Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Nissan Qashqaille etulyöntiasema kevytmetallista

Täysin uusi Qashqai on Nissanin ensimmäinen Euroopassa valmistettu malli, jonka osissa on hyödynnetty merkittävää määrää kevyitä alumiinipaneeleita. Konepelti, ovet sekä etulokasuojat on prässätty alumiiniseoksesta, mikä tekee täysin uuden Qashqain korista jopa 60 kg edeltäjäänsä kevyemmän.

Tämä parantaa huomattavasti täysin uuden Qashqain polttoainetehokkuutta ja mahdollistaa merkittävän määrän uuden teknologian lisäämistä, painon kuitenkaan kasvamatta.

52 miljoonan punnan investointi aluumiiniosien tuotantoon Nissanin Sunderland -tehtaalla sisältää myös viime vuonna käynnistetyn kierrätyslaitoksen. Kierrätyslaitoksen sykloni puhaltaa metalliromua 150 km tuntivauhdilla ja pystyy täten käsittelemään yli seitsemän tonnia metallia tunnissa. Tämä vähentää jätteen syntymistä ja on askel kohti ympäristöystävällisempää tuotantoa.

Kun tarvittavat osat on stanssattu muotoonsa, ylijäämämateriaali silputaan ja lajitellaan pitäen alumiinityypit erillään. Tämä erottelu varmistaa sen, että Nissanin toimittajille toimittama ylijäämä on mahdollisimman korkealaatuista. Toimittajat puolestaan valmistavat erotellun alumiinimateriaalin seoslevyiksi ja toimittavat ne uudelleen Nissanin käytettäväksi.

Tämä suljetun kierron kierrätysjärjestelmä ottaa talteen alumiini ylijäämät ja vähentää jätettä ja CO2-päästöjä. Tämä puolestaan edistää Nissanin tavoitetta olla hiilineutraali koko yrityksen toiminnassa ja tuotteiden elinkaaressa vuoteen 2050 mennessä.

“Etsimme jatkuvasti tapoja tehdä niin autoistamme kuin valmiustusprosesseistamme entistäkin vastuullisempia. Kevytalumiinin käyttö uudessa Qashqaissa on hieno esimerkki tästä. Jatkamme edelleen työtä tuotantomme tehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseksi tulevaisuudessa. Sunderlandilla on keskeinen rooli Nissanin sitoutumisessa hiilineutraaliuteen.” – Alan Johnson, Vice President Nissan Sunderland

Alumiinin kierrättäminen säästää yli 90% energiasta, joka kuluisi vastaavan määrän tuottamiseen raaka-aineista.

Osana Nissanin pyrkimystä kohti hiilineutraaliutta, Nissanin tavoitteena on tarjota 2030- luvun alkuun mennessä markkinoille ainoastaan sähköistettyjä automalleja.

Nissan ilmoitti hiljattain suunnitelmistaan lisätä uusiutuvien energiamuotojen käyttöä tuotannossa. Suunnitelmana on laajentaa Iso-Britannian Sunderlandin tehtaan aurinkovoimalaa 20 MW. Laajennus käsittää jopa 37 000 lisäpaneelia.

Tämän ansiosta 20% laitoksen energiasta saadaan jatkossa paikan päällä sijaitsevista uusiutuvista lähteistä, mikä riittää rakentamaan kaikki Euroopassa myydyt täyssähköiset Nissan LEAF –autot.

  • Täysin uusi Qashqai tuo mukanaan uutta teknologiaa kevyiden alumiinisten korinosien tuotantoon Euroopassa
  • Kyseessä on 52 miljoonan punnan investointi alumiiniosien tuotantoon ja kierrätykseen Nissanin tehtaalla Sunderlandissa
  • Yhdessä kevytalumiinin käytön kanssa kierrätysjärjestelmä edistää Nissanin hiilineutraalia tavoitetta vuoteen 2050 mennessä.
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi