 0,24) sekä pitkän akselivälin ja leveyden ansiosta auto on sporttinen ja nautinnollinen ajettava myös pitkillä matkoilla.

BMW:n pitkä kokemus urheiluautoissa näkyy mallien ajettavuudessa. Ripeän kiihtyvyyden lisäksi i4 on vaivattomasti ja tarkasti hallittavissa myös haastavissa ajo-olosuhteissa. Auton luistonesto optimoi pitoa ja suuntavakautta kaikilla teillä ja kaikissa olosuhteissa. Näin BMW i4 M50 on etenee tasapainoisesti kiihdytyksissä ja myös voimakkaassa sivuttaiskiihtyydessä.

BMW i4 M50 -mallin Sport Boost -toiminto ottaa käyttöön maksimitehon ja maksimiväännön (795NM) samanaikaisesti. Malli kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa. Takavetoinen BMW i4 eDrive40 taas kiihtyy nollasta sataan 5,7 sekunnissa, ja sen maksimivääntö on 430 Nm.

Ajokokemusta säestää mallikohtaiseksi räätälöity äänimaailma, joka reagoi kaasupolkimen painamiseen. Lisävarusteena on IconicSounds Electric, jonka äänimaailma on luotu yhteistyössä säveltäjä Hans Zimmerin kanssa.

Auton adaptiivinen rekuperaatio kerää energiaa ennakoivasti akkuun. Auto tulkitsee karttatiedoista, haluaako kuljettaja antaa auton rullata vapaasti vai alkaako se keräämään energiaa akkuun esimerkiksi risteystä lähestyttäessä. Kuljettaja voi myös ohittaa toiminnon ja päättää, kuinka voimakkaasti auto kerää jarrutusenergiaa akkuihin. Auton Efficiency Trainer -toiminto opastaa muuttamaan ajamistapaa entistä taloudellisemmaksi. Auton akkujen energiatiheys on kasvanut noin 20 prosenttia i3-mallista. Akun bruttokapasiteetti on 83,9 kWh.

BMW i4:ssä käytetään uutta iDrive-käyttöjärjestelmää. Se on suunniteltu käytettäväksi puheohjauksella ja BMW Curved Display -kosketusnäytöllä, joka yhdistää 12,3 tuuman infonäytön ja 14,9 tuuman ohjausnäytön yhdeksi kokonaisuudeksi. Autoon on tarjolla vakiovarusteena tai valinnaisena varusteena 40 avustintoimintoa, kuten mukautuva vakionopeudensäädin, vaaratilannevaroitin sekä ohjaus- ja kaista-avustin.

Uuden i4 eDrive40 -mallin autoverollinen alkaen-hinta on 60 540 euroa ja i4 M50 -mallin 69 397 euroa.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi