Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Uusiutuva diesel puutavara-autojen käyttövoimaksi: Metsähallitus leikkaa kuljetusten päästöjä

Metsähallitus aloittaa uusiutuvan dieselin käytön puutavarakuljetuksissaan. Uudella polttoaineella voidaan vähentää rekkaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä merkittävästi. Ensimmäinen uusiutuvalla dieselillä liikkuva puutavara-auto lähtee liikkeelle Pohjanmaa-Kainuun alueella huhtikuussa.

”Päästöjen vähentäminen kuuluu hiilinielujen kasvattamisen ohella Metsähallituksen ilmasto-ohjelmaan, jolla haetaan ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen. Tämä on yksi askel koko kuljetusketjun päästöjen leikkaamiseen”, Metsähallituksen asiakkuusjohtaja Heikki Kääriäinen kertoo.

Talouskäytössä olevien monikäyttömetsien hoidossa Metsähallituksen suurimmat päästölähteet liittyvät puunkorjuuseen ja kuljetuksiin. Korjuussa on otettu käyttöön sähköavusteinen hybridiharvesteri, junakuljetusten osuutta on lisätty, ja nyt investoidaan maantiekuljetusten vähäpäästöisyyteen. Kumppanina Metsähallituksella on puutavarakuljetuksia hoitava QTeam Systems Oy.

”Haluamme olla Metsähallituksen kanssa edelläkävijä vähäpäästöisissä puutavarakuljetuksissa. Odotamme, että uusiutuvan dieselin käyttö kasvaa ja tankkauspisteitä tulee lisää”, QTeam Systemsin toimitusjohtaja Pasi Korhonen sanoo.

Kuva: Kati Jurkko

Ympäristöinvestointi tulevaisuuteen

Uusiutuva diesel on kalliimpaa kuin fossiilinen diesel, mutta kysynnän kasvaessa hintaeron odotetaan tasoittuvan.

”Luonnollisesti tästä ympäristöinvestoinnista tulee aluksi lisäkustannuksia. Meillä on kuljetuksissa mukana 170 autoa, joten etenemme asteittain sitä mukaa, kun saamme käytöstä kokemusta. Odotamme, että uusiutuva diesel pystyy kilpailemaan jatkossa myös hinnalla”, Metsähallituksen Heikki Kääriäinen toivoo.

Metsähallitus suunnittelee uusiutuvan dieselin ohella siirtymistä kaasukäyttöisiin autoihin. Kaasu ei sovellu raskaimpiin eli enimmäispainoltaan 76 tonnin puutavara-autoihin, mutta Metsähallitus on käynnistänyt kaasulla liikkuvia, painoltaan pienempiä kuljetuksia koskevan kilpailutuksen.

”Tutkimme ja kokeilemme uusiutuvia vaihtoehtoja. Suurin jarru niiden käyttöönotolle on hitaasti kasvava tankkausverkosto”, Kääriäinen huomauttaa.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi