Uusi palvelu: Näin toimii matkailijan koronaopas
Helin Matkat on julkaissut ensimmäisenä matkatoimistona Suomessa matkailijan koronaoppaan. Opas on syntynyt asiakkaiden toiveiden pohjalta helpottamaan matkalle valmistautumista ja matkustamista.
”Matkailu on pandemian aikana sekä mahdollista että turvallista”, sanoo toimitusjohtaja Pia Flores Helin Matkoista.
”Koronan vuoksi on voimassa varotoimia kaikkialla, mutta ne ovat suomalaisille tuttuja käsien desinfioimisesta, maskien käyttöön julkisissa tiloissa ja etäisyyksien pitämiseen muihin. Paluuta pandemiaa edeltävään aikaan ei ole näköpiirissä, mutta matkustamista se ei estä.”
”Valtiot ovat oppineet tiedottamaan matkustussäännöistä ajallaan ja kattavasti”, Flores korostaa.
Matkustajan on selvitettävä ennen lähtöä kohdemaan matkustusohjeet, jotka löytyvät netistä. Selvittäminen on aiemminkin ollut matkustajan vastuulla, mutta pandemian aikana määräyksiä ei tulkita enää matkustajan eduksi, kuten aiemmin saatettiin joissakin tilanteissa tehdä. Pandemian myötä eri maiden matkustussäännöt ovat tiukentuneet merkittävästi, joten maahanpääsyä ei kannata jättää omien puhetaitojen varaan.
Tavallisimmat matka-asiakirjat
Matkustusohjeissa on lueteltu joukko erilaisia matka-asiakirjoja. Matkustaja on vastuussa matkaansa liittyvistä, viranomaisten vaatimista matka-asiakirjoista ja niiden oikeellisuudesta. Matka-asiakirjoja ovat:
- Passi
- Koronatodistus
- Negatiivinen koronatestin tulos
- Terveysselvitys
- Maahantuloselvitys
- Maahantulolupa
- Viisumi
Kohdemaiden omilta sivuilta löytyvät tiedot tarvittavista matka-asiakirjoista. Kolme tavallisinta ovat passi, EU:n koronatodistus ja hiukan ennen matkaa otetun koronatestin negatiivinen tulos.
Oppaan löydät täältä