Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Mittavat energiahankkeet työllistävät raahen satamaa

Raahen ja Pyhäjoen seutu muodostavat yhden Suomen merkittävimmistä energiainvestointien keskittymistä. Maatuulivoimalaprojektien ohella myös merituulivoima eli offshoretuulivoima tekee alueelle tuloaan. Maanahkiaisen alueen merituulivoimalat on jo kaavoitettu, mutta rakennuspäätöstä odotellaan vielä. Läheisen Ulkonahkiaisen merituulivoimaloihin liittyvä esiselvitys on puolestaan käynnistynyt.

Uusi ennätys

Fennovoiman Pyhäjoen Hankikiven varsinaisen ydinvoimalan rakentamisen arvioidaan alkavan parin kolmen vuoden sisällä. Hanhikiveen rakennetaan oma satama, mutta suurimmat projektilastit on mahdollista purkaa ja välivarastoida Raahen satamaan. Valtakunnalliset energiahankkeet ovat näkyneet jo vuosia Raahen sataman liikennemäärissä. Projektikuljetukset ovat muuttuneet kausiluonteisista ympärivuotisiksi.

− Meille on operaattori Hooli Stevedoring Oy:n kanssa kertynyt vankka kokemus suurten kappaleiden käsittelyssä, Raahen Satama Oy:n toimitusjohtaja Pauli Sarpola sanoo.

Etenkin projektikuljetukset ovat lähivuosina kipuamassa aivan uusille lukemille.

− Projektikuljetuksissa olemme yltämässä tänä vuonna uuteen ennätykseen. Satamamme kautta kulkee maakuntiin noin 3 200 erikoiskuljetusta, joista valtaosa liittyy energiahankkeisiin.

− Lähivuosina tahti vain kiihtyy, Sarpola ennakoi.

Satamainfra kovilla

Raskaiden lastien ja pitkien kappaleiden käsittely vaatii satamainfralta sekä kalustolta kestävyyttä ja oikeaa mitoitusta. Satamayhtiö on tehnyt yhteistyössä operaattorin ja muiden sataman toimijoiden kanssa kehitystyötä. Nyt tehtävillä investoinneilla lisätään nostokapasiteettia, laajennetaan varastoalueita sekä tie- ja risteysalueita.

− Olemme laajentaneet Lapaluodon satamanosaa. Ensi kevääseen mennessä voimme tarjota raskaille projektilasteille kenttävarastoa yhteensä 28 hehtaaria.

− Vuonna 2023 satamassa käyttöönotettavat uudet tehokkaat mobiilinosturit tulevat palvelemaan seuraavan sukupolven tuulivoimaloiden käsittelyjä.

Yhden nosturin kapasiteetti riittää 200 tonnia painavan kappaleen nostamiseen. Vetomestareiden käyttöä puolestaan lisätään uusilla siirtolavoilla, jonka jälkeen operaattorimme hoitaa kaikki siirrot sataman sisällä ilman ulkopuolisen toimijan apua.

− Siirtolavat on jo tilattu ja ne saadaan kesän aikana käyttöön.

Isompaa ja isompaa

Koska tuulivoimaloiden koko on jatkuvasti kasvanut, myös satamassa käsiteltävien ja sieltä ulos kuljetettavien voimaloiden lavat ja rungot ovat pidentyneet.

− Tämä edellyttää meiltä lähiaikoina uusia tie- ja risteysaluejärjestelyjä.

Ruuhkien välttämiseksi ja kierron nopeuttamiseksi satamaan tehdään myös uusi 200 metrin laituri.

− Lupa laiturille on jo taskussa, mutta rakennustyöt päästään aloittamaan noin vuoden päästä.

Tänä vuonna on toteutettu väylän huoltoruoppaus.

SSAB ykkönen

Vaikka energia-alan toimijat ovat Raahen satamalle tärkeitä, sen suurin yksittäinen asiakas on edelleen teräsyhtiö SSAB Europe. Kansainvälisellä teräsjätillä on käynnissä HYBRIT- projekti, joka tähtää uuteen vallankumoukselliseen teräksen valmistusteknologiaan. Rautamalmipohjaisessa teräksenvalmistuksessa perinteisesti käytetty koksi on tarkoitus korvata fossiilivapaalla sähköllä ja vedyllä. SSAB:n tavoitteena on tuoda fossiilivapaa teräs markkinoille maailman ensimmäisenä teräsyhtiönä jo vuonna 2026.

− SSAB:n projekti sivuaa myös meitä. Olemme käyneet alustavia keskusteluja osapuolten välillä, missä roolissa ja miten satamamme on mukana tässä. Mitään konkreettisia päätöksiä ei vielä ole kuitenkaan tehty.

Sarpola pitää mahdollisena, että vetyä alettaisiin tuottaa myös Raahessa.

− Tämä on yksi skenaario. Olemme avoimin mielin mukana tarjoamassa osaamistamme ja palvelujamme myös uusille asiakkaille.

Ympäristöasiat vaativat jatkuvasti muutoksia satamilta. Raahen satamayhtiö liittyi keväällä mukaan Fintrafficin Liikenteen ekosysteemi -uudistamishankkeeseen.

− Tavoitteenamme on olla moderni ja päästötön satama tulevaisuudessa, Sarpola summaa.

Artikkeli on julkaistu Kuljetus & Logistiikka -lehden numerossa 3/2021

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi